Tu zawsze można zadzwonić i usłyszeć: Telefon Zaufania słucham.
Z okazji tej pięknej rocznicy 10 i 11 września w Salezjańskim Ośrodku Wychowania i Animacji SOWA przy ul. Kościelnej 53/63 odbyła się Konferencja Jubileuszowa pod hasłem: “Rola Telefonu Zaufania w kształtowaniu jakości życia jego rozmówców”.
Organizatorami przedsięwzięcia byli Ośrodek Pomocy Osobom z Problemami Alkoholowymi i Częstochowski Telefon Zaufania, do współpracy zaproszono również Polskie Stowarzyszenie Balintowskie. W programie znalazły się m.in. wykłady, warsztaty, treningi balintowskie, oraz forum pomagania, w którym uczestniczyli przedstawiciele instytucji, na co dzień zajmujący się pomocą w sytuacjach kryzysowych. Ogółem spotkało się ok. 90 osób z kraju i 10 z zagranicy – Rosji, Ukrainy, Finlandii i Węgier. Goście przebywali w naszym mieście do 15 września, spotkali się z prezydentem Tadeuszem Wroną, obejrzeli widowisko “Częstochowska Victoria”, uczestniczyli we Mszy św. na Jasnej Górze.
Częstochowski Telefon Zaufania co 5 lat święci swoje jubileusze, dotychczas zorganizowano 4 międzynarodowe konferencje o charakterze otwartym. Pierwsze dwa sympozja dotyczyły problematyki patologii społecznej, trzecie – lęków współczesnego człowieka, czwarte – osoby dyżurnego telefonu zaufania. Przewodnim tematem tegorocznego był rozmówca, jego problemy oraz wpływ, jaki wywiera na niego kontakt z instytucją TZ.
Częstochowski Telefon Zaufania powstał 10 maja 1980 roku, z inicjatywy lekarza – dr. Marka Sternalskiego oraz psychologa – dr. Ireneusza Kaflika, który jest szefem częstochowskiej placówki do dziś. Od ćwierćwiecza CzTZ niesie pomoc samotnym, bezradnym, chorym, zdesperowanym, potrzebującym. Przez ten czas przeprowadzono ponad 53 tysiące rozmów. Najliczniejszą grupą rozmówców Częstochowskiego Telefonu Zaufania była młodzież. Do doradców zgłaszała się z różnymi problemami, rozmowy najczęściej toczyły się wokół ich: nieśmiałości, niezrozumienia przez najbliższych, samotności, inicjacji seksualnej, niepożądanej ciąży, nadużywania alkoholu i narkotyków, przemocy w rodzinie i szkole, wykorzystywania, zdrowia psychicznego, samobójstw, AIDS. – Często też kontaktują się z nami dorośli. Ich problemy to uzależnienia, bezrobocie, konflikty rodzinne, małżeńskie. Wielu szuka porad prawnych w różnych dziedzinach. Mamy również i takich, którzy jakby uzależnili się od instytucji Telefonu Zaufania, i co rusz dzwonią do nas, oczekując pomocy w różnych kwestiach prawnych. Zawsze ją od nas otrzymują – stwierdza dr Kaflik i dodaje. – Ale w ostatnich latach znacząco zmniejszyła się ilość telefonów od dzieci. Przyczyna tkwi w internecie, który bez reszty wciąga najmłodszych, można by rzec, że tam się schowały. Niestety, niesie to za sobą ogromne niebezpieczeństwo, tym większe, że większość rodziców nie zdaje sobie sprawy z problemu uzależnienia od internetu. Niby gonią swoje pociechy od ekranu, ale z drugiej strony są zadowoleni, bo dziecko jest w domu, więc pozornie nie ma się czym martwić. Wszelkie badania dowodzą, że nadmiar internetu odbija się na zdrowiu psychicznym dzieci.
Częstochowski Telefon Zaufania to jedna z nielicznych instytucji, która bezpośrednio, anonimowo, nieodpłatnie, przez 14 godzin na dobę (od 16 do 6.00), w czasie gdy inne instytucje już nie pracują, udziela wskazówek, częstokroć ratując zdesperowanych przed nieprzemyślanymi krokami. Stale pracuje w nim od 12-15 osób, różnych specjalności: psychologów, pedagogów, lekarzy, socjologów. Ponadto wszelkich porad prawnych udziela blisko 40., zaprzyjaźnionych z instytucją, społecznych doradców, do których pracownicy CzTZ dzwonią, rozwiązując na bieżąco problemy swoich rozmówców. Instytucja utrzymuje się dzięki finansowemu wsparciu miasta. Nieco inaczej funkcjonują podobne organy w innych krajach. Dla przykładu w Finlandii pracownikami TZ są osoby oddelegowane z kościoła ewangelickiego. – TZ w Finlandii działa na zasadzie wolontariatu, ale tamtejsi doradcy są etatowymi pracownikami kościoła – wyjaśnia dr Irenseusz Kaflik.
Częstochowski Telefon Zaufania, tel. (034) 9288; e-mail: czestochowa.tz@op.pl
Ireneusz Kaflik (szef CzTZ): 602 75 76 80. Dla spoza obszaru telefonu kierunkowego (034) funkcjonuje telefon: 366-49-88.
O zmianach w funkcjonowaniu Telefonu Zaufania w 25 letniej działalności opowiada dr Ireneusz Kaflik: Wiele rzeczy uległo przekształceniu, zmieniła się organizacja, przynależność, ale przede wszystkim kompetencje dyżurujących pracowników, ich przygotowanie i systematyczne kształcenie. Zmienił się także zakres problematyki, jest mnóstwo nowych problemów, a Telefon Zaufania jest swoistym barometrem nastrojów społecznych, penetruje to, co zaczyna się dziać w społeczeństwie.
O funkcjonowaniu Telefonu Zaufania w Rosji opowiada Olga Fedotova, Prezes Związku Rosyjskich Telefonów Zaufania: Instytucja TZ działa zarówno w dużych miastach, jak i w tych o znaczeniu rejonowym. W ostatnim czasie pojawia się coraz więcej TZ lokalnych. Pierwsze takie instytucje powstały w 1981 roku w Moskwie i Leningradzie, czyli później, niż w Polsce. Nasi specjaliści zaczerpnęli nazwę “Telefon zaufania” z języka polskiego i przenieśli ją na grunt rosyjski. Zasady pracy w rosyjskim “TZ” są takie same, jak w polskim. Pomoc jest bezpłatna i anonimowa. Istnieje też pomoc udzielana osobom znajdującym się w ekstremalnych, złożonych sytuacjach życiowych i realizowana jest nie tylko przez telefon.
not. ANNA WOJTYSIAK
UG