Pracownicy Centrum Obsługi Telefonicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będą wspierać obsługę osób niesłyszących na salach obsługi klientów. ZUS uruchomił usługę wideotłumaczenia na język migowy.
Już od dłuższego czasu w 243 placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych osoby niesłyszące mogą korzystać z pomocy pracowników, przeszkolonych z języka migowego: Polskiego Języka Migowego (PJM) lub Systemu Językowo-Migowego (SJM). Dzięki ich umiejętnościom w 2015 r. ok. 3,4 tys. niesłyszących klientów skorzystało z obsługi tłumaczonej na język migowy.
– W placówkach oddziału ZUS w Częstochowie do dyspozycji niesłyszących klientów jest w sumie 11 osób przeszkolonych w zakresie języka migowego. W Częstochowie 5 osób, po 2 w inspektoratach w Myszkowie i Kłobucku i po 1 w placówkach w Lublińcu i Koniecpolu – podkreśla Ewa Jęczmyk, rzecznik prasowy częstochowskiego oddziału ZUS.
Jednak część spraw, z którymi zgłaszają się osoby niesłyszące jest na tyle skomplikowana, że wymaga dużo większych umiejętności w zakresie komunikacji w języku migowym.
– Stąd też wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych niesłyszących klientów Zakład uruchomił usługę wideotłumaczenia rozmów w salach obsługi w siedzibach 43 oddziałów, także w Częstochowie. Jeżeli podczas obsługi klienta niesłyszącego będzie istniała konieczność wsparcia przez osobę posiadającą biegłą umiejętność tłumaczenia na język migowy, wówczas rozmowę przejmie wykwalifikowany pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS i będzie ją prowadził za pośrednictwem komputerowego programu do wideokonferencji. Dodatkowo pracownik COT będzie miał bezpośrednią „słuchawkową” łączność z pracownikiem sali obsługi klientów – wyjaśnia Ewa Jęczmyk.
Osoby niesłyszące, które będą chciały skorzystać ze specjalnej usługi wideotłumaczenia, w biletomacie ZUS powinny wybrać symbol „ucha”. Klienci posiadający zarejestrowany profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS mogą się natomiast umówić na wizytę w jednostce ZUS z usługą wideotłumaczenia właśnie za pośrednictwem portalu PUE.
– Zakład Ubezpieczeń Społecznych od dłuższego czasu stara się podnosić standardy obsługi osób niepełnosprawnych. Większość budynków, w których znajdują się sale obsługi, jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych: posiada specjalne pochylnie, windy lub tzw. transportery schodowe. Drzwi wejściowe do sal obsługi otwierają się automatycznie, a w samych salach zlikwidowane zostały bariery budowlane w postaci progów, stopni, wąskich ciągów komunikacyjnych. Także urzędomaty ZUS, które są do dyspozycji klientów w 153 placówkach przez 24 godziny na dobę, są dostosowane do potrzeb osób niesłyszących, niewidomych oraz poruszających się na wózkach inwalidzkich – mówi Ewa Jęczmyk, Rzecznik Prasowy Oddziału ZUS w Częstochowie.
r