Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych w Katowicach WSP TWP w Warszawie był 20 stycznia 2012 roku gospodarzem seminarium poświęconego nowoczesnym metodom nauczania, przede wszystkim
e-learningowi. Jak wynika z prowadzonych badań coraz więcej firm, instytucji i szkół wyższych decyduje się na wdrożenie tej metody nauczania.
Wydział Nauk Społeczno-Pedagogicznych w Katowicach WSP TWP w Warszawie był 20 stycznia 2012 roku gospodarzem seminarium poświęconego nowoczesnym metodom nauczania, przede wszystkim
e-learningowi. Jak wynika z prowadzonych badań coraz więcej firm, instytucji i szkół wyższych decyduje się na wdrożenie tej metody nauczania.
E-learning to, najprościej mówiąc zdalna nauka przez Internet, bez regularnych spotkań z lektorem, czy wykładowcą. W czasach gdy liczy się każda minuta, możliwość nauki w domu, bez konieczności dojeżdżania do siedziby szkoły, czy firmy organizującej szkolenie jest bardzo pożądana. Jednocześnie e-learning zapewnia możliwość dokładnego sprofilowania programu nauczania pod kątem potrzeb każdego uczestnika, nic zatem dziwnego, że to metoda nauczania, która zyskuje coraz więcej zwolenników.
W trakcie seminarium omówiono takie kwestie jak: nowoczesne narzędzia internetowe i ich zastosowanie w komunikacji uczelni, metodologia Blended Learning w nauczaniu języków obcych, czy przyszłość edukacji w obliczu nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych. Seminarium było zorganizowane przez katowicką filię Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie, szkołę językową Skrivanek e-Solutions i Fundację Rozwoju Edukacji i Szkolnictwa Wyższego.
Spotkanie zostało zorganizowane w dużej mierze ze względu na rozporządzenie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 2007 roku, zgodnie z którym od tego momentu możliwe jest kształcenie na odległość. Organizatorzy, kilka lat po pierwszej decyzji w tej sprawie, chcieli pokazać jak rozwija się taka metoda nauczania i jak wygląda obecnie rynek e-learningu.
Doktorant Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Sebastian Koczy zwrócił uwagę, że świat rzeczywisty coraz bardziej przenika się z wirtualnym. Internet towarzyszy nam na każdym kroku, już nie tylko przez laptopa, ale także przez telefon komórkowy. Wykładowcy też zaczynają wykorzystywać nowoczesne technologie do nauczania, posługują się robotami, czy interaktywnymi tablicami. Świat się rozwija, a wraz z nim edukacja.
Na szczególny rodzaj nauczania, jakim jest blended learning zwróciła uwagę Anna Szaniawska z firmy Skrivanek. Blended learning to połączenie nauki tradycyjnej w formie spotkań z lektorem, z nauką on-line z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i wsparcia tutora. Dzięki tym dwóm drogom nauczania student ma ciągły kontakt z materiałem, a system zdobywania wiedzy jest maksymalnie zintegrowany pod kątem jego potrzeb.
Doktor Michał Kaczmarczyk z Wyższej Szkoły Humanitas skupił się na aspekcie komunikacji i PR w nowym, szczególnym środowisku WEB 2.0. Jak się okazuje uczelnie wyższe coraz częściej idą z duchem czasu. Najlepszym przykładem jest Uniwersytet Warszawski, który już w 2007 roku posiadał swoje konta
w mediach społecznościowych.
Według badań WSH, na ponad 100 polskich uczelni wyższych 68% stale wykorzystuje narzędzia WEB 2.0 (blogi, fora dyskusyjne, wirtualne panele, konta w mediach społecznościowych), 53% korzysta z choć jednego takiego narzędzia, z czego najczęściej były to konta na Facebooku (56%), fora internetowe (41%), mikroblogi (21%). Co ciekawe na stronach ponad 15 uczelni w Polsce można poczytać blogi prowadzone przez jej władze.
W 2011 roku CrossKnowledge, IPSOS Loyalty i FeFaur – organizacje e-learningowe i badawcze przeprowadziły badania zebrane w Pierwszy Barometr E-Learningu. Jak się okazuje w Europie spośród przebadanych organizacji 52% korzysta z e-learningu od ponad 3 lat. Pod tym względem przodują kraje Beneluksu, w których aż 64% firm tak postępuje. Z drugiej strony wykresu znajdują się Włochy, gdzie tylko 36% organizacji wprowadziło e-learning przed 2008 rokiem.
Warto zwrócić uwagę, że w 2010 roku w 30% europejskich firm i instytucji ponad połowa pracowników przeszła przynajmniej jedno szkolenie na odległość. Jednakże najczęściej (37% firm) było to poniżej 10% zatrudnionych w danym przedsiębiorstwie, a tylko w 9% organizacji taki kurs przeszła cała kadra. Jednak, firmy pytane o plany na przyszłość i poziom jaki chciałyby osiągnąć w 2012 roku, prawie zawsze wskazywały na wzrost udziału e-learningu w ich rozwoju. Aż 14% firm stawia sobie ambitny cel, aby szkolenie e-learningowe przeszli przynajmniej raz wszyscy pracownicy.
Przeprowadzone badania i seminarium pokazały, że coraz częściej w nauczaniu i komunikacji dużą rolę odgrywają nowoczesne e-metody, które pozwalają oszczędzić czas, a jednocześnie zwiększyć efektywność prowadzonych działań.
r