Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Częstochowie wypłaca zasiłki celowe dla powodzian. Częstochowa na ten cel otrzymała 2 miliony 900 tysięcy zł.
Do 8 czerwca pomoc finansową od 1.000 zł do 6.000 zł otrzymało 400 rodzin. Łączna suma pomocy finansowej to 1.106.100 zł.
Wypłacane kwoty były uzależnione od poniesionych strat wskutek powodzi (zgodnie z rozporządzeniem MSWiA z 30.04.2010r. w sprawie zasad udzielania pomocy finansowej z budżetu państwa dla osób lub rodzin poszkodowanych w wyniku katastrof naturalnych).
Pracownicy MOPS (z trzech Rejonowych Zespołów Pomocy Społecznej przy ul. Bór, Kilińskiego i Jasnogórskiej) prowadzą wywiady środowiskowe i udzielają wsparcia. Kasy MOPS dla poszkodowanych są czynne w dodatkowe godziny od 14 do 18.
– Przypominamy, że cały czas prowadzimy zbiórkę żywności, odzieży i środków czystości. Produkty te natychmiast trafiają do poszkodowanych.
W ramach rządowego programu „Wyprawka Szkolna” dzieci rodzin, które już otrzymały zasiłki celowe od 1.000 do 6.000 zł, otrzymają dodatkowo po 1.000 zł jako zasiłek na cele edukacyjne – mówi rzecznik MPOS Marek Kułakowski.
MOPS nadal przyjmuje wnioski od osób, których nieruchomości ucierpiały w skutek ostatniej powodzi. Pomoc w postaci zasiłku celowego na remont lub odbudowę budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego może być przyznana w wysokości do 20.000 zł. Wnioski należy składać do 25 czerwca br.
Inne są terminy składania wniosków o wyższą pomoc finansową od 20.000 do 100.000 zł. Uzasadniony wniosek o udzielenie pomocy finansowej może zostać złożony jeszcze przed dokonaniem wyceny szkód, pomoc udzielana jest w minimum dwóch ratach. Wypłata drugiej i kolejnych rat następuje dopiero po rozliczeniu pierwszej (lub kolejnej) raty, a więc po przedstawieniu ww. faktur i rachunków, potwierdzających poniesione koszty remontu/odbudowy. W tym przypadku wniosek należy złożyć do 23 lipca br.
Wnioski trzeba składać w Rejonowych Zespołach Pomocy Społecznej MOPS:
Nr 1 ul. Bór 59 (tel. 34 363-32-32 lub 34 370-94-04)
Nr 2 ul. Jasnogórska 34 (tel. 34 368-28-01 lub 34 368-13-22)
Nr 3 ul. Kilińskiego 13 (tel. 34 361-28-89 lub 34 361-25-49)
Wnioski złożone po terminie będą rozpatrywane indywidualnie co może opóźnić wypłatę pieniędzy.
Osobą uprawnioną jest:
1) właściciel budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego,
2) osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,
3) osoba, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego,
4) najemca lokalu mieszkalnego albo budynku mieszkalnego.
Pomoc będzie mogła być także udzielona osobie uprawnionej będącej najemcą budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego pod warunkiem uzyskania zgody właściciela na przeprowadzenie remontu lub odbudowy budynku lub lokalu. W przypadku wyrażenia ww. zgody właściciel nie będzie mógł już ubiegać się o pomoc, o którą zwróci się najemca.
Do wniosku uprawniony powinien dołączyć oświadczenie o legalności wybudowania obiektu budowlanego oraz o posiadanym tytule prawnym (lub braku takiego tytułu) do budynku lub lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem wniosku. Oświadczenia powinny zostać złożone przez wnioskodawców pod rygorem odpowiedzialności karnej za podanie w nich nieprawdy.
Pomoc przyznawana jest wyłącznie na remont lub odbudowę budynku lub lokalu mieszkalnego, a więc nie obejmuje innego typu budynków lub pomieszczeń (np. budynków gospodarczych, użytkowych itp.) ani kosztów zakupu wyposażenia budynku/lokalu (np. mebli, sprzętu RTV czy AGD).
Osoby uprawnione do otrzymania pomocy zobowiązane są przedstawić faktury i rachunki potwierdzające poniesione przez nich wydatki związane z remontem lub odbudową. Osoby, które nie przedstawią wymaganych faktur lub rachunków albo przeznaczą otrzymaną pomoc niezgodnie z celem na jaki została ona udzielona zobowiązane zostaną, na podstawie ustawy o pomocy społecznej, do zwrotu otrzymanej kwoty zasiłku.