Od lat trwają starania o utworzenie Jurajskiego Parku Narodowego na terenach wchodzących w skład gmin Janów i Olsztyn, a jednym z inicjatorów i rzeczników idei jest prof. Janusz Hereźniak z Uniwersytetu Łódzkiego. 7. czerwca w Gimnazjum nr 18 w Częstochowie odbyła się uczniowska debata poświęcona kwestii, która, jak się okazuje, budzi liczne emocje i kontrowersje wśród mieszkańców gmin.
Debata została zorganizowana przy współpracy z gimnazjami z Piasku i Olsztyna, a więc z młodzieżą bezpośrednio zainteresowaną przyszłością swego terenu, zaś pomyślana szeroko, jako przedsięwzięcie mające również na celu przedstawienie unikatowych walorów przyrodniczych obszarów wokół Częstochowy. Uczniowie zaprezentowali najcenniejsze wartości swych okolic, które przemawiają za tym, aby objąć je najwyższą formą ochrony jaką jest park narodowy; wykorzystując multimedialne środki przekazu, eksponowali ciekawą rzeźbę terenu, różnorodność organizmów roślinnych i zwierzęcych, w tym również relikty z minionych epok klimatycznych a nawet endemity, czyli organizmy charakterystyczne tylko dla tego regionu, decydujące o jego wyjątkowości. Podali również argumenty przeciwko tworzeniu parku. Częstochowscy gimnazjaliści poinformowali o wynikach badań czystości rzeki Wiercicy, które prowadzili przez kilka miesięcy w Złotym Potoku. Wszystkie szkoły przedstawiły ankiety przeprowadzone wśród uczniów i mieszkańców swojej miejscowości na temat: czy są za utworzeniem Jurajskiego Parku Narodowego, czy nie. Głos zabierali także wójtowie gmin: Marian Stępień, Wójt Gminy Olsztyn oraz Adam Markowski, Wójt Gminy Janów – generalnie przeciwni projektowi. Po każdym wystąpieniu uczestników debaty, odbywało się głosowanie za lub przeciw JPN, każdy z zaproszonych gości mógł też zabrać głos w dyskusji. Całość imprezy urozmaicał program artystyczny, przygotowany przez uczniów częstochowskiego gimnazjum, w którym znalazły się skecz “Sęk”, legendy, mity, wiersze i piosenki, w większości napisane przez nich.
Na podstawie wyników głosowania ustalono, iż zwyciężyła grupa niechętnych projektowi, zatem proces oswajania z ideą parku, trwający już kilkanaście lat, potrwa, być może, drugie tyle. Szkoda tym bardziej, że niechęć mieszkańców bierze się w dużej mierze z niewiedzy, z nieznajomości szczegółów projektu, z błędnych interpretacji jego założeń, o czym poinformował w swym wystąpieniu, kończącym debatę, prof. J. Hereźniak. Jako inicjator idei oraz współautor projektu, widząc wspaniałą szansę rozwoju “małej ojczyzny” poprzez ekoturystykę podkreślał, że to właśnie gminy, ich mieszkańcy liczą się w tym programie najbardziej. Niestety, postawa większości mieszkańców, w tym wójtów, odznacza się niską świadomością ekologiczną, bowiem zdecydowanie preferują oni groźne dla środowiska (i ludzi) pokazy pirotechniczne czy laserowe, zamiast bezcennych wartości natury.
Jurajski Park Narodowy w opinii gimnazjalistów, uczestników debaty:
– Głosowałem za utworzeniem Parku. Jako młody mieszkaniec Jury chciałbym, aby ta piękna przyroda była chroniona. W niej widzę możliwości rozwoju naszego regionu, uważam, że naszą przyszłością jest ekoturystyka, agroturystyka i już trzeba się o to zatroszczyć – Marcel Zatoński, Gimnazjum w Piasku.
– Ja głosowałam przeciwko. Boję się, że dla mieszkańców Olsztyna ten projekt nie jest dobry. Mieszkam w pobliżu lasu, obawiam się, iż byłyby różne zakazy i ograniczenia w swobodnym chodzeniu po lesie, w zbieraniu grzybów, jagód. Może nawet nie moglibyśmy wielu rzeczy robić na własnym podwórku? – Justyna Połać, Gimnazjum w Olsztynie.
HP