Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Częstochowie przeprowadził anonimową ankietę, dzięki której dowiedział się jak klienci oceniają pracowników instytucji, dostępność do usług, oznakowanie pomieszczeń i warunki lokalowe.
Sondaż ma posłużyć poprawie jakości obsługi i pomocy świadczonej przez MOPS.
Wyniki z blisko pięciuset ankiet przedstawiono podczas konferencji prasowej 18 lipca 2013 r. w głównej siedzibie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Częstochowie przy ul. P.O.W 2. – Dzięki sondażowi „Badania Satysfakcji Klienta MOPS w Częstochowie” wiemy jak ukierunkować pracę, aby nasza pomoc była świadczona na jeszcze wyższym poziomie. Zależy nam na zmianie wizerunku MOPS-u, by instytucja nie była kojarzona jedynie z pomocą finansową – mówi rzecznik MOPS-u Maciej Hasik. I właśnie w tym obszarze trzeba jeszcze wiele wykonać, bo MOPS – jak wskazało 80 procent respondentów – ciągle najczęściej utożsamiany jest ze świadczeniem pomocy finansowej. Warto przy tym zauważyć, że 80 procent wszystkich klientów instytucji kieruje się do MOPS-u po zasiłki pieniężne. Ponad 40 proc. spośród nich posiada średnie wykształcenie. Największe grupy klientów stanowią osoby w wieku 36-45 lat oraz kobiety.
Również ponad 80 proc. respondentów pomoc społeczną ocenia pozytywnie, zarówno jakość świadczonych usług przez Ośrodek oraz zaufanie do pracowników. – Cieszy bardzo wysoka ocena instytucji, ale znalazły się też opinie negatywne. Wyciągamy z tego wnioski i dokonujemy zmian w obszarach ujemnie sklasyfikowanych. Już zbudowaliśmy kącik dla małych dzieci w głównej siedzibie MOPS-u. Kolejnym działaniem będzie założenie klimatyzacji w lokalu przy ulicy Nowowiejskiego. Poprawimy też system oznakowania pomieszczeń i warunki lokalowe, które są krytykowane przez klientów – mówi dyrektor Barbara Mizera.
Projekt „Badania Satysfakcji Klienta MOPS w Częstochowie” to jeden z pierwszych etapów działań, by odpowiedzieć na potrzeby i oczekiwania klientów instytucji. Dyrektor MOPS-u zapowiada też przeprowadzenie analizy sondażowej pod kątem wykształcenia pracowników oraz potrzeb i kierunków, w jakich chcieliby rozwijać swoje umiejętności.
MOPS zatrudnia 488 pracowników, którzy mają pod swoją opieką ponad 5 tys. klientów.
Olga Lubańska