Po zakończeniu prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rewitalizacji trasy Częstochowa – Fosowskie, czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia skróci się do około trzech i pół godziny. Podróżni nie tylko zaoszczędzą czas, ale również zyskają na komforcie – pojadą bez przesiadki bezpośrednim połączeniem – przez Częstochowę i Opole.
Remontowany odcinek linii kolejowej Częstochowa – Fosowskie ma kluczowe znaczenie dla uruchomienia tego połączenia. Przejazd będzie się odbywał przez Centralną Magistralę Kolejową i dalej przez odcinek: Włoszczowa Północ – Koniecpol – Częstochowa Stradom – Lubliniec – Fosowskie – Opole Główne, aż do Wrocławia. Inwestycja pozwoli również na uruchomienie innych nowych bezpośrednich połączeń z Częstochowy. Przykładowo, podróż pociągiem do Kielc skróci się do około półtorej godziny podczas gdy dziś zajmuje ona nawet trzy godziny. Szybciej będziemy mogli również pojechać obecnie niewykorzystywaną trasą do Krakowa przez Koniecpol, Kozłów i stację Tunel – taka podróż potrwa około 1 godziny 45 min.
Rewitalizacja trasy Częstochowa – Fosowskie obejmuje prace na łącznie ponad 98 km torów. Zakres prac to m.in. odnowienie 19 peronów, 11 stacji kolejowych, m.in.: Częstochowa Stradom, Kochanowice, Lubliniec, Fosowskie, 71 obiektów inżynieryjnych, w tym: 8 mostów i 6 wiaduktów. Wyremontowanych zostanie 48 przejazdów kolejowo-drogowych. Projekt przewiduje pełną wymianę sieci trakcyjnej oraz prace naprawcze w zakresie automatyki, elektroenergetyki oraz poprawiające estetykę obiektów. Intensywne roboty torowe realizowane z wykorzystaniem pociągu do potokowej wymiany torów obecnie są prowadzone w obrębie stacji Lubliniec i Fosowskie.
Najważniejsze efekty prac, które odczują pasażerowie, to oprócz skrócenia czasu podróży, podniesienie jej komfortu oraz wzrost bezpieczeństwa ruchu pociągów. Rozpoczęta renowacja znacznie poprawi stan techniczny całej trasy. Dzięki prowadzonym już pracom możliwe będzie przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 120 km/h, a towarowych – 70 km/h.
Przed rozpoczęciem robót, ze względu na wyeksploatowanie torów, w niektórych miejscach pociągi zwalniały do 30 km/h.
Prace potrwają do 2015 roku.
r