Decyzja w sprawie zakupu jest już ostateczna. 13. czerwca br. Krzysztof Nabrdalik, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego podpisał umowę z szefem EvoBus Polska Johannesem Lehmanem na dostarczenie 18 pojazdów firmy Mercedes. Koszt inwestycji, 17 mln 3 tys. 200 zł. brutto, ma być spłacany w ciągu trzech lat.
Umowa obejmuje zakup 10 autobusów niskopodłogowych Citaro 12 i 8 przegubowych Conecto 18 – pojawią się one na naszych ulicach za około 100 dni. Pojazdy wyposażone są w zunifikowany silnik Euro 3 o gwarantowanym przebiegu 1 mln km, przesuwne okna i sterowane elektrycznie dachowe wywietrzniki. Niestety, funkcję tzw. “przyklęku”, czyli obniżenia do poziomu chodnika, ułatwiającego wjazd do pojazdu osobom na wózkach inwalidzkich, posiadają tylko autobusy typu Citaro.
Zdaniem Nabrdalika atutem umowy jest zapewnienie przez EvoBus autoryzowanego serwisu Mercedesa oraz odpowiedniego programu szkoleniowego. Mniej korzystna wydaje się być część gwarancyjna kontraktu – 10 lat na trwałość szkieletu oraz 3 lata na karoserię i całość autobusu. Prezes Lehman wątpliwości dziennikarzy co do tego punktu umowy minimalizuje. – To co kupujecie, to nie papier. Te autobusy są najlepiej sprzedawane na całym świecie. Mają na swoim koncie miliardy przejechanych kilometrów. Nie powinniście zwracać uwagi na gwarancję, tylko na udowodnioną jakość produktu – stwierdza.
Nowe autobusy zastąpią najstarsze, które do tej pory jeżdżą po częstochowskich drogach. W tym momencie MPK w Częstochowie dysponuje 154 autobusami, z czego prawie jedna czwarta to pojazdy ponad 18-letnie. Jak zapewnia prezes Nabrdalik, to dopiero początek modernizacji częstochowskiego transportu publicznego. W ciągu najbliższych pięciu lat ma być wymienionych kolejne 10 autobusów. Ma także zostać skierowany ponowny wniosek o fundusze unijne na modernizację i rozbudowę taboru. Wcześniejszy został odrzucony z powodu niespełnienia wymogów formalnych.
DeKa