Panek Marian Janusz, urodzony 20.04.1953
Studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, na Wydziale malarstwa w pracowni prof. J. Sterna. Studia scenograficzne w Studium Scenografii Teatralnej, Filmowej i Telewizyjnej, 1974-1977, pod kierunkiem prof. W. Krakowskiego i prof. J. Skarżyńskiego oraz doc. K. Swinarskiego.
W latach 1990-1992 był dyrektorem Wydziału Kultury i Spraw Społecznych Urzędu Wojewódzkiego w Częstochowie, w latach 1992-1997 był dyrektorem Biura Wystaw Artystycznych, przemianowanego w 1995 na Miejską Galerię Sztuki w Częstochowie.
Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków.
Pod patronatem Gazety Częstochowskiej
17 grudnia w Miejskiej Galerii Sztuki odbędzie się wernisaż retrospektywnej wystawy znanego częstochowskiego artysty-plastyka Mariana Panka.
Marian Panek należy do artystów penetrujących wymiary postrzegania rzeczywistości. Jest jednym z progresywnych artystów, uczestników dzisiejszych działań artystycznych, których wyróżnia tendencja do poszerzania definicji dzieła i twórcy oraz redefiniowania pojęć poprzez nowe środki i formy wyrazu sztuki.
Jego droga cechuje się konsekwencją. Jako student Jonasza Sterna interesował się teatrem, to skutkowało parateatralnymi działaniami. Później pojawiły się realizowane konceptualne interwencje i projekty: Biała lokomotywa, Krzesło przed obrazem, wystąpienia i aranżacja wystawy – własnego pomysłu – Miejsca.
Artysta ten jednak nigdy nie przestał malować i rysować. Wykazuje w tych dziedzinach intuicję. Zawsze znajdziemy w nich przeczucia i odniesienia do realnych sytuacji. Drążone treści znaków odsłaniają symboliczne i alegoryczne pokłady. Razem z dopełniającymi przekaz barwami mają ładunek jakiejś psychologicznej prawdy.
Marian Panek poza aktywnością indywidualną jest również uczestnikiem życia kulturalnego, który potrafi reagować jako animator na jego przejawy. Pamiętne są jego duże, autorsko opracowane wystawy tematyczne i problemowe – surrealizmu polskiego czy artystów częstochowskich. Niejednokrotnie pokazywał w BWA autorów debiutujących ze swoimi propozycjami artystycznymi. Jest też pedagogiem akademickim.
W przypadku tego inter- i nowomedialnego twórcy warunkiem realizacji nie post- lecz neohumanistycznej wizji świata jest nie tylko jednoczesne pozostawanie w nurcie tradycyjnych dyscyplin, ale właśnie uczestnictwo w społecznej przestrzeni ze świadomością obecności Innych.
PIOTR GŁOWACKI