LONG LONG – tenor
Arie
W znanej już szacie graficznej wydawnictw Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie ukazała się płyta CD zatytułowana „Arie/Arias”. Umieszczone na płycie arie wykonuje Long Long, znakomity młody tenor, Chińczyk mieszkający obecnie w Niemczech.
Ta specjalna płyta jest efektem Nagrody Polskiego Radia, którą Long Long otrzymał podczas 10. Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, w roku 2019. Jakkolwiek chiński artysta konkursu nie wygrał (zdobył „tylko” III nagrodę), jednak otrzymał aż pięć nagród specjalnych, wśród których było właśnie zaproszenie do dokonania nagrań w Polskim Radiu.
Co prawda wybuch pandemii w 2020 roku odsunął nieco w czasie możliwość realizacji nagrody, ale 11 czerwca 2021, podczas pierwszego po piętnastu miesiącach koncertu z udziałem publiczności w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, Long Long i Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie poprowadzona przez jej dyrektora artystycznego Michała Klauzę, dokonali wspólnych nagrań.
Long Long pochodzi z rodziny o bogatych muzycznych tradycjach. Jego pradziadek był solistą opery chińskiej, a cztery pokolenia w jego rodzinie były związane z tym gatunkiem sztuki. Już jako dziesięciolatek potrafił śpiewać fragmenty z chińskich oper. Nic dziwnego, że potem studiował w konserwatorium, w Szanghaju i na Uniwersytecie w Pekinie.
Po przyjeździe do Europy Long Long dostał się na dwa lata do studia operowego w Staatsoper, w Monachium. Popularność przyniosły mu kursy mistrzowskie organizowane we Włoszech przez Georg Solti Accademia. W roku 2019 roku związał się z Operą w Hanowerze. Po chwilowym zastoju spowodowanym pandemią, w roku 2021 jego kariera ruszyła z impetem.
Prezentowana płyta jest artystyczną wizytówką trzydziestoletniego tenora. Long Long nagrał fragmenty ról, w których jest obsadzany (Alfredo z „Traviaty” oraz Książę Mantui z „Rigoletta Verdiego”). Artysta prezentuje się też w ariach z oper, w których chciałby występować w przyszłości. Rozległą skalę swych możliwości prezentuje w arii Tamina z „Czarodziejskiego fletu” Mozarta. I oczywiście Moniuszko, który w osobie Long Longa zyskał nowego ambasadora. Mówi się, że arię Stefana z III aktu opery „Straszny Dwór” Long Long wykonał podczas Konkursu im. Stanisława Moniuszki w 2019 roku lepiej, niż niejeden Polak.
W Agencji Muzycznej Polskiego Radia jesteśmy dumni, że swoją pierwszą płytę w życiu, sygnalizującą znakomicie zapowiadającą się karierę, Long Long wydał właśnie u nas.
Tracklista:
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
- Intrada z opery Straszny dwór / Intrada from the opera The Haunted Manor
solo klarnetu / clarinet solo: Zenon Kitowski
- Recytatyw i aria Stefana (z kurantem) Cisza dokoła z III Aktu opery Straszny dwór
/ Stefan’s recitativo and ‘Aria with chimes’ Silence everywhere from Act III of The Haunted Manor
libretto: Jan Chęciński
- Aria Jontka Szumią jodły na gór szczycie z IV Aktu opery Halka / Jontek’s aria The fir trees rustle on mountain peaks from Act IV of Halka
solo oboju / oboe solo: Franciszek Olszowski
libretto: Włodzimierz Wolski
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
- Aria Tamina Dies Bildnis ist bezaubernd schön z I Aktu opery Czarodziejski flet
/ Tamino’s aria Dies Bildnis ist bezaubernd schön from Act I of The Magic Flute
libretto: Emanuel Schikaneder
Giuseppe Verdi (1813-1901)
- Recytatyw i aria Alfreda Lunge da lei z II Aktu opery Traviata / Recitative and Alfredo’s aria Lunge da lei from Act II of La Traviata
libretto: Francesco Maria Piave
- Aria Księcia La donna è mobile z III Aktu opery Rigoletto / The Duke’s aria La donna è mobile from Act III of Rigoletto
libretto: Francesco Maria Piave
Gaetano Donizetti (1797-1848)
- Aria Nemorina Una furtiva lagrima z II Aktu opery Napój miłosny / Nemorino’s aria Una furtiva lagrima from Act II of L’Elisir d’amore
libretto: Felice Romani
solo fagotu / bassoon solo: Michał Wawrzyniak
Giacomo Puccini (1858-1924)
- Aria Rodolfa Che gelida manina z I Aktu opery Cyganeria / Rodolfo’s aria Che gelida manina… from Act I of La Bohème
libretto: Luigi Illica, Giuseppe Giacosa
Charles Gounod (1818-1893)
- Aria Fausta Salut, demeure chaste et pure z III Aktu opery Faust / Faust’s aria Salut, demeure chaste et pure from Act III of Faust
libretto: Jules Barbier, Michel Carré
solo skrzypiec / violin solo: Sylwia Mierzejewska
- Aria Romea Ah, lève-toi, soleil z II Aktu opery Romeo i Julia / Roméo’s aria Ah, lève-toi soleil from Act II of Roméo et Juliette
libretto: Jules Barbier, Michel Carré
Franz Lehár (1870-1948)
- Aria Su-Chonga Dein ist mein ganzes Herz z II Aktu operetki Kraina uśmiechu / Su-Chong’s aria Dein ist mein ganzes Herz from Act II of the operetta The Land of Smiles
libretto: Ludwig Herzer , Fritz Löhner-Beda