8 grudnia ubiegłego roku weszło w życie nowe rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wykonywania wzorów dokumentów, stosowanych podczas tych badań.
Nowelizacja wprowadza obowiązek dodatkowych badań technicznych pojazdów sprowadzonych z za granicy oraz samochodów z uszkodzeniami i naruszonymi elementami nośnymi konstrukcji pojazdu. Decyzja resortu podyktowana jest potrzebą ograniczenia nadmiernego napływu do Polski uszkodzonych samochodów z krajów Unii Europejskiej, których kiepski stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. Takich aut w ostatnich latach przywieziono do Polski dziesiątki tysięcy, a wiele warsztatów samochodowych, zwłaszcza w zachodniej części kraju, wyspecjalizowało się w odbudowywaniu samochodów, które powinny trafić wyłącznie do kasacji.
Do tej pory pojazdy sprowadzone z zagranicy przejść musiały jedynie tzw. pierwsze badanie techniczne. Po wejściu w życie wspomnianego rozporządzenia, jeżeli pierwsze badanie ujawni w aucie sprowadzonym z za granicy, ślady uszkodzeń i naruszenie nośnych elementów konstrukcji pojazdu, będzie ono kierowane na dodatkowe, specjalistyczne i szczegółowe badania techniczne. Wcześniej nie ma co liczyć na to, że pojazd zostanie dopuszczony do ruchu. Takie dodatkowe badanie będzie kosztować 94 zł.
Warto pamiętać, że w ramach Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Częstochowie, który mieści się przy ul. Hallera 1, funkcjonuje Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów. Wykonuje ona także badania techniczne samochodów sprowadzonych z zagranicy.
AS