Z DEBATY SEJMOWEJ O SYSTEMIE OŚWIATY
Polemika posła Giżyńskiego z minister Szumilas
Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Pani Minister! Czy pani minister potwierdzi, że dla obecnej ekipy w ministerstwie edukacji w jej reformatorskim zapale – z programowym brakiem synchronii między nauczaniem i wychowaniem, gdy jedyną regułę stanowi zmiana – głównym źródłem inspiracji, obok oczywiście równie jednoznacznych i komplementarnych celów politycznych, pozostaje postmodernistyczna filozofia i pedagogika? Czy potwierdzi pani minister, iż pod wodzą pani minister Hall resort – odchodząc od edukacji klasycznej, zmierzającej do ukształtowania człowieka myślącego, dociekliwego i poszukującego, którego refleksja opiera się jednakowoż na niewzruszonych wartościach, wzorcach i autorytetach – stawia kolejne, zdecydowane kroki w kierunku ukształtowania postawy sprytnego radzenia sobie z systemem opartym wyłącznie o ilościowe kryteria, masowej produkcji najpierw maturzystów, a potem już nawykowo ukształtowanych licencjatów, magistrów i doktorów? Czyż nie jest tak, że uczeń czy student, od którego edukacja nie wymaga poszukiwania sensu i prawdy, dochodzi z czasem do przekonania, iż skoro nie umie dostrzec sensu i nie potrafi znaleźć prawdy, to znaczy, że tego sensu i tej prawdy nie ma, oczywiście w duchu i zgodnie z założeniami nihilistycznej, postmodernistycznej pedagogiki?
Poseł Szymon Giżyński, Prawo i Sprawiedliwość
Odpowiedź minister Krystyny Szumilas
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Odpowiadając na pytania posłów, chciałabym przede wszystkim panu posłowi Giżyńskiemu odpowiedzieć, że nie potwierdzamy tego, co pan poseł raczył przedstawić. Zmiany, które wprowadzamy w edukacji, mają na względzie poprawę jakości kształcenia, dobre przygotowanie przyszłych obywateli naszego kraju do życia, pracy.
Zmiany wprowadzane są właśnie pod tym kątem (…).
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej
Krystyna Szumilas
r