Coroczne zloty, wspólne dyskusje na forum internetowym, prześciganie się w pomysłach – to tylko część zajęć ludzi, którzy w sposób szczególny umiłowali sobie samochody marki Opel Kadett. O szczegółach tej oryginalnej pasji opowiada Tomasz Klemens, jeden z organizatorów tegorocznego VII Ogólnopolskiego Zlotu KTK, który miał miejsce na lotnisku Rudniki koło Częstochowy w dniach od 10 do 12 lipca. Zaprezentowało się około 60. samochodów, które podziało ponad 130 uczestników zlotu.
Od jak dawna interesuje się pan Kadettami?
– Zaczęło się przypadkiem szukałem auta dla siebie i sam nie wiedziałem jakie ma ono być, aż przypadkiem zobaczyłem to, od którego wszystko się zaczęło. Po jakimś czasie okazało się że ten właśnie Kadett jest na sprzedaż i tak się zaczęła moja przygoda, było to w 2003 roku.
Skąd pomysł na takie hobby?
– Auto miało być do użytku codziennego ale, że był już po tuningu, a ja potem zacząłem wprowadzać kolejne zmiany, to tak już zostało do dzisiaj.
Dlaczego akurat ten samochód? Co jest w nich tak interesującego?
– Przypomina mi się jeden z tematów na naszym forum (forum.ktk.pl) w którym padło pytanie “dlaczego Kadett?”. Powody były różne. Jedni kiedyś zobaczyli i po prostu chcieli go mieć, niektórych urzekł model GSi czyli usportowiona wersja, inni twierdzili że dzięki swoim kształtom jest to świetna baza do przeróbek i zawsze im się podobała linia nadwozia Kadetta E, są też tacy dla których był to zwykły przypadek, jadąc po inne auto wracali z Kadettem i do dzisiaj nie mogą się z nim rozstać.
Co na to rodzina? Czy np. żony czy narzeczone nie są zazdrosne, że więcej czasu poświęca się samochodom niż im?
– Rodzice stukają się w głowę jak widzą co robię i ile pieniędzy i serca w niego wkładam. Narzeczona niedawno też kupiła kadetta cabrio i też jest zarażona tą pasją, zresztą na wszystkie zloty i spotkania jeździmy razem.
Posiadacie dane ilu mniej więcej takich miłośników jest w Polsce? Ilu jest zarejestrowanych na forum, jaka jest frekwencja na zlotach?
– Na naszym forum jest zarejestrowanych ponad trzy tysiące użytkowników, którzy napisali prawie dwieście tysięcy postów. Z frekwencją na zlotach jest różnie. W ciągu roku są one organizowane w większych miastach i zjawia się na nich zazwyczaj około 10 do czasem 20 aut. Inaczej sprawa ma się z organizowanym co roku Zlotem Ogólnopolskim, tu w ostatnich latach zjawia się ponad sto samochodów z czego jesteśmy dumni.
6. Jaki jest koszt utrzymania takiego samochodu? Czy dużo jest z nimi problemów ze względu na ich wiek?
– Tu kwestia zależy od podejścia właściciela. Jeżeli auto ma tylko jeździć to części i koszty utrzymania nie są duże. Inna sprawa gdy ktoś chce mieć samochód, który mimo wieku ma dalej wzbudzać zachwyt na ulicy. Wtedy koszty doprowadzenia go do takiego stanu sięgają od kilku do nawet kilkudziesięciu tysięcy. Trzeba zaznaczyć, że najmłodsze egzemplarze mają ponad 16 lat.
Jeśli wśród czytelników znajdzie się ktoś, kto zainteresuje się tymi samochodami ile musi zainwestować by nabyć takie auto? Jakie są średnie ceny?
Podstawową wersje Kadetta w dobrym stanie można kupić za około 1500-2000zl., przy wersji GSi trzeba się liczyć z kwotą około 3000-4000zl. Chyba najdroższe są Kadetty Cabrio, których cena za ładne egzemplarze sięga nadal do 8000 zł.
Marietta Mateja