Zbliża się przebudowa dworca Częstochowa Główna. PKP S.A. wręczyły nagrody w rozstrzygniętym w grudniu konkursie na koncepcję architektoniczną oraz przedstawiły harmonogram inwestycji.
5 lutego 2020 roku w Muzeum Częstochowskim wręczono nagrody w konkursie na opracowanie koncepcji architektonicznej obejmującej dworzec Częstochowa Główna oraz zabudowę i zagospodarowanie terenu w jego otoczeniu. Tym samym zakończono oficjalnie bardzo ważny etap inwestycji polegający na wyborze pracowni architektonicznej. Na konkurs wpłynęły łącznie 23 prace. Pierwszą nagrodę otrzymały TOPROJEKT (Rybnik), ANDSTUDIO (Paryż) oraz STUDIO ANTONINI (Paryż).
– Niebawem rozpoczniemy negocjacje ze zwycięzcą konkursu, których efektem mamy nadzieję będzie podpisanie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej. Planujemy, że nastąpi to do końca pierwszego kwartału tego roku – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.
Kolejnym krokiem będzie uzyskanie pozwolenie na budowę, które według harmonogramu inwestycji nastąpi do końca 2020 roku. Planowany termin rozpoczęcia prac budowlanych to połowa 2021 roku, a oddanie dworca podróżnym po przebudowie przewidywane jest pod koniec 2022 roku.
– Jesteśmy przekonani, że budowa nowego dworca poprawi jakość obsługi wszystkich grup podróżnych, w tym osób z niepełnosprawnościami oraz pozwoli na uzyskanie spójnej, czytelnej i przyjaznej użytkownikom przestrzeni dworcowej oraz stworzy możliwości powstania węzła przesiadkowego w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego – dodaje Zielińska.
Zgodnie z koncepcją przedstawioną przez zwycięskie pracownie nowy dworzec Częstochowa Główna będzie zrealizowany w formie prostego i eleganckiego pasażu nad torami opartego od stron zachodniej i wschodniej na przeszklonych prostopadłościanach kryjących nowoczesne funkcje obsługi pasażerów. Wybrana koncepcja budynku dworca zakłada powstanie w miejscu obecnych pawilonów wschodniego i zachodniego dwóch nowych, przeszklonych budynków. W części wschodniej planowane jest umieszczenie na parterze kas biletowych, informacji, punktu wynajmu samochodów, automatów biletowych, toalet oraz zejścia do przejścia podziemnego. Na poziomie pasażu górnego (piętro) mają pojawić się pozostałe pomieszczenia obsługi podróżnych (poczekalnia, restauracja, miejsce zabaw dla dzieci, księgarnia, kaplica i drugi zespół toalet). Ostatnia kondygnacja skryje pomieszczenia techniczne i administracyjne. W części zachodniej znajdą się m.in. mała poczekalnia, biletomaty i toalety. Pasaż nad torami pełnić będzie funkcję handlową.
W sąsiedztwie nowej bryły od strony wschodniej zaprojektowano wieżę zegarową nawiązującą do zlokalizowanego po wschodniej stronie stacji dawnego dworca kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, który posiadał tego rodzaju dominantę architektoniczną.
Nową fasadę dworca od części wschodniej będą tworzyły paskowany, biało-czarny prostopadłościan części górnej oparty na szklanej ciemnej części dolnej i nowa wolnostojąca wieża. Projektant zaproponował zastosowanie mlecznego szkła jako okładziny wieży. Materiał ten daje możliwość zarówno odbijania światła dziennego, jak i podświetlenia nocą od wewnątrz. Według koncepcji fasada części zachodniej pokryta zostanie w górnej części metalowymi refleksyjnymi panelami. Ma to za zadanie umożliwić „grę świateł”, która „odmaterializuje” obiekt i da wrażenie liniowego ruchu, który jest kwintesencją kolei.
Zwycięska koncepcja zakłada również zagospodarowanie terenu w okolicy dworca, które mogłoby zostać zrealizowane w drugiej fazie projektu, a część rozwiązań komunikacyjnych nawet
w pierwszej. Istotnym założeniem przedstawionym w koncepcji jest przesunięcie węzła przesiadkowego bliżej części zachodniej nowego dworca.
Budowa nowego dworca Częstochowa Główna będzie realizowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dokładne koszty inwestycji zostaną przedstawione po opracowaniu dokumentacji projektowej oraz rozstrzygnięciu przetargu na wybór wykonawcy prac budowlanych.