Dwudziestego marca, w rocznicę śmierci O. Augustyna Kordeckiego, przeora i obrońcy Jasnej Góry, zainaugurowano program edukacyjny dla szkół. Było to zwieńczenie długich starań pomysłodawcy, wiceprezesa Fundacji Pro-Patria Bastion Św. Rocha, pana Zbigniewa Bonarskiego, by bastion służył nauczaniu młodzieży.
Fundacja, wraz z pracownikami Muzeum Częstochowskiego, przygotowała lekcję pokazową “Obrona Jasnej Góry podczas “Potopu” szwedzkiego w 1655 roku w oparciu o “Nową Gigantomachię” O. Augustyna Kordeckiego”. Na pierwszą lekcję zaproszeni zostali przedstawiciele Delegatury Śląskiego Kuratorium Oświaty, Urzędu Miasta, nauczyciele szkół częstochowskich.
Dwudziestego marca, w rocznicę śmierci O. Augustyna Kordeckiego, przeora i obrońcy Jasnej Góry, zainaugurowano program edukacyjny dla szkół. Było to zwieńczenie długich starań pomysłodawcy, wiceprezesa Fundacji Pro-Patria Bastion Św. Rocha, pana Zbigniewa Bonarskiego, by bastion służył nauczaniu młodzieży.
Fundacja, wraz z pracownikami Muzeum Częstochowskiego, przygotowała lekcję pokazową “Obrona Jasnej Góry podczas “Potopu” szwedzkiego w 1655 roku w oparciu o “Nową Gigantomachię” O. Augustyna Kordeckiego”. Na pierwszą lekcję zaproszeni zostali przedstawiciele Delegatury Śląskiego Kuratorium Oświaty, Urzędu Miasta, nauczyciele szkół częstochowskich.
Lekcję przeprowadzili pracownicy Muzeum Częstochowskiego Andrzej Kuźma i Karol Nabiałek, którzy w nieszablonowy sposób odtworzyli sytuację i atmosferę tamtych chwil. Atrakcyjności lekcji dodawały eksponaty muzealne pochodzące z tamtego okresu i projekcja fragmentów filmu “Potop”. Jednak największym atutem lekcji było niewątpliwie miejsce – Bastion Św. Rocha. O ileż łatwiej zrozumieć i zapamiętać, gdy przed oczami uczniowie zamiast ciemnej tablicy mają autentyczne mury ze śladami szwedzkich kul.
Lekcja o obronie Jasnej Góry podczas “Potopu” szwedzkiego to tylko jeden z trzech niezależnych projektów cyklu edukacyjnego. Drugi projekt, będący już również na ukończeniu, to ścieżki międzyprzedmiotowe, gdzie nauczyciel będzie mógł samodzielnie, z grupą młodzieży, zrealizować lekcje według bardzo dokładnego konspektu. Trzeci projekt, to lekcje wychowania patriotycznego, które są szczególnie ważne w momencie wchodzenia do Unii Europejskiej. Być Europejczykiem, to – według autorów projektu – być dobrym Polakiem, który jest świadom swoich korzeni. Będzie to projekt dla 4 grup wiekowych: klas 1-3, 4-6, szkół gimnazjalnych i średnich.
– Chcemy, żeby młodzież mogła dotknąć, przeżyć, aby w inny sposób mogła doświadczyć historii. Żeby młodzi przyjeżdżali na lekcje patriotyzmu i tutaj “połknęli” trochę kurzu historii. Jasna Góra jest do tego najlepszym miejscem – mówi wiceprezes fundacji Zbigniew Bonarski. – Uczniowie nie będą tylko oglądać eksponatów, ale będą mieli możliwość wykonania różnych zadań, za które otrzymają oceny – tak, jak na lekcjach w szkole.
Jak mówią nauczyciele uczestniczący w inauguracji nowego projektu edukacyjnego takie lekcje na pewno będą bardziej efektywne niż siedzenie w szkole.
EN