Ogólnodostępne wydarzenie miało miejsce w środę 22 maja br. przed budynkiem Wydziału Prawa i Ekonomii UJD przy ul. Zbierskiego 2/4. W wydzielonym miejscu na parkingu Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego zaprezentował symulator zderzeń oraz symulator dachowania, Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie pokazał motocykl służbowy oraz oznakowany radiowóz, a Straż Miejska w Częstochowie prezentowała blokady na koła samochodu i objaśniła, w jakim celu są zakładane i jak ułatwiają im pełnienie służbowych obowiązków.
Dodatkowo w budynku WNSPT do dyspozycji zainteresowanych były mobilne punkty do przeprowadzania egzaminu teoretycznego na prawo jazdy i sprawdzania czasu reakcji kierującego. Zainteresowani ze społeczności zarówno akademickiej jak i lokalnej mogli wziąć udział w przedsięwzięciu i skorzystać z wyżej wymienionych stanowisk. Miało to na celu pozwolić w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach zrozumieć istotę i skutki zdarzeń drogowych, ponadto w ramach profilaktyki pozyskać wiedzę dotyczącą unikania i przeciwdziałania tego rodzaju zdarzeniom drogowym.
– Zainteresowanie jest bardzo duże, ludzie na początku troszkę się boją, bo nie wiedzą czego się spodziewać po symulatorze dachowania, ale nikt nie wyszedł niezadowolony. Można pokazać jak działają pasy bezpieczeństwa, ludzie doceniają to i myślę, że zrozumieją, że trzeba je zapinać. Symulator dachowania trochę inaczej działa niż dachowanie samochodem, bo nie działa tutaj siła odśrodkowa. Siła odśrodkowa podczas wypadku trochę dociska kierowcę i pasażera do fotela, tutaj zadaniem tego symulatora jest pokazać jak działają pasy i jak one trzymają człowieka- powiedział Gazecie Częstochowskiej Wojciech Strączyński, pracownik WORD w Częstochowie.
Funkcjonariusze Straży Miejskiej w Częstochowie wyjaśnili, że nałożenie blokady na koło nie jest tożsame z otrzymaniem mandatu karnego – mandat może zostać nałożony bez blokowania koła, co często zresztą ma miejsce. Blokada nałożona na koło pojazdu ułatwia identyfikację sprawcy wykroczenia, który jest za nie odpowiedzialny, ponieważ nie zawsze kierowca jest właścicielem pojazdu. W praktyce wygląda to w ten sposób, że użytkownik pojazdu (kierowca), na którego koło nałożono blokadę, kontaktuje się ze Strażą Miejską celem jej zdjęcia. Kiedy przyjeżdża patrol i pyta „Czy to Pan/Pani przyjechał/a tym samochodem?” z reguły otrzymuje odpowiedź twierdzącą. Sprawcy wykroczeń więc nie stosują wtedy uników w stylu: „To mój samochód ale nie ja prowadziłem, nie jestem pewien kto prowadził, może Wiesiek, a Wiesiek mówi że Piotrek itd…” itp. co prowadziło by do wydłużenia całego dochodzenia. Zdarzają się nieraz kuriozalne sytuacje, kiedy „przy okazji” np. okazuje się że dany kierowca- sprawca wykroczenia prowadził po spożyciu alkoholu albo ma cofnięte uprawnienia do prowadzenia pojazdów. Wtedy wzywana jest na miejsce policja…
Przedsięwzięcie w ramach projektu edukacyjnego „Praktyczne spotkania z kryminalistyką i systemami bezpieczeństwa” zorganizowali studenci kierunków Inżynieria Bezpieczeństwa oraz Kryminalistyka i Systemy Bezpieczeństwa zrzeszeni w Kole Naukowym “Kryminologii, Detektywistyki i Systemów Bezpieczeństwa” pod opieką mgr. Adriana Wąsika, dr. Jacka Copika i mgr Grażyny Dudek.
Maciej Świerzy