22 lipca br., na trzy miesiące przed terminem, zakończona została część drogowa inwestycji „Budowa Północnego Korytarza w Częstochowie. Etap II. Od ul. św. brata Alberta do ul. Makuszyńskiego”. Tym samym powstało 1,5 km nowej, dwupasmowej drogi w obu kierunkach.
Drugi etap budowy Północnego Korytarza w Częstochowie jest kontynuacją wcześniejszych prac związanych z budową węzła łączącego ul. Makuszyńskiego z DK-1, który został oddany do użytku w ubiegłym roku. I etapem była ul. Pileckiego, będąca przedłużeniem ul. Fieldorfa-Nila w kierunku północnym, od skrzyżowania z ulicami Michałowskiego i Sosabowskiego (użytkowana od 2009 roku). W niedalekiej przyszłości „Korytarz Północny” ma zostać przedłużony w kierunku zachodnim, łącząc kolejne dzielnice z kluczową DK-1 (w tym roku wybór koncepcji i zlecenie projektu).
Drogę od zabudowań oddzielono ekranami dźwiękoszczelnymi. Każda jezdnia ma 7 metrów szerokości, pas rozdzielający jest szeroki na 6 metrów. Obok wykonano ścieżkę rowerową. W ramach inwestycji powstała też m.in. kładka dla pieszych nad trasą na wysokości ul. Jankowskiego – długości 40 i szerokości 3,7 m oraz przejście podziemne długości 35 m (w tym część tunelowa długości blisko 25 m).
Koszt inwestycji wyniósł ponad 18 mln zł, przy czym 85 proc. kosztów, czyli 15,3 mln zł to środki unijne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Reszta pochodziła z wkładu własnego Miasta Częstochowy.
Wykonawcą był częstochowski Drog-Bud. – Gdyby nie długa zima, pewnie udałoby się zakończyć prace jeszcze wcześniej – stwierdził podczas konferencji prasowej prezes Drog-Budu Zdzisław Nowak. Zwrócił też uwagę, że zakończyła się część drogowa inwestycji, natomiast mogą jeszcze trwać roboty wykończeniowe związane z ciągami pieszo-rowerowymi i zielenią.
Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu Mariusz Sikora uspokoił, że dopuszczenie ruchu ciężkich pojazdów powyżej 16 ton (tylko z kierunku Opola) ma charakter czasowy, związany z budową bezkolizyjnego węzła na skrzyżowaniu DK-1 z aleją Jana Pawła II. Przewodniczący Rady Miasta Zdzisław Wolski podziękował radnym za „proinwestycyjną” współpracę w Radzie i stosowne decyzje, podejmowane – z reguły – ponad politycznymi podziałami.
GAW