Interpelacja Szymona Giżyńskiego do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej w sprawie możliwości realizacji projektu tzw. protezy koniecpolskiej.
Szanowny Panie Ministrze! Od dłuższego czasu obserwujemy zmagania ministerstwa z usprawnieniem funkcjonowania kolei państwowych. Proces ten przebiega w sposób niemal niedostrzegalny przez odbiorców usług PKP. Tym bardziej godne zauważenia są projekty, które mają szansę zmienić na lepsze choćby niektóre połączenia kolejowe. Ministerstwu jest zapewne bardzo dobrze znane potoczne określenie „proteza koniecpolska”. Jest to koncepcja połączenia Wrocław – Warszawa z wykorzystaniem już istniejącego zaplecza, modernizacją do prędkości 160 km/h odcinka Opole – Częstochowa – Koniecpol – Włoszczowa, CMK; wykorzystaniem zmodernizowanej trasy Wrocław – Opole oraz pozwalającej na rozwinięcie dużych prędkości CMK; przy ominięciu katowickiego węzła kolejowego. To ostatnie korzystne jest głównie z powodu panującego tam zatłoczenia i złego stanu technicznego węzła. Projekt ten pozwala na skrócenie relacji najszybszych pociągów o 40-60 km oraz czasu jazdy aż o 2 godziny.
„Proteza koniecpolska” jest więc stosunkowo niewielkim przedsięwzięciem inwestycyjnym, które może dać bardzo duże efekty. Modernizacja tej trasy znakomicie ułatwi i usprawni pasażerskie połączenie kolejowe z Warszawą kilku bardzo ważnych ośrodków: Wrocławia, Opola, Częstochowy.
Czy wobec powyższych argumentów oraz faktu niedawno upublicznionej zmiany zakładanego wcześniej terminu realizacji kolei dużych prędkości (KDP) na „po 2030 r.? i deklaracji, że kolej będzie się teraz skupiać na rewitalizacji istniejących linii, „proteza koniecpolska? jest brana pod uwagę jako priorytet w planach rewitalizacji i modernizacji kolei?
Poseł Szymon Giżyński
Warszawa, dnia 12 grudnia 2011 r.
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej – z upoważnienia ministra –
w sprawie możliwości realizacji projektu tzw. protezy koniecpolskiej
Szanowna Pani Marszałek! W związku ze skierowaną do pana Sławomira Nowaka ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej interpelacją posła Szymona Giżyńskiego z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie możliwości realizacji projektu tzw. protezy koniecpolskiej przedkładam poniższą informację.
W związku ze zmianą zakładanego terminu realizacji projektu związanego z budową kolei dużych prędkości w ostatnim czasie zaistniała konieczność wypracowania koncepcji alternatywnego szybkiego połączenia kolejowego Warszawa – Wrocław. Obecne pasażerskie połączenia kolejowe z Warszawy do Wrocławia charakteryzują się czasem przejazdu pociągiem EIC w granicach od 5 godz. do 5 godz. 40 min. Oferta w obecnej postaci stała się niekonkurencyjna w stosunku do przejazdów samochodowych z wykorzystaniem drogi ekspresowej S8 lub przelotów samolotem.
Rozpatrywano trzy warianty skrócenia czasu przejazdu pociągów pasażerskich:
– wariant l. – trasą przez Poznań,
– wariant 2. – trasą przez Centralną Magistralę Kolejową i Katowice,
– wariant 3. – trasą przez Centralną Magistralę Kolejową i Częstochowę.
Ostatecznie do realizacji został wybrany wariant 3., który zapewnia uzyskanie możliwie najkrótszego czasu przejazdu poprzez:
– wykorzystanie modernizowanej Centralnej Magistrali Kolejowej na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Włoszczowa Północna wraz z łącznicą do stacji Żelisławice,
– remonty na odcinku linii nr 61 Żelisławice – Częstochowa Stradom – 58 km,
– projekt rewitalizacyjny linii nr 61 na odcinku Częstochowa Stradom – Fosowskie – 59 km (przewidziany do zgłoszenia do PO IiŚ),
– remonty na linii nr 144, odcinek Fosowskie – Opole – 31 km,
– wykorzystanie zmodernizowanej już linii Opole – Wrocław.
Efektem podjęcia tych działań powinno być osiągnięcie czasu przejazdu 3 godz. 30 min, przy zakładanej prędkości 200 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej i 160 km/h na odcinkach Warszawa – Grodzisk Mazowiecki i Opole – Wrocław.
W celu stworzenia takiego połączenia i uzyskania czasu przejazdu 3 godz. 30 min niezbędne jest:
– przeprowadzenie remontów, obejmujących w szczególności wymiany ciągłe nawierzchni na linii nr 61,
– wykonanie w 2012 r. prac przygotowawczych do projektu rewitalizacyjnego linii nr 61 na odcinku Częstochowa Stradom – Fosowskie, obejmujących kartę informacyjną przedsięwzięcia do regionalnej dyrekcji ochrony środowiska, wniosek o dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego ?Infrastruktura i środowisko? oraz zorganizowanie postępowania przetargowego na wybór wykonawcy projektów oraz robót budowlanych,
– realizacja prac budowlanych na wyżej wymienionej linii w roku 2013 w ramach projektu rewitalizacyjnego przy całkowitym zamknięciu odcinka jednotorowego Lubliniec – Fosowskie,
– realizacja remontów na odcinku jednotorowej linii nr 144 Fosowskie – Opole Główne,
– dokończenie remontów na odcinku linii nr 61 oraz przebudowa stacji Żelisławice w celu umożliwienia przejazdu z łącznicy Włoszczowa Północna – Żelisławice na linię nr 61 z prędkością 100 km/h.
Wobec powyższego proszę o przyjęcie niniejszego stanowiska.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Tadeusz Jarmuziewicz
Warszawa, dnia 10 stycznia 2012 r.
r