Miejsce na samochód to niemal punkt obowiązkowy nie tylko przy okazji budowy domu, ale również jego kupna na rynku wtórnym. Oczywiście wiata może być elementem dodatkowym, ale główną rolę odgrywa garaż, często również ogrzewany i wentylowany. Czy zaprojektowanie go w bryle budynku to dobra droga, czy kiepska inwestycja?
Garaż w bryle budynku to wygodne rozwiązanie…
Jedynie budowane najtańszym kosztem nieruchomości nie posiadają automatyki bram: garażowej i wjazdowej. W przypadku wzorcowym oba te elementy są sterowane radiowo – właściciel podjeżdża pod nieruchomość, naciska przycisk na pilocie, a proces otwierania i późniejszego zamykania odbywa się bez wysiadania z auta. Następnie już w garażu otwierane są drzwi prowadzące wprost z niego do domu, najczęściej w okolice pomieszczenia technicznego i dalej do ciągu komunikacyjnego. O tym, jak wygląda to na rzucie planu pomieszczeń, można przekonać się oglądając projekty domów nowoczesnych — domoweklimaty.pl.
Taki schemat wydarzeń jest bardzo wygodny, ponieważ nie trzeba nosić zakupów lub zmieniać miejsca postoju auta po rozładunku. Zimą ten scenariusz nabiera dodatkowych rumieńców, ponieważ z rozgrzanego wnętrza auta nie trzeba wychodzić wprost na mróz.
…jednak trudniejsze dla architekta
Jakie garaże są modne? Dwustanowiskowe. Mają one powierzchnię zazwyczaj nie mniejszą niż 35 metrów kwadratowych. Umiejscowienie takiego pomieszczenia w bryle budynku zawsze odbywa się kosztem miejsca na parterze. Dlatego tak często są projektowane garaże znacząco wysunięte z głównego obrysu domu. Takie rozwiązanie ma jeszcze jeden atut — płaski dach nad postojem dla aut można zaadaptować na spory taras, który łączy się z jedną z sypialni, najczęściej główną. Po zaprojektowaniu enklawy w postaci pokoju z własną łazienką, garderobą i tarasem, dom mocno zyskuje w oczach inwestora. Czym jeszcze mógłby zaskakiwać? O tym warto przeczytać w artykule pt.: „Nowoczesne projekty domów: jakie funkcjonalne względy powinny wyróżniać te projekty?”.
Największy problem z garażem dwustanowiskowym w bryle budynku polega na tym, że nie powinien on znacząco zdominować całości projektu. Niestety, ogromna brama i spory metraż samego pomieszczenia dość mocno „wgryzają się” we frontową wizję elewacji i powierzchnię użytkową samego parteru. Rozwiązanie tkwi w odpowiednim doborze proporcji, lecz nienaganny pod tym względem projekt może wyjść tylko spod ręki doświadczonego architekta.
Może jednak oderwany od budynku?
Osobne stanowiska dla pojazdów, występujące często także z dodatkową wiatą, są najczęściej domeną sporych działek. Kupując typowe 7 arów działki w mieście, niestety ciężko jest zmieścić taką wizję, aby nie stracić znacząco na ogrodzie lub nie przesłonić bryły domu. Poza aglomeracją i na większej przestrzeni można wziąć taki scenariusz pod uwagę. Często jednak takie miejsca są w późniejszym czasie przerabiane na domki dla gości lub biura, a garaż w bryle budynku staje się bardziej pożądany — właśnie ze względu na wygodę.
Przeglądając oferty projektów, można spotkać mnóstwo gotowych wizji, które obejmują jednostanowiskowe lub dwustanowiskowe garaże scalone z nieruchomością. Najczęściej wyglądają dość dobrze i jeśli są zaprojektowane w sposób przemyślany, to staną się oazą komfortu dla zmotoryzowanych domowników.