Z komputerem od przedszkola


Miejskie Przedszkole nr 28 w Częstochowie przygotowuje do cyfrowej szkoły poprzez innowację pedagogiczną
„Bawię się i uczę z komputerem”

W Miejskim Przedszkolu nr 28 w Częstochowie, w ramach realizacji innowacji pedagogicznej „Bawię się i uczę z komputerem”, dzieci pięcio- i sześcioletnie uczestniczą w zajęciach komputerowych.
Innowację wprowadzono w roku szkolnym 2015/2016, w najstarszej wówczas grupie przedszkolaków- dzieci pięcioletnich. W bieżącym roku szkolnym zajęcia są kontynuowane dla dzieci sześcioletnich oraz dla nowej grupy pięciolatków. W grupie 5-latków jest to twórcza zabawa. Dzieciom sześcioletnim (zerówka), które uczą się pisać i czytać dochodzi nauka. W sumie w roku szkolnym 201620/17 w dodatkowych, bezpłatnych i nieobowiązkowych zajęciach uczestniczy około 50 najstarszych przedszkolaków, a więc właściwie wszyscy, którzy mogą.
Obecnie stoimy na progu edukacji komputerowej w przedszkolach. Edukacja komputerowa urozmaica i uatrakcyjnia naukę, bo jest to coś nowego. Przedszkolaki uczą się posługiwania myszką, klawiaturą, malują kolorowanki, grają, natomiast starsze dzieci piszą pierwsze literki oraz cyferki w edytorze tekstu i bardzo im się to podoba. Skoro wydaje się nam, że ta edukacja jest wskazana, to właściwie, dlaczego jej nie ma nawet w drogich renomowanych prywatnych przedszkolach? Odpowiedź jest prosta, na przeszkodzie stoją problemy infrastrukturalne. W przedszkolach po prostu nie ma pracowni komputerowych. Nawet szkoły mają problem w zorganizowaniu dobrej pracowni komputerowej.
– Miejskie Przedszkole nr 28 wchodzi w skład Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr 3 na Rakowie i korzysta z szkolnej pracowni komputerowej- mówi Jarema Kamiński- nauczyciel zajęć komputerowych w Zespole Szkolno- Przedszkolnym nr 3 w Częstochowie.
– Będąc nauczycielką w przedszkolu, dostrzegam, iż dzieci interesują się tym, co je otacza. Pomysł wykorzystania komputera i tablicy interaktywnej na zajęciach narodził się, by uświadomić dzieciom, że komputer to narzędzie służące nie tylko do gier. Poza tym, stanowi odpowiedź na potrzeby dzisiejszego świata, w którym dynamiczny rozwój technologiczny uwidacznia się we wszystkich dziedzinach życia. Wykorzystanie tablicy interaktywnej jest ciekawym doświadczeniem dla dzieci. W domu jej nikt nie posiada. Tablica interaktywna angażuje zmysły: wzrok, dotyk, słuch. Rozwija umiejętność wykonywania złożonych poleceń, które aktywizują myślenie abstrakcyjne. Uczy pracy w grupie, pobudza dzieci do aktywności, motywuje i angażuje do pracy- mówi Marta Żabka nauczyciel w MP nr 28 w Częstochowie.
Zapytani o zdanie rodzice, co sądzą na temat innowacji pedagogicznej „Bawię się i uczę z komputerem” w MP nr 28, odpowiadali następująco:
– Zajęcia informatyczne w grupach przedszkolnych, jako zajęcia dodatkowe uważam za bardzo przydatne, albowiem sprawiają dzieciom dużo radości i przyjemności. Dzieci poprzez zabawę z komputerem, zapoznają się z jego obsługą. Uczą się prawidłowego układu ręki i palców na myszce komputera. Rozwijają również swoją wyobraźnię. Zatem uważam, że zajęcia są niezbędne w przedszkolach. Należy również zaznaczyć, że świat jest coraz bardziej informatyzowany. Wszystko wiąże się z Internetem i pracą na komputerze, tak więc nauka dzieci przedszkolnych w tej sferze jest jak najbardziej wskazana, ponieważ ma to ścisły związek z przyszłością naszych dzieci- mówi mama Leny S.
– Z kolei moim zdaniem to dobrze, że takie zajęcia z komputerem mają dzieci już od przedszkola. Moje dziecko jest bardzo zadowolone z tych zajęć. Za każdym razem uczy się czegoś nowego, a później opowiada o tym w domu. Dobrze, że takie zajęcia są, bo dziecko uczy się korzystać w bezpieczny sposób z komputera czy Internetu- mówi mama Kacpra W.
Zadaniem nauczycieli jest odpowiednie przygotowanie dzieci do życia we współczesnym świecie, zadbanie o ich wszechstronny rozwój, dlatego też pomysłodawcy innowacji pedagogicznej „Bawię się i uczę z komputerem” pragną ją kontynuować w swojej placówce również w następnych latach.

Marta Żabka, Jarema Kamiński

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *