Mistrzowie i organy


Za nami już dwa z czterech koncertów pierwszej edycji Częstochowskich Dni Muzyki Organowej – mistrzowski koncert Józefa Serafina i interpretacje twórczości barokowej w wykonaniu Krakowskiego Zespołu Kameralnego

Melomani określą te dni “muzycznym wydarzeniem roku”, po raz pierwszy bowiem przygotowano święto muzyce stricte organowej, z którą zwykle mamy okazję obcować tylko w czasie liturgii Mszy świętej. Mocnym ich atutem był występ wybitnego organisty, Józefa Serafina oraz różnorodność repertuaru i interpretacji. Pierwszy, mistrzowski koncert, w wykonaniu Józefa Serafina, przyciągnął do kościoła pw. Matki Boskiej Zwycięskiej tylko nielicznych. Szkoda, bo była to wyjątkowa okazja do spotkania z muzyką organową w najlepszym wydaniu. Serafin, związany z krakowskim środowiskiem muzycznym jest laureatem I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Muzyki Dawnej. Występował w wielu krajach, m.in. w Japonii, Kanadzie, USA. W swoim dorobku ma liczne nagrania radiowe i telewizyjne. W sobotnim koncercie (8. października) w usłyszeliśmy muzykę współczesną, autorstwa zmarłego niedawno kompozytora-organisty Mariana Sawy, którego utwory prezentowane były na Festiwalu Muzyki Sakralnej “Gaude Mater” w Częstochowie. Nie zabrakło także muzyki XIX-wiecznej, Serafin zaproponował słuchaczom “Fantazję A-dur” Cesara Francka oraz Fantazję i fugę, “Ad nos, ad salutarem undam” Ferenca Liszta.
Drugi, niedzielny koncert w kościele ewangelicko-augsburskim zgromadził zdecydowanie większą liczbę odbiorców. Być może stało się to za sprawą łatwiejszego w odbiorze repertuaru. Gwiazdą wieczoru był Krakowski Zespół Kameralny na czele z Łukaszem Mikołajem Mateją – organistą i kierownikiem artystycznym grupy. Tym razem oprócz organów mogliśmy także usłyszeć skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas oraz mały klawesyn. W ubiegłym roku zespół obchodził 10-lecie pracy twórczej. Ta dekada w jego historii obfituje w liczne koncerty propagujące zarówno mniej popularną muzykę baroku, jak i jej “perły”. W Częstochowie usłyszeliśmy m.in. dwa bardzo znane utwory: wzruszające “Adagio” Tommaso Albinioniego i powstałe z inspiracji barokiem “Adagio na smyczki” współczesnego, amerykańskiego twórcy Samuela Barbera.
Organy to instrument niezwykły, największy ze wszystkich, jedyny dęty i klawiszowy zarazem. Jego początki sięgają około I, II wieku p.n.e.. Nie dziwi więc inicjatywa zorganizowania w Częstochowie święta muzyce organowej. Pomysł zrodził się już dużo wcześniej, ale dopiero teraz pojawiły się możliwości w postaci nowego instrumentu w kościele na ulicy Słowackiego. Nad całością “CDMO” czuwa kierownik artystyczny – Jan Mroczek. To dzięki niemu, Towarzystwu Muzycznemu w Częstochowie, Zespołowi Szkół Muzycznych im. M.J. Żebrowskiego oraz wielu prywatnym sponsorom, “święto” doszło do skutku. Jesteśmy na półmetku, ale już dziś śmiało można stwierdzić, ze przedsięwzięcie odniosło artystyczny sukces. Pierwsza edycja przyniosła od razu bardzo wysoki poziom, ciekawy program obfitujący w muzykę zarówno instrumentalną, wokalną, dawną, jak i współczesną.

ANNA WOJTYSIAK

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *