Mobilność czysta, współdzielona i inteligentna są podstawowymi elementami działań proekologicznych wytyczanych przez Unię Europejską. W ten sposób zachęca się władze lokalne oraz organizacje pozarządowe do wprowadzania i promowania zrównoważonych i niskoemisyjnych środków transportu.
Filozofia współdzielenia
Mobilność współdzielona jest elementem „gospodarki dzielenia się”, która opiera się na modelu biznesowym zakładającym czasowe korzystanie z towarów lub usług dostarczanych lub wykonywanych głównie przez osoby prywatne. Filozofia współdzielenia polega na założeniu, że nie liczy się posiadanie, tylko korzystanie z dostępnych zasobów, co w znaczącym stopniu wpływa na ograniczenie konsumpcji.
Współdzielona mobilność to łatwiejsze korzystanie z różnych środków transportu – samochodów, rowerów i komunikacji publicznej. Pozwala na efektywniejsze gospodarowanie środkami finansowymi i zasobami naturalnymi.
Przynosi też wymierne korzyści społeczne – miasta są mniej zakorkowane, a powietrze czystsze. Dlatego coraz więcej świadomych osób korzysta z alternatywnych środków transportu.
Technologia sprzymierzeńcem mobilności współdzielonej
Komisja Europejska zachęca w tegorocznej kampanii do udostępniania samochodów, rowerów, dwukołowych pojazdów z silnikiem itp., ale także korzystania z platform do organizowania wspólnych przejazdów samochodem.
Traktując transport jako usługę (ang. mobility-as-a-service), zwłaszcza przy użyciu elektronicznych aplikacji i platform internetowych (bike-share czy car-share) – dzielimy się mobilnością.
Czysta mobilność, czyli jaka?
Sektor transportu ma znaczący wpływ na zmiany klimatu – w Polsce odpowiada za ok. 13 proc. emisji gazów cieplarnianych, a w Europie stanowi już niemal ¼. Emisja toksycznych gazów i pyłów jest jedną z dwóch głównych przyczyn zanieczyszczenia powietrza w miastach. Redukcja emisji jest możliwa m.in. dzięki zrównoważonej mobilności, czyli korzystaniu z emitujących mniej zanieczyszczeń samochodów i alternatywnych środków transportu, a także stosowaniu „czystszych” paliw.
Mobilność miejska może być czysta dzięki efektywniejszym energetycznie i niskoemisyjnym środkom transportu. Ważne jest także, by przestrzeń publiczna była projektowana na potrzeby ruchu bezsamochodowego. Mieszkańcy powinni mieć ułatwiony dostęp do transportu zbiorowego, a szczególnie bezemisyjnego (transport szynowy, tabor elektryczny). Jednocześnie autobusy, ciężarówki, taksówki, samochody osobowe i inne pojazdy muszą stać się bardziej przyjazne środowisku, dzięki wykorzystaniu technologii lub paliw alternatywnych.
Warto dodać, że na rzecz ekologii w transporcie pracuje PKS Częstochowa. Jako pierwszy w Polsce wprowadził nowatorskie urządzenie do czyszczenia silników i układów wydechowych usuwając w nich nagromadzony nagar. Zastosowane tu technologie wodorowe w znaczący sposób wpływają na poprawę jakości spalin w autobusach, obniżając emisję spalin do atmosfery nawet o 80-90 procent. Technologie te pozwalają również na zmniejszenie kosztów eksploatacji autobusów, jak również wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa.
Materiał ukazał na stronie: “Częstochowska Gazeta Ekologiczna”
(wydanie papierowe), której publikację współfinansuje Wojewódzki
Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Treści zawarte w publikacji nie stanowią oficjalnego stanowiska
organów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej w Katowicach.
GAW