Częstochowa jest wielkim placem budowy. Trwają prace przy linii tramwajowej, placu Biegańskiego i Alei Najświętszej Maryi Panny, węźle przy ul. Makuszyńskiego na DK-1, rondzie przy Alei Pokoju. 8 sierpnia na konferencji prasowej prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk pochwalił się kolejnym przedsięwzięciem drogowym, które będzie realizowane z udziałem funduszy unijnych. – 5 sierpnia podpisaliśmy kontrakt z Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie na budowę bezkolizyjnego, dwupoziomowego skrzyżowania nad DK-1 z budową wiaduktu na skrzyżowaniu z DK-46 i połączenia z ul. Srebrną – powiedział prezydent.
Będzie to jedna z największych (samo dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie blisko 157 milionów złotych) i najbardziej oczekiwanych inwestycji drogowych w Częstochowie, która udrożni sieć drogowa w mieście, poprawi połączenia międzyregionalne i skróci czas przejazdu w ruchu tranzytowym. Obecnie trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy. Prace rozpoczną się latem przyszłego roku, a zakończą w listopadzie 2013 roku.
Liczne remonty i budowy są często źródłem utyskiwań mieszkańców. Prezydent i dyrektorzy miejskich instytucji budowlanych rozumieją częstochowian i przepraszają za utrudnienia, zapewniając przy tym, że wszystkie prace przebiegają zgodnie z planem i niebawem nastąpi poprawa ruchu w mieście.
15 listopada br. ma zakończyć się budowa połączenia DK-1 z północną częścią miasta Częstochowy – węzeł DK-1 z ul. Makuszyńskiego (projekt jest dofinansowany z Unii kwotą 18,5 mln zł) oraz przebudowa ciągu drogowego od Poraja przez Olsztyn i Srocko do skrzyżowania ul. Legionów i Faradaya w Częstochowie (Częstochowa otrzymała 7.2 mln zł dofinansowania). Dyrektorzy MZDiT zapewniają, że zgodnie z planem idzie też modernizacja Alei Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie z placem Biegańskiego również idą. Inwestycja zostanie zakończona do 30 listopada 2013 r., będzie wsparta 52,5 mln zł z funduszy unijnych. Z kolei we wrześniu będzie finisz rozbudowy skrzyżowania Alei Pokoju z drogą położoną w ciągu ul. Złotej i drogi dojazdowej do terenów huty w Częstochowie. Nie ma też opóźnień przy budowie linii tramwajowej – przebieg inwestycji przedstawiliśmy w poprzednim numerze.
ug