Pod znakiem zapytania stanęła planowana od wielu lat potężna inwestycja IKEI. W 2015 roku przy drodze krajowej nr 1 w dzielnicy Wyczerpy-Aniołów w Częstochowie koncert miał wybudować tu swój obiekt handlowy. Jednak nowa kalkulacja firmy wskazała, że punkt w Częstochowie prawdopodobnie obniży dochody w marketach w Katowicach i Łodzi. Tym samym wystąpi swoisty konflikt interesów.
Firma nie zaprzecza ani nie potwierdza ostatecznie tej informacji. – Spółka 33 ha gruntu w Częstochowie zakupiła pod budowę obiektu handlowego. Na ten moment nie zapadły żadne wiążące decyzje dotyczące przyszłości tego terenu. Jeśli coś się zmieni na pewno damy znać – mówi Izabela Sawicka, PR Manager IKEA Centrem Poland.
Około 30 ha terenu firma kupiła kilka lat wstecz od spółdzielni rolniczej. W 2013 roku dokupiła jeszcze trzy działki: jedną o wielkości 3,2 ha, za którą zapłaciła 14 mln zł oraz dwie o łącznej powierzchni 1,4 ha w formie barterowej wymiany w zamian za przekazanie Częstochowie innej o powierzchni ponad 0,5 ha.
IKEA kupując teren od miasta zobowiązała się jednocześnie do współfinansowania budowy obwodnicy drogowej zwanej Korytarzem Północnym Umowa. Porozumienie miasta z koncernem w sprawie dofinansowania tej inwestycji (budowa trzeciego etapu korytarza północnego – od ul. Pileckiego do skrzyżowania ulic: Kisielewskiego, Ludowej i Sejmowej) przez IKEĘ opiewa na 15,2 mln zł. Co zatem z tym wątkiem? Jeżeli chodzi o umowę z miastem, to jest ona nadal obowiązująca i zobowiązuje nas do współfinansowania określonego celu inwestycyjnego (budowy konkretnego odcinka obwodnicy północnej). Nic się w tym względzie nie zmieniło – dodaje Sawicka.
Jak miasto widzi te zawirowania? – IKEA wyraziła swego czasu wolę realizacji kompleksu o określonych parametrach i nabyła stosowny grunt, ale kwestia rozpoczęcia inwestycji i jej ewentualnego terminu to suwerenna decyzja firmy, związana z jej strategią inwestycyjno-biznesową. Ponieważ IKEA – zgodnie z deklaracjami swoich przedstawicieli – zamierza w Polsce nadal inwestować i zwiększać wartość sprzedaży, więc mamy nadzieję, że Częstochowa wpisuje się w te plany inwestycyjne. Na razie IKEA zainwestowała w działki na obrzeżach miasta, zadeklarowała też chęć dofinansowania kolejnego etapu budowy Korytarza Północnego. Porozumienie dotyczące współpracy w sprawie realizacji drogi i jej dofinansowania przez firmę było aneksowane, ale niezbędne są obecnie dalsze uzgodnienia z IKEĄ, ponieważ ostatnia konsultowana koncepcja budowy dalszego części Korytarza Północnego (od ul. Pileckiego do DW 483) zakłada m.in. inną kategorię drogi, niż pierwotnie planowano. Samo porozumienie jest jednak aktualne i zakłada realizację drogi do końca 2016 r. – wyjaśnia rzeczni magistratu Włodzimierz Tutaj.
GUR