22. marca Prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona oraz przedstawiciele organizacji proekologicznych zainaugurowali nową kampanię społeczną. Jej celem jest wszechstronna promocja roweru jako wygodnego, taniego i przyjaznego środowisku środka transportu w mieście
Kampania, pod nazwą “Częstochowska Wiosna Rowerów”, jest wynikiem konkursu na edukację ekologiczną, związaną z ochroną powietrza, ochroną wód i gospodarką odpadami, przeprowadzonego przez Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Częstochowy. Porozumienie na rzecz Przyjaznego Miasta Ruch Inicjatyw Społeczno-Ekologicznych “Przytulia” otrzymało na ten cel 29,2 tys. złotych. – Staramy się współpracować z młodzieżą, organizujemy razem kampanie prozdrowotne i ekologiczne, dyskutujemy nad przebiegiem nowych ścieżek rowerowych w mieście. W tym roku opracujemy kompleksowy program ich rozwoju dla całego miasta. Pomoże on w staraniach o środki unijne na poprawienie tej infrastruktury – mówił prezydent w trakcie spotkania z dziennikarzami promującego kampanię.
Łukasz Olenderek, organizator “Częstochowskiej Wiosny Rowerów”, zapowiedział bogaty program, który 23. marca zainaugurowało już “Rowerowe Topienie Marzanny”. Grupa rowerzystów przejechała przez centrum miasta, a kurs zakończyła symbolicznym topieniem Marzanny.
7. kwietnia ruszy kolejny z etapów kampanii. Obejmie on szkolenie i warsztaty dla pracowników Urzędu Miasta Częstochowy oraz dla zainteresowanych architektów i urbanistów. Uczestnicy zajmą się zagadnieniami projektowania miejskich systemów rowerowych i zarządzania ich jakością. Szkolenie zrealizuje zespół projektu “Miasta dla rowerów”. Jego celem będzie poznanie doświadczeń, metodologii i rezultatów, a także praktycznych doświadczeń innych miast, związanych z wdrażaniem inwestycji ułatwiających ruch rowerowy. W kampanii nie zabraknie elementów rozrywki. 6. maja na Promenadzie Czesława Niemena zaplanowano imprezę otwartą “Majówka Rower Fest”. Targi sprzętu i akcesoriów rowerowych, giełda używanych rowerów, gry i zabawy dla dzieci, konkursy z nagrodami, darmowy serwis rowerów, warsztaty cyrkowe, pokazy akrobacji rowerowych oraz Giełda używanych rowerów – to tylko kilka z wielu atrakcji, jakie szykują organizatorzy Majówki.
Jednym z etapów kampanii rowerowej będą również otwarte warsztaty: “Miasto dla ludzi, drogi dla rowerów”, w których sami mieszkańcy utworzą Mapę Potrzeb Częstochowskich Rowerzystów. Uczestnicy warsztatów spotkają się z aktywistami kampanii rowerowych z innych miast, a także przedstawicielami instytucji odpowiedzialnych za stan infrastruktury rowerowej w mieście (Miejski Zarząd Dróg) oraz bezpieczeństwo ruchu (Policja).
W kwietniu swoją działalność rozpocznie także “Szprycha” – bezpłatna gazeta częstochowskich rowerzystów. Towarzyszyć jej będzie lokalny portal internetowy: www.szprycha.com.
AW