Świetlana wizja


28 stycznia prezentacji “Zintegrowanego Planu Rozwoju Transportu Publicznego dla miasta Częstochowy na lata 2005-2008” dokonali prezydent Tadeusz Wrona, Krzysztof Nabrdalik – prezes Zarządu MPK, Stanisław Sosnkowski – urzędnik magistratu, odpowiedzialny za przygotowanie strategii oraz Kazimierz Augustyn – dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg. Zintegrowany Plan będzie realizowany przez Urząd Miasta Częstochowy, współpracujące samorządy i instytucje państwowe. Realizacja planu stanęła pod głosowanie na ostatniej sesji Rady Miasta (poniedziałek 30 stycznia). Uchwała nie przeszła. Radni stwierdzili, że muszą się lepiej zapoznać z projektem.

Głównym założeniem planu są nie tylko rozwój i modernizacja układu transportowego w naszym mieście, ale również nakłonienie częstochowian do częstszego korzystania ze środków komunikacji miejskiej. Zamiast własnym autem, mielibyśmy przemieszczać się autobusem lub tramwajem, co wpłynęłoby dodatnio na stan środowiska. Zatem w projekcie wiele miejsca poświęcono zwiększeniu roli i atrakcyjności miejskiej komunikacji, a szczególnie trakcji tramwajowej. Planuje się zakup nowych tramwajów, remont torowiska, wymianę słupów trakcyjnych. Rozważa się wprowadzenie nowych tras. Przewidziana jest również modernizacja komunikacji autobusowej, zakup autobusów oraz montaż wiat przystankowych. Są też projekty dotyczące inwestycji w zakresie Inteligentnych Technologii, tj.: wprowadzenie nowego systemu sterowania ruchem na skrzyżowaniach, nowej sygnalizacji świetlnej i elektronicznych systemów informacji oraz biletu elektronicznego. W praktyce ma to wyglądać tak, że czekający na przystankach pasażerowie będą na bieżąco informowani o opóźnieniach autobusów i zmianach w rozkładzie jazdy, zaś elektroniczny jednolity bilet ważny będzie na wszystkie środki transportu obsługujące miasto i okolice.
Sporo planowanych inwestycji dotyczy rozwoju dróg; chodzi o zwiększenie dostępności miasta w powiązaniach zewnętrznych, w czym wydatnie pomoże połączenie Częstochowy z projektowaną autostradą A-1, a także budowa zachodniej, wschodniej i północnej obwodnicy. Te rozwiązania spowodują też skierowanie ruchu pojazdów poza centrum miasta.
Ponadto planuje się uporządkowanie systemu parkowania pojazdów, tras pielgrzymkowych oraz wprowadzenie preferencji ruchu pieszego.
Analizując założenia planu , przyznać trzeba, że to wyraźne uprzywilejowanie transportu publicznego, jawi się bardzo pięknie. Byłoby miło jeździć czystymi, wygodnymi tramwajami, nowymi autobusami kursującymi bez opóźnień, czekać chwilę na zadbanych przystankach. Plany są piękne, ale jak będzie z realizacją, czas pokaże. Warto w tym miejscu wspomnieć, że na ich urzeczywistnienie potrzebne są ogromne środki, szacowane na 110 mln zł., część z nich miasto chce pozyskać ze Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionu, część z funduszy unijnych i właśnie w staraniach o nie, plan ma odegrać istotną rolę.

HP

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *