Moda na ten nowy medialny manekinowy show, skierowany głównie do odbiorców mediów społecznościowych, trafiła też do Polski. W Częstochowie z inicjatywy kilku uczniów IX Liceum Ogólnokształcącego im. C.K Norwida w Częstochowie oraz Samorządu Uczniowskiego powstał pierwszy w Polsce „Mannequin Challenge” o szkole.
Pomysłodawcom udało się w swój projekt zaangażować całą społeczność liceum, włącznie z dyrekcją i nauczycielami. W filmie kamera obiega całą szkołę, rejestrując zastygniętych w bezruchu na korytarzach i w salach lekcyjnych uczniów i nauczycieli. I o dziwo, podążając za okiem kamery wchodzimy w całe życie szkoły. Słyszymy gwar ze szkolnych korytarzy, odgłos sportowych zajęć, echa lekcyjnych dyskusji.
„Mannequin Challenge”to kolejna forma internetowej zabawy, po „Ice Bucket Challenge” czy „Harlem Shake”. „Ice Bucket Challenge” przyświecał – początkowo – szczytny cel. Artystom uczestniczącym w tej akcji poprzez wylewanie na siebie kubła lodowatej wody, chodziło o uświadomienie o konieczności badań nad stwardnieniem zanikowym bocznym (ALS). W „Harlem Shake”, czyli wirującym tańcu można doszukiwać się krytyki coraz bardziej rozpędzonego w szaleństwie współczesnego świata. „Mannequin Challenge” jest przeciwieństwem „Harlem Shake”. Tu świat zastyga w bezruchu. Jako pierwsza taki film w październiku bieżącego roku pokazała jedna z uczennic z Jacksonville. Błyskawicznie temat podjęły gwiazdy show biznesu, między innymi, Cristiano Ronaldo, Adele czy Paul McCartney, czy też polityki – dla Hillary Clinton była to jedna z form promocji w kampanii wyborczej.
Źródeł „Mannequin Challenge” – co niektórzy – dopatrują się w zabawie z polskich podwórek w latach 70. i 80. ubiegłego wieku „Raz, dwa trzy baba jaga patrzy”, kiedy po rzuconym okrzyku zatrzymywano się w bezruchu w różnych, oczywiście musiały być to jak najbardziej oryginalne pozy.
https://drive.google.com/…/0B3v2Vfp2dAK6WlNySXpROGlmOFU/view
UG