Częstochowa znalazła się na 16. miejscu w rankingu Polski Zielonej sieci miast najbardziej skażonych i zagrożonych smogiem. Wykaz obnażył fakty i czas być na alarm. Częstochowa od dawna nie jest już „zielonym” miastem”, co zwykle się powtarza. Limit poziomu norm pyłu PM10 wyznaczony w Unii Europejskiej na 35 dni w Częstochowie 21 lutego 2017 roku w Częstochowie był już przekroczony o cztery dni. Na ostatniej sesji Rady Miasta Częstochowy radni zwiększyli kwoty dopłat do wymiany pieców. Czy to jednak wystarczy, aby walczyć ze smogiem?
Komentuje częstochowska radna Justyna Kielesińska.
– Nasze miasto tej zimy doświadczyło zjawiska smogu. Dopuszczalna norma stężenia toksycznego pyłu PM10 (50 mikrogramów/1 m3) była przekroczona nawet o kilkaset procent. Niestety za zjawisko smogu w dużej mierze jesteśmy sami odpowiedzialni. To efekt spalania w kotłowniach domowych i piecach węglowych przeróżnych śmieci: zużytych opakowań plastikowych i tekturowych z pozostałością substancji klejących, spalanie niskiej jakości węgla m.in. miału węglowego, starych ubrań, szmat, opon samochodowych, wykładzin, materaców, pianek, obuwia. Ta lekkomyślność powoduje wydzielanie silnych trucizn. Spalenie 1m3 odpadów daje do ok. 8 tys. m3 spalin i pyłów zawieszonych zawierających metale ciężkie, takie jak kadm, cynk, ołów, rtęć. Z kolei dioksyny i furany to związki rakotwórcze. 1 kg PCV daje 280 l trującego chlorowodoru a z 1 kg poliuretanu wydziela się do 50 litrów cyjanowodoru (kwasu pruskiego). A pamiętajmy, ze ekotoksyny mają wpływ na nasz układ oddechowy, nerwowy, odpornościowy, krwionośny, pokarmowy
Na stan skażenia powierza mają wpływ również spaliny samochodowe oraz pogoda. Wskutek inwersji cieplnej, nasłonecznienia wzrasta stężenie ekotoksyn w powietrzu. Mgła tworzy z zanieczyszczeniami chemicznymi, gazami, dymem, kurzem, pyłem, spalinami zawiesinę aerozolową tzw. smog. Dwutlenek siarki utlenia się do trójtlenku siarki i we mgle tworzy H2SO4 – żrący kwas przenikający do płuc i układu krążenia..
Samorząd powinien z tym problemem się zmierzyć. Wsparcie finansowe otrzymać można z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ponadto samorząd powinien rozpocząć szeroką edukację społeczną na temat szkodliwości stosowania niewłaściwych paliw, możliwości uzyskania dotacji oraz omówienie obowiązujących procedur. Dróg szkoleń jest wiele, na przykład na Uniwersytetach III Wieku, zakładach pracy i bezsprzecznie w szkołach prowadzić stałe akcje ulotkowe uświadamiające mieszkańców oraz organizować prelekcje, sympozja, pogadanki z pracownikami Ministerstwa Ochrony Środowiska, Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Dobrą formą jest organizowanie konkursów dla dzieci i młodzieży, także dla dorosłych. Powinno się wspierać odnawialne źródła energii, z wyłączeniem wiatraków; przeprowadzić gruntowną modernizację źródeł wytwarzania ciepła; wspierać termomodernizację; popularyzować kotły grzewcze dobrej jakości oraz dobry polski węgiel eliminując z rynku węgiel sprowadzany z zagranicy, propagować program „dobre paliwo w dobrym kotle”. Powinno się także wyeliminować muł węglowy ze sprzedaży; ułatwiać i wspierać wymianę starych kotłów na wydajne kotły poprzez dotacje; wdrażać rozporządzenia Komitetu Sterującego ds. Krajowego Programu Ochrony Powietrza. Wiele osiedli, także w zasobach Miejskiej Gospodarki Komunalnej posiada jeszcze piece węglowe. Tak jest na osiedlu Filomatów oraz w pojedynczych budynkach na ul. Mickiewicza, Śniadeckich, Al Wolności. Należałoby to zmienić i włączyć te budynki do kotłowni osiedlowej bądź zapewnić tam dostawy ciepła ze źródeł alternatywnych. I wreszcie skutecznie przeprowadzać kontrole palenisk kotłowni przez kominiarzy i straż miejską, wraz ze stosowaniem wysokich mandatów w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości;
Pamiętajmy, że powietrze jest dobrem wspólnym. Wszyscy korzystamy z tego dobra a to zobowiązuje do dbania o jakość i czystość powietrza.
Materiał ukazał na stronie: “Częstochowska Gazeta Ekologiczna” (wydanie papierowe), której publikację współfinansuje Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Treści zawarte w publikacji nie stanowią oficjalnego stanowiska organów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
UG/KG