Mamy się czym pochwalić


Piętnaścioro uczniów Zespołu Szkół Plastycznych w Częstochowie wzięło udział w międzynarodowym projekcie „Kolebki i groby. Korzenie wspólnoty judeo-chrześcijańskiej”, współfinansowanym przez Ministerstwo Kultury i Sztuki.
Młodzi plastycy, pod opieką nauczycieli: Joanny Przygody, Agnieszki Tyrman i Anny Wylężałek ,odwiedzili Jerozolimę. Prace powstałe z podróży do Izraela oraz z wnikliwego rekonesansu rodzimej Częstochowy zaprezentowano w Galerii Of Art, przy al. Najświętszej Maryi Panny 6 w Częstochowie.

Projekt prowadzą: Piotr Kaniecki, Cezary Stojek, Leszek Szeląg, Tomasz Florczyk. Jego ideę przybliża nam Tomasz Florczyk.

Piętnaścioro uczniów Zespołu Szkół Plastycznych w Częstochowie wzięło udział w międzynarodowym projekcie „Kolebki i groby. Korzenie wspólnoty judeo-chrześcijańskiej”, współfinansowanym przez Ministerstwo Kultury i Sztuki.
Młodzi plastycy, pod opieką nauczycieli: Joanny Przygody, Agnieszki Tyrman i Anny Wylężałek ,odwiedzili Jerozolimę. Prace powstałe z podróży do Izraela oraz z wnikliwego rekonesansu rodzimej Częstochowy zaprezentowano w Galerii Of Art, przy al. Najświętszej Maryi Panny 6 w Częstochowie.

Projekt prowadzą: Piotr Kaniecki, Cezary Stojek, Leszek Szeląg, Tomasz Florczyk. Jego ideę przybliża nam Tomasz Florczyk.

To już kolejny projekt poświęcony kulturze żydowskiej, realizowany przez Liceum.
– Zaczęło się od pomysłu pani dyrektor Anny Maciejowskiej i koncepcji pod hasłem „Z inspiracji kulturą żydowską” przeprowadzonej w formie konkursu. Zainicjowaliśmy go najpierw wśród uczniów naszej szkole, a później rozszerzyliśmy o inne szkoły plastyczne w kraju. Pierwszy miał wymiar jedynie plastyczny, potem rozszerzyliśmy jego formułę do ogólnopolskiego konkursu plastyczno-literackiego. Kolejnymi tematami były: ilustrowanie Biblii i ilustracje do twórczości Singera. Ostatni, zaczęty w tym roku szkolnym przybrał nieco inny format i dotyczył inspiracji na temat Jerozolimy. Przy okazji nawiązaliśmy kontakt ze szkołą artystyczną w Jerozolimie, poważną instytucją, która skupia młodzież kształcącą się w czterech kierunkach, w tym: artystycznym. Kontakt zaowocował wymianą szkolną. W Jerozolimie byli nasi nauczyciele, którzy koordynują projekt, a potem pojechali uczniowie. Całe przedsięwzięcie zatytułowano: „Kolebki i groby. Korzenie wspólnoty judeo-chrześcijańskiej”. Młodzież uczestniczyła w wykładach, która prowadziła Joanna Brańska, prezes Towarzystwa Polska – Izrael, aktualnie największy fachowiec od kultury żydowskiej w Polsce, a także historycy – Juliusz Sętowski i Wiesław Paszkowski z Ośrodka Dokumentacji Dziejów Częstochowy. Seminarium zakończył wspólny spacer po naszym mieście połączony z plenerem. I wreszcie młodzież wyjechała do Izraela. Podróż przyniosła wspaniałe rezultaty plastyczne – prace są przemyślane, oddające kulturowy klimat i aurę Jerozolimy. W Galerii Of Art pokazaliśmy prace fotograficzne, ale w przygotowaniu są jeszcze malarskie, rysunkowe, graficzne oraz film, czy raczej cykl krótkich filmików – animacji, łączących dokument z pobytu i artystyczną wizję uczniów z kontaktu z naszą i żydowską kulturą. Cieszy nasz też fakt zawiązania się wielu przyjaźni między młodymi ludźmi obu krajów. Mamy świadomość, że ten projekt jest ważny, ma ogromny wymiar.

Dlaczego tak ważny?
– Sam pomysł „Z inspiracji kulturą żydowską” miał uświadomić młodym, zdolnym uczniom ogromny wpływ kultury żydowskiej na kulturę polską. To, że szczęśliwie udało się doprowadzić do spotkania młodzieży obu narodów zmieniło obraz myślenia. Do tej pory wyprawy młodzieży izraelskiej do Polski oparte były na martyrologii narodu żydowskiego, kierowały się śladami pamięci ich męczeństwa. Założenia naszego projektu miały inne podstawy. O ile tytuł „Kolebki i groby. Korzenie wspólnoty judeo-chrześcijańskiej” wiąże się w jakiś sposób i z tragicznymi wydarzeniami, to w większym stopniu chodziło nam o interakcję młodych ludzi na płaszczyźnie sztuki współczesnej. Szkoła w Izraelu stawia na sztukę mocno koncepcyjną, my też od tego nie uciekamy, choć nadal mocno akcentujemy akademickie spojrzenie na sztukę, dlatego liczymy na nowatorskie, o społecznym wydźwięku, patrzenie na kulturę. Do tej pory przekaz kulturowy przebiegał w cieniu Holocaustu, wojny, animozji. W naszym projekcie staramy się pozbywać tych balastów, niwelować stereotypy. Dowodem pozytywnych efektów jest kontakt z kolejną szkołą artystyczną w Izraelu w Tel Awiwie. Jej dyrektor Haim Dajczman zaprzyjaźnił się z naszymi nauczycielami i już planujemy współpracę. Mamy ogromną nadzieję, że przyniesie ona rozwój na wielu polach, bo szkoła ta prowadzi kilka kierunków artystycznych, w tym teatralny, który i u nas staje się ważną częścią artystycznej edukacji. A sam Haim jest mającym polskie korzenie, niezwykle otwartym i mądrym człowiekiem.

„Plastyk” ukierunkował się na promocję kultury żydowskiej. Jakie projekty realizujecie Państwo w obszarze naszej, rodzimej kultury?
– Kultura żydowska, to jedna gałąź z całej gamy naszych działań. Staramy się pracować nad tworzeniem oryginalnych projektów. Jednym z nich jest konkurs ogólnopolski, którego naczelnym hasłem są wariacje na temat twórczości polskich malarzy, patronów szkół plastycznych w Polsce. Zaczęliśmy od naszego patrona, Jacka Malczewskiego. W tym roku zrealizujemy już ósmą edycję konkursu, jego bohaterem będzie Tadeusz Makowski. Pomysłodawcą przedsięwzięcia był zmarły w ubiegłym roku nasz wspaniały kolega Mirosław Czarnocki. Projekt oparty jest wyłącznie na kulturze polskiej i jego ideą, na czym bardzo zależało Mirkowi Czarnockiemu, jest patriotyczny wymiar. W tym duchu będziemy konkurs kontynuować. Poza tym staramy się być na bieżąco w kulturze najnowszej, współczesnej, stąd między innymi nasze wyjazdy do szkół w krajach Europy Zachodniej – Portugalii, Włoch, Austrii, Niemiec – w ramach programu Leonardo da Vinci. W tych szkołach młodzież zdobywa szlify zawodowe, pracując w swoich kierunkach – ceramice, jubilerstwie, grafice użytkowej. Naprawdę mamy się czym pochwalić.
Dziękuję za rozmowę.

URSZULA GIŻYŃSKA

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *