Koleje Śląskie: decyzje Zarządu Województwa


Marszałek zapowiada pierwsze działania finansowe na rzecz poprawy sytuacji w Kolejach Śląskich, składa też wniosek do prokuratury przeciwko byłemu zarządowi spółki.

Minione dwa lata dla Kolei Śląskich zakończyły się stratami. Rok 2011 zamknął się stratą 6 mln zł. Bilans na 2012 nie jest jeszcze zamknięty. Do listopada spółka odnotowała wprawdzie wynik dodatni w kwocie ok. 3,5 mln zł, jednak kryzys w grudniu po objęciu wszystkich połączeń w województwie może w ostatecznym rozrachunku okazać się dotkliwy dla finansów spółki. Według szacunków miniony rok może dla przewoźnika zamknąć się stratą na poziomie 6-10 mln zł.

„To spowodowało sytuację, że zobowiązania za minione dwa lata oraz za 2013 rok prawdopodobnie przekroczą kapitał zakładowy spółki, który wynosi 15 mln zł. Dlatego Zarząd Województwa zdecydował się na przekazanie w formie aportu pojazdu szynowego o wartości ok. 11 mln zł” – poinformował marszałek Mirosław Sekuła.

Tym pojazdem ma być zakupiony w połowie grudnia 2012 z budżetu Województwa Śląskiego trójczłonowy spalinowy zespół trakcyjny typu 221M.

Zarząd Województwa skieruje także na najbliższe posiedzenie Sejmiku projekt uchwały o udzieleniu spółce pożyczki krótkoterminowej w wysokości ok. 6 mln zł. Ma ona zapewnić spółce zachowanie płynności finansowej. Jednocześnie Koleje Śląskie zostały zobowiązane do przygotowania programu naprawczego.

Wczoraj Marszałek Województwa Śląskiego złożył do Prokuratury Okręgowej w Katowicach zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez zarząd spółki Koleje Śląskie.

Nadużycie posiadanych uprawnień i niedopełnienie obowiązków przez Zarząd Kolei Śląskich oraz wyrządzenie szkody majątkowej spółce oraz Samorządowi Województwa Śląskiego to główne zarzuty, które znalazły się we wniosku.

Zostały one wysunięte na podstawie analizy danych bilansu spółki za ostatni rok obrotowy i zakresu zobowiązań zaciągniętych przez Zarząd Kolei Śląskich na podstawie umów przewozowych. Składając zawiadomienie, marszałek oparł się także na wynikach prac ekspertów Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, którzy w styczniu br. na zlecenie Zarządu Województwa przygotowali „Analizę przyczyn występowania problemów z realizacją rozkładu jazdy 2012/2013 w Kolejach Śląskich sp. z o.o.”.

Przypominamy, za główną przyczynę kryzysu na torach uznano przede wszystkim brak odpowiedniego taboru, ale także m.in. zbędny rozrost kadry kierowniczej, zbyt ambitny rozkład jazdy (zbyt krótkie przejścia), braki kadrowe – szczególnie zbyt małą liczbę maszynistów, powierzenie wielu istotnych zadań kompetencyjnych podmiotom zewnętrznym oraz wysoką awaryjność taboru.

W uzasadnieniu wniosku podkreślono ponadto krótkowzroczną politykę poprzedniego Zarządu Spółki. „Pomimo tego, że członkowie Zarządu Spółki dysponowali informacjami świadczącymi o znacznym ryzyku związanym z podjęciem decyzji o zwiększeniu obsługi przez Spółkę kolejowych linii komunikacyjnych w województwie śląskim, zostały podjęte decyzje gospodarcze skutkujące powstaniem wielomilionowego deficytu na działalności spółki oraz powstaniem zadłużenia, którego pokrycie nie wydaje się możliwe środkami, jakimi dysponuje spółka, a także z budżetu Województwa – tak obecnie jak i w przyszłych okresach działalności spółki” – czytamy w uzasadnieniu.

Obecnie trudno w sposób kompleksowy i jednoznaczny wskazać wielkość szkody wyrządzonej wskutek błędnych decyzji gospodarczych Zarządu Kolei Śląskich, jednak szacowane straty finansowe ciągle rosną i mogą być podstawą do stwierdzenia, iż została wyrządzona znaczna szkoda majątkowa, która może zostać wyrównana w procesie odszkodowawczym.

Koleje Śląskie zostały utworzone przez Województwo Śląskie na podstawie Uchwały Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 17 lutego 2010 roku. W październiku 2011 roku Koleje Śląskie zaczęły obsługiwać linię kolejową na trasie Gliwice – Katowice – Częstochowa, a w czerwcu 2012 roku trasę Katowice – Wisła. 9 grudnia 2012 roku spółka rozpoczęła pracę przewozową na wszystkich połączeniach kolejowej komunikacji pasażerskiej w województwie śląskim. W tym czasie wystąpiły poważne problemy w realizacji rozkładu jazdy. Przewoźnik wprowadził zastępczą komunikację autobusową. Początkowo przez kilka dni dotyczyła ona ok. 90 stałych połączeń, potem została zmniejszona do ok. 60. Na pozostałych ok. 605 (suma z dni roboczych i wolnych) połączeniach kursowały pociągi Kolei Śląskich. Obecnie sytuacja przewozowa jest ustabilizowana.

Koleje Śląskie realizują przewozy na ok. 450 połączeniach w dni robocze oraz ok. 300 w weekendy.

Zawiadomienie do prokuratury oraz zapis konferencji prasowej Marszałka Województwa Śląskiego

R

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *