W niedzielę 14 marca 2021 roku wchodzi w życie korekta rocznego rozkładu jazdy. Będzie obowiązywać do 12 czerwca 2021 roku. Zmiany, obejmujące także województwo śląskie, zapewnią optymalne kursowanie pociągów PKP Intercity na odcinkach, na których będą prowadzone prace inwestycyjne mające na celu poprawę jakości infrastruktury i samego podróżowania. Ruszają intensywne prace na Warszawskim Węźle Kolejowym, które wpłyną na ruch kilku pociągów jeżdżących do i ze stolicy. Będzie dotyczył także Częstochowy.
W okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2020/2021 zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do realizowanych prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. Zmiany, które zaczną obowiązywać 14 marca 2021 roku, zapewnią pasażerom optymalne możliwości dojazdu.
Największe zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity będą wynikać z rozpoczętej w ubiegłym roku przebudowy Warszawy Zachodniej. To największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych.
Przebudowa Warszawy Zachodniej to kolejny etap modernizacji linii średnicowej i jedna z najbardziej ambitnych koncepcji kolejowych ostatnich lat. Podróżnym na stacji Warszawa Zachodnia komfort zapewnią nowe zadaszone perony, ruchome schody, windy, system informacji oraz szerokie przejścia. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Na stacji Warszawa Zachodnia podróżni dzięki nowoczesnym systemom i technologiom zyskają obsługę na najwyższym poziomie. Sprawniejsze będzie zarządzenie ruchem kolejowym na Warszawskim Węźle Kolejowym. Zgodnie z koncepcją kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna.
26 marca rozpocznie się kolejny etap przebudowy. Wyłączone z użytku zostaną dwa perony linii dalekobieżnych nr 6 i nr 7. Prace wymagają wstrzymania ruchu pociągów na jednym torze linii dalekobieżnej pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Centralną.
Zmiany w kursowaniu pociągów PKP Intercity z i do Warszawy
Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia sprawi, że część pociągów kursujących przez Warszawę będzie jeździć trasami zmienionymi. 40 pociągów zostanie skierowanych przez stację Warszawa Gdańska. Jest wśród nich kilka pociągów z lub do województwa śląskiego.
Skład IC 4120/4150 Daszyński relacji Bielsko-Biała/Zwardoń – Warszawa Gdańska będzie kończyć bieg na tej stacji od 26 marca.
Przez stację Warszawa Gdańska oraz dodatkowo Warszawę Wschodnią będą kursować:
- IC 41105/14104 Kmicic relacji Częstochowa – Warszawa Wschodnia – Częstochowa
(w stronę Warszawy od 26 marca); - IC 1420/1450 Daszyński relacji Warszawa Wschodnia – Bielsko-Biała/Zwardoń;
- IC 41010 Chopin relacji Bohumin – Warszawa Wschodnia (od 26 marca).
Dla tranzytujących przez Warszawę pociągów:
- IC 5422 Skarbek relacji Olsztyn – Bielsko-Biała;
- IC 4122 Pilecki relacji Racibórz – Białystok.
stacja Warszawa Gdańska będzie jedynym postojem w stolicy.
Ograniczona przepustowość linii kolejowych w Warszawie sprawia, że od 14 marca zawieszone zostanie kursowanie pociągów:
- EIC Ondraszek relacji Bielsko-Biała – Warszawa – Bielsko-Biała;
- EIC Klimczok relacji Bielsko-Biała – Gdynia – Bielsko-Biała.
PKP Intercity uruchomiło specjalną podstronę https://Intercity.pl/wwk, gdzie zamieszczane są informacje o zmianach w rozkładzie jazdy, honorowaniu biletów i poruszaniu się w obrębie dworców w związku z pracami na Warszawskim Węźle Kolejowym.
Dodatkowe połączenie Częstochowy z Krakowem
Uruchomienie od 13 marca pociągu TLK Zefir w zmienionej relacji z Kołobrzegu do Krakowa Głównego poprawi połączenia Krakowa z Częstochową, Lublińcem oraz Kluczborkiem.
Sosnowiec z inną stacją
Trwają prace inwestycyjne na linii nr 1. Ze względu na ograniczoną przepustowość na odcinku Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Będzin pociągi PKP Intercity będą jeździć trasą okrężną
z pominięciem stacji Dąbrowa Górnicza, Będzin Miasto i Sosnowiec Główny, zatrzymując się na stacji Sosnowiec Południowy. Zmiana dotyczy składów:
- TLK Doker relacji Gdynia – Katowice – Gdynia;
- IC Morcinek relacji (Lublin) Kielce – Bielsko-Biała – Kielce (Lublin);
- IC Sztygar relacji Lublin – Katowice – Lublin;
- TLK Chemik relacji Katowice – Płock;
- IC Hutnik relacji Bielsko-Biała – Gdynia;
- IC Skarbek relacji Bielsko-Biała – Olsztyn;
- IC Bolko relacji Wrocław – Lublin;
- IC Pilecki relacji Racibórz – Białystok;
- TLK Kormoran relacji Olsztyn – Polanica Zdrój;
- IC Daszyński relacji Bielsko-Biała (4120)/Zwardoń (4150) – Warszawa;
- IC Silesia 14000 (116)/41000 (117) relacji Warszawa – Praga – Warszawa;
- EIC Sobieski relacji Wiedeń – Gdynia.
Zastępcza komunikacja autobusowa dla Bielska-Białej
Od 14 do 20 marca relacje pociągów IC Skarbek i IC Hutnik zostaną skrócone do Pszczyny, a do i z Bielska-Białej zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA).
Pomiędzy 14 a 16 marca pociąg EIP 5408/9 z Gdyni do Bielska-Białej, a od 14 do 17 marca skład IC Morcinek relacji Kielce – Bielsko-Biała – Kielce będą mieć skróconą relację do Katowic, pomijając tym samym stacje: Tychy, Pszczyna, Czechowice-Dziedzice oraz Bielsko-Biała Główna.
Ze zmianami do Szczecina
Od 4 do 18 maja będą prowadzone prace modernizacyjne na odcinku Szczecin Główny – Szczecin Port Centralny. W tym czasie kilka par pociągów, w tym kursujące przez województwo śląskie:
- IC Mehoffer relacji Szczecin Główny – Przemyśl – Szczecin Główny;
- IC Matejko relacji Szczecin Główny – Przemyśl – Szczecin Główny;
- IC Przemyślanin relacji Świnoujście – Przemyśl – Świnoujście;
będzie zmieniać kierunek jazdy na stacji Szczecin Dąbie, a IC Przemyślanin pominie postój na stacji Szczecin Główny. Ominie ją także IC Chełmoński relacji Kraków – Świnoujście – Kraków przez m.in. Katowice, Zabrze i Gliwice oraz TLK Wyczółkowski łączący Lublin i Świnoujście przez m.in. Częstochowę i Lubliniec, zatrzymując się na stacji Szczecin Dąbie.
Szczegółowe informacje dla pasażerów
Dokładne informacje na temat rozkładu jazdy PKP Intercity pasażerowie uzyskają na stronie www.intercity.pl lub dzwoniąc pod nr 703 200 200 (opłata za minutę połączenia 1,29 zł brutto. Usługę świadczy PKP Intercity S.A.). Bilety PKP Intercity dostępne są w kasach na terenie całego kraju, w automatach biletowych, a także przez Internet na stronie intercity.pl lub za pośrednictwem aplikacji IC Mobile Navigator.
Bezpieczne podróże z PKP Intercity
Obecnie w pociągach przewoźnika może być zajętych jednocześnie, co najwyżej 50 proc. miejsc do siedzenia. Spółka na bieżąco monitoruje frekwencję we wszystkich swoich pociągach. Widząc zwiększone zainteresowanie połączeniami, w miarę możliwości podejmowane są decyzje o wzmocnieniu ich dodatkowymi wagonami nie dopuszczając do przekroczenia limitu zajętości 50 proc. miejsc. W trosce o bezpieczeństwo podróży, PKP Intercity ściśle kontroluje poziom zajętości miejsc nie tylko w poszczególnych relacjach, ale także na każdym odcinku podróży. Dlatego też cały czas obowiązkowa jest rezerwacja miejsc we wszystkich kategoriach pociągów.
Obowiązujący w PKP Intercity reżim sanitarny dąży do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i pracownikom. Każdy skład przewoźnika jest dezynfekowany i czyszczony po zakończeniu przejazdu. Od marca do końca grudnia 2020 r. przewoźnik wykonał już 335 tysięcy dezynfekcji i ponad 6 tysięcy dezynfekcji metodą zamgławiania. Na pokładach pociągów obowiązuje zakrywanie ust i nosa podczas trwania całej podróży. Kierownicy pociągów i konduktorzy są wyposażeni w środki ochrony indywidualnej i utrzymania higieny osobistej – maseczki i rękawiczki ochronne oraz żele do mycia i dezynfekcji rąk. Ich kontakt z podróżnymi podczas kontroli biletów odbywa się z zachowaniem bezpiecznego dystansu dzięki wykorzystaniu nowoczesnych terminali zbliżeniowych.
Z najważniejszymi kwestiami dotyczącymi planowania przejazdów i samego podróżowania w czasie epidemii pasażerowie mogą zapoznać się w specjalnym poradniku PKP Intercity na ten temat, który dostępny jest na stronie: https://www.intercity.pl/pl/jak-podrozowac-z-pkp-intercity-podczas-epidemii-poradnik-pasazera.html.
19 mld zł inwestycji w rozwój kolei jako ekologicznego środka transportu
W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W najbliższych latach PKP Intercity będzie pracować nad opracowaniem powtarzalnego rozkładu jazdy, który zapewni stabilną i przewidywalną ofertę dla pasażerów. W 2030 roku cały tabor PKP Intercity będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody.