Ukraińska firma ISD planuje połączenie stoczni w Gdańsku i Gdyni


ISD Polska, właściciel ISD Huty Częstochowa i Stoczni Gdańskiej chce kupić stocznię w Gdyni.

1 sierpnia br. ukraińska firma ISD Polska przesłała do resortu skarbu państwa ostateczną wersję planu restrukturyzacji dla stoczni Gdynia – informuje rzecznik ISD Polska Jacek Łęski. – Składamy najlepszą ofertę, na jaką nas stać, która przewiduje połączenie stoczni: Gdynia i Gdańsk. Od początku tygodnia ISD Polska negocjuje z resortem skarbu osobny plan restrukturyzacji dla zakładu w Gdańsku. Do rozmów na temat planu restrukturyzacji dla stoczni Gdynia wrócimy, gdy ministerstwo skarbu uzna, że nasza oferta jest najlepsza – dodaje.
Rzecznik informuje, że przygotowany przez ISD Polska plan naprawy zakładu w Gdyni przewiduje minimalny wkład własny inwestora w wysokości 320 mln euro. Dodał, że może on sięgnąć nawet 640 mln euro, ale to będzie zależało m.in. od tego, na ile uda się zlikwidować ryzyko związane z działalnością stoczni.
Komisja Europejska dała Polsce czas do 12 września na przygotowanie nowych planów restrukturyzacji stoczni Gdynia i Szczecin.
Zarząd ISD Polska wystosował list otwarty do premiera Donalda Tuska w sprawie sytuacji w polskich stoczniach.

WP. Donald Tusk
Prezes Rady Ministrów
Al. Ujazdowskie 1/3
00-583 Warszawa

Szanowny Panie Premierze,

Zwracamy się do Pana jako większościowy udziałowiec Stoczni Gdańsk S.A. i potencjalny inwestor dla Stoczni Gdynia S.A., wobec dramatycznej sytuacji tych ważnych dla tysięcy ludzi zakładów. Pozwalamy sobie zwrócić się bezpośrednio do Pana, ponieważ są to ostatnie dni, a może godziny, w czasie których można jeszcze zapobiec upadłości stoczni.

Od 2004 roku kolejne rządy nie były w stanie sprywatyzować polskich stoczni i stworzyć dla nich realnego programu uzdrowienia. Pomijając kwestię woli politycznej, powodem porażek są warunki jakie stoczniom stawia Komisja Europejska. Żądanie KE, by radykalnie ograniczyć pomoc publiczna dla zadłużonych i niewydolnych zakładów przy jednoczesnym redukcji mocy produkcyjnych sprawia, że nie sposób znaleźć dla nich inwestora. Niemożliwe jest także opracowanie realnego planu restrukturyzacji. Upływające lata niepowodzeń, nieudane negocjacje z kolejnymi inwestorami są tego najlepszym dowodem.

Pański rząd podejmując wysiłek przygotowania restrukturyzacji w ramach ograniczeń nałożonych przez Komisję także skazany jest na niepowodzenie. Jedynym wyjściem z sytuacji jest przekonanie Komisji Europejskiej do zaakceptowanie wyższego poziomu pomocy publicznej. Z naszych doświadczeń i rozmów z przedstawicielami Komisji wynika, że są oni gotowi do merytorycznej rozmowy na ten temat. Dają się przekonać, kiedy prezentuje się im konsekwentnie wyliczenia, analizy ekspertów i wiarygodne dane ekonomiczne. Szczególnie, kiedy takie stanowisko jest przedstawiane konsekwentnie i wspólnie bronione przez Skarb Państwa i inwestora.

Przyjmowanie warunków opracowanych w Brukseli bez ich merytorycznego omówienia i traktowanie ich jako niewzruszalnych dogmatów do niczego dobrego nie prowadzi. W rozmowach z ISD Polska przedstawiciele Komisji nie kwestionowali ani sensu zaangażowania środków skarbu państwa w uzdrowienie stoczni, ani jej wysokości określonej w programie restrukturyzacji.

Konieczne i niesłychanie pilne jest dziś wspólne wystąpienie rządu i inwestora do Komisji Europejskiej o rozmowy, w czasie których w oparciu o liczby można ustalić, jaki udział środków publicznych umożliwia wdrożenie skutecznego programu uzdrowienia stoczni. Żaden inwestor sam nie udźwignie takiego ciężaru mimo poważnego zaangażowania środków własnych na granicy opłacalności. Jesteśmy przekonani, że Komisja Europejska nie odmówi merytorycznej rozmowy na ten temat.

Nie można natomiast liczyć na to, że KE da dodatkowy czas na poprawę obecnych planów restrukturyzacji. Przeciąganie decyzji zamiast zmiany jej uwarunkowań grozi tylko pogorszeniem stanu rzeczy.
Dlatego jeszcze raz apelujemy o pilne i bezpośrednie zaangażowanie Pana Premiera w rozwiązanie obecnej sytuacji.

Za Zarząd ISD Polska Sp. z o. o.
(-)Kostyantyn Lytvynov
Warszawa, 11 lipca 2008 roku
Tinta
Spółka ISD Polska, należąca do Związku Przemysłowego Donbasu, w styczniu br. wyróżniono tytułem „Tego, który zmienia polski przemysł” za udaną prywatyzację Huty Częstochowa i największą inwestycję ukraińską w Polsce. W 2005 roku ISD przejął w Polsce w całości Hutę Stali Częstochowa oraz 12 jej spółek zależnych. Z perspektywy można stwierdzić, że prywatyzacja Huty Częstochowa okazała się sukcesem nie tylko gospodarczym, ale także społecznym i politycznym. ISD Polska w 2006 r. zainwestował w przejętą hutę 110 mln zł (zobowiązania w umowie prywatyzacyjnej opiewały na 44 mln). W roku 2007 inwestycje ukraińskiej firmy w Polsce przekroczyły kwotę 370 mln zł.
ISD jako inwestor i właściciel Huty nie tylko wypełnił wyśrubowane zobowiązania wynikające z pakietu socjalnego, ale nawet je przekroczył. ISD Huta Częstochowa jako jedyna europejska huta zdobyła rosyjskie certyfikaty na specjalistyczne blachy do produkcji rur na rurociągi wysokociśnieniowe. Dzięki temu w latach 2006-2007 wyeksportowała do Rosji wysoko przetworzoną blachę za 120 milionów dolarów. Ukraińska firma zainwestowała również w polski sektor stoczniowy, zakupując Stocznię Gdańską.

r

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *