Rozmawiamy z Arturem Warzochą, kandydatem Prawa i Sprawiedliwości oraz zjednoczonej częstochowskiej prawicy na Urząd Prezydenta Częstochowy.
Jak Pan ocenia kierunki przemian przestrzennych i infrastrukturalnych na obszarze całego miasta?
– Częstochowa boryka się z wieloma problemami, spośród których najważniejszym jest brak strategicznego i skoordynowanego planowania inwestycji komunikacyjnych. Dotychczasowe budowy i remonty dróg są niedopracowane koncepcyjnie, przeprowadzane
w sposób chaotyczny, co powoduje znacznie utrudnienia w komunikacji.
W jaki zatem sposób można rozwiązać te problemy?
– W celu rozwiązania kluczowych problemów infrastrukturalnych opracowaliśmy wielokierunkowy program rozwoju, dostosowany do możliwości budżetowych miasta, który skierowany jest na poprawę wygody i sprawności komunikacji mieszkańców. Te dwa czynniki stanowią wspólny krwiobieg tętniącej życiem aglomeracji, która z pozostałymi elementami infrastruktury tworzy podstawę do optymalnego funkcjonowania tkanki miejskiej – przyjaznej dla pieszych, pasażerów, kierowców oraz niedostrzeganych przez obecne władze seniorów i osób niepełnosprawnych.
Jakie założenia przewiduje program naprawczy?
– Musimy stworzyć rzeczywiste, preferencyjne warunki dla inwestycji infrastrukturalnych z listy pilnych priorytetów. Mam tutaj na myśli kierowców i rozwiązanie problemu parkowania w miejscach o dużej intensywności zabudowy, a także poprawę stanu dróg wylotowych z miasta; pieszych, którym należy zapewnić sprawne i przede wszystkim bezpieczne funkcjonowanie przy rosnącym poziomie motoryzacji; pasażerów i poprawę efektywności transportu zbiorowego oraz obniżenie cen biletów; i w końcu rozbudowę, a następnie połączenie w jedną spójną całość ścieżek rowerowych z zachowaniem najnowszych standardów europejskich dla cyklistów.
Szczególną uwagę należy poświęcić seniorom i osobom niepełnosprawnym, dla których mobilność i swobodne funkcjonowanie bezpośrednio wpływa na jakość życia. Strategie ukierunkowane na poprawę warunków infrastrukturalnych muszą być zatem realizowane, w oparciu o normy europejskie – przejrzyste i łatwe pod względem dostępności rozplanowanie, zarówno budynków użyteczności publicznej, jak i przestrzeni do przemieszczania się, wolnej od nierówności, dużych spadków i wzniesień. Obecna sytuacja jest niedopuszczalna, dlatego zrobimy wszystko, aby Częstochowa była miejscem wolnym od jakichkolwiek barier architektonicznych i społecznych.
Dziękuję za rozmowę.
Justyna Derda