ISD Huta Częstochowa produkuje mosty


27 obiektów w cztery lata

Wysoka jakość produktów ISD Huty Częstochowa dostrzegana jest przez inwestorów. Huta uczestniczy w wielu strategicznych zadaniach, wpisuje się również w aktualną koniunkturę budowlaną, napędzaną przez Euro 2012.

Przygotowanie infrastruktury drogowej na rzecz mistrzostw Europy w piłce nożnej w Polsce i na Ukrainie stwarza firmom hutniczym szansę na uczestnictwo w wielu inwestycjach. Ten boom dyskontuje ISD Huta Częstochowa, głównie za sprawą Centrum Konstrukcji Stalowych, którego pracę nadzorują członek Zarządu ISD Huta Częstochowa Oleksii Novytskyi oraz dyrektor Wacław Korczak.
Centrum Konstrukcji Stalowych obejmuje cztery wydziały: konstrukcji mostowych, konstrukcji metalowych, zabezpieczeń antykorozyjnych i prefabrykacji. – Euro 2012 jest szansą szczególnie dla wydziału konstrukcji mostowych, bo powstają nowe drogi, mosty i wiadukty, a wydział ten specjalizuje się w wytwarzaniu spawanych konstrukcji stalowych obiektów budowlanych, mostowych i innych inżynieryjnych – podkreśla Oleksii Novytskyi.
Wydział konstrukcji mostowych przygotowany jest do poważnych wyzwań, co dokumentują wszystkie niezbędne certyfikaty i uprawnienia do wytwarzania konstrukcji budowlanych i mostowych. Pod kierownictwem Jana Szlęka w wydziale pracuje blisko 170-osobowa, wysoce wyspecjalizowana kadra. – Doświadczenie pracowników pozwala nam na realizację najtrudniejszych projektów – podkreśla kierownik Szlęk. Decyduje o tym również baza techniczna i wyposażenie, które stawiają wydział w czołówce wytwórni konstrukcji stalowych w Polsce. Zakład może wytworzyć elementy konstrukcyjne o masie do 80 ton i długości do 50 m. Dla przykładu, linia do automatycznego spawania kształtownika SCI 3000, którą posiadamy, to jedna z niewielu takich linii w kraju – zauważa kierownik Szlęk.
– Ponadto w strukturze Centrum Konstrukcji Stalowych jest wydział zabezpieczeń antykorozyjnych, stąd konstrukcje budowlane i mostowe wykonujemy „na gotowo”, czyli zabezpieczone antykorozyjnie – dodaje kierownik Działu Obsługi Kontraktów CKS inżynier Andrzej Płonka. – Wykonujemy mosty i wiadukty od niewielkich ważących od kilku do kilkunastu ton, po bardzo ciężkie o masie kilku tysięcy ton – kontynuuje kierownik Szlęk. – I co trzeba podkreślić, każdy obiekt jest wytworzony według indywidualnego projektu. Nie ma dwóch identycznych – dorzuca inż. Andrzej Płonka.
Tradycje wytwarzania konstrukcji mostowych w Hucie są już czternastoletnie. W tym czasie przedsiębiorstwo wykonało, jako główny producent i współuczestnik, ponad 80 obiektów. ISD Huta Częstochowa, która kontynuuje tradycje Huty Częstochowa jest dzisiaj największym producentem blachy grubej gorącowalcowanej w Polsce. Nie jest zatem niespodzianką, że większość mostów o konstrukcji stalowej jest wykonane właśnie z blachy wyprodukowanej w częstochowskiej Hucie. Konstrukcje stalowe do wielu z nich wytworzył w stu procentach wydział konstrukcji mostowych. Za przykład może posłużyć, napawający dumą, most na Wiśle w Wyszogrodzie o długości ponad jednego kilometra, który powstał w 1996 roku w miejsce najdłuższego mostu drewnianego w Polsce. Huta miała również znaczący udział przy budowie strategicznych obiektów na Wiśle – Moście Świętokrzyskim i Moście Siekierkowskim w Warszawie oraz Moście Solidarności w Płocku.
Bardzo owocne są ostatnie lata. Od momentu przejęcia Huty przez ISD Polska (październik 2005 r.) w wydziale konstrukcji mostowych powstało 27 obiektów mostowych o łącznej wadze ponad 21 tys. ton, w tym największy w historii Huty – wiadukt drogowy w Knurowie na autostradzie A-1, oddany w czerwcu ubiegłego roku. W zakładzie wykonano do niego całą konstrukcję o wadze ok. 7 tysięcy ton. W lipcu 2008 roku oddano również most w Puławach na Wiśle, dla którego ponad 3-tysięczną konstrukcję również wykonał wydział konstrukcji mostowych. Ale to nie wszystko. – We wrześniu bieżącego roku zakończyliśmy wytwarzanie konstrukcji obiektów mostowych dla budowy największego węzła komunikacyjnego w Polsce w Sośnicy koło Gliwic. Do tego trzypoziomowego skrzyżowania autostrad:A-1 z A-4 wykonaliśmy cztery obiekty o wadze ok. 5 tysięcy ton – mówi Oleksii Novytskyi. – To zadanie dało nam wiele satysfakcji. Wytworzyliśmy konstrukcję wiaduktu podwieszanego na łukach, gdzie trzeba było wykazać się niebywałą precyzją łączenia elementów. Łuki o wysokości 30 metrów, o rozpiętości podpór łuków 120 metrów ważą 1300 ton, a całość naszej konstrukcji tego obiektu 2,5 tys. ton – dodaje kierownik Szlęk.
Aktualnie wydział konstrukcji mostowych przystąpił do realizacji kolejnego obiektu – Mostu Północnego na Wiśle w Warszawie. W produkcji jest również konstrukcja wiaduktu drogowego w Warszawie w pobliżu elektrociepłowni Żerań. Ponadto trwają negocjacje na wytworzenie konstrukcji dla kolejnych przedsięwzięć.

Wśród obiektów, dla których konstrukcje wytworzono w ostatnich 4 latach są:
Most na rz. Warcie w Śremie
Most na rz. Wiśle w Puławach
Most na rz. Wiśle w Balicach
Wiadukt w ciągu ul. Poleczki w Warszawie
Most „Mosty Warszawskie” we Wrocławiu
Wiadukt w Legionowie
Wiadukt w Knurowie – autostrada A1
Wiadukty skrzyżowania A1 i A4 – węzeł Sośnica

URSZULA GIŻYŃSKA

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *