W południe, 13 maja, odbyła się oficjalna inauguracja obsługi pasażerskiej przez pierwszy z dziesięciu nowych tramwajów Twist 2.0 w Częstochowie. Pojazd wyruszył na regularne kursy po wykonaniu blisko 800 km jazd testowych bez pasażerów po częstochowskich torach.

Jest to udoskonalona wersja Twista pierwszej generacji, którego od pierwszego wejrzenia pokochali pasażerowie spod Jasnej Góry. W porównaniu do poprzednika, zmodyfikowano nadwozie, udoskonalono właściwości jezdne i widoczność. Twist 2.0 jest ponadto bogatszy o szereg udogodnień dla motorniczych i pasażerów, które poprawiają jakość pracy i podróży np.: dodatkowe wyposażenie w kabinie motorniczego, dodatkowe, boczne oświetlenie zewnętrzne po lewej i prawej stronie wagonu, dwa automaty do sprzedaży biletów, system zliczania potoków pasażerskich, dwustronne tablice informacyjne kolorowe LCD, zasobniki energii, diagnostyka on-line
Kolejne egzemplarze nowego Twista niebawem zjadą z taśmy produkcyjnej bydgoskiej PESY. – Według zapewnień producenta produkcja drugiego tramwaju jest na finiszu, egzemplarz dotrze do Częstochowy jeszcze w maju. Potem, w kolejnych miesiącach zakładają dostawy po 2 składy miesięcznie więc we wrześniu powinien być już komplet na zajezdni. Każdy z nich będzie sukcesywnie przygotowywany do obsługi pasażerskiej, analogicznie do pierwszego – zapowiedział prezes MPK w Częstochowie, Mariusz Sikora.
Wszystkie nowe Twisty 2.0 (10 sztuk) wyjadą na tory w całym mieście po zakończeniu wielkiej przebudowy starej linii tramwajowej czyli za kilka miesięcy. Łącznie koszt kontraktu tramwajowego realizowanego w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie” wynosi 204 mln zł (114 mln to przebudowa + 90 mln zakup tramwajów). 144 mln zł z tej kwoty to dofinansowanie z UE.