Do 31 marca 2020 roku w częstochowskiej Konduktorowni można zobaczyć prace malarskie powstałe z inspiracji pięknem mazurskich pejzaży.
Plener malarski jest zazwyczaj ciągiem następujących po sobie, dynamicznych, energetycznych i kreatywnych zdarzeń. Tak też było w tym wypadku. Sympozjum plenerowe Masuria’6 odbyło się tradycyjnie w Rynie w pierwszej połowie sierpnia 2019 roku. Tym razem, artyści przebywali nad uroczym jeziorem Ołów. Pięknie położone wśród mazurskiego starodrzewia, w niedalekiej odległości od krzyżackiej warowni.
„Podczas pleneru odbyły się dwie, równoległe w czasie, prezentacje. Wystawa na Zamku stała się dużym, kulturalnym wydarzeniem i przyniosła wymierne finansowe rezultaty w postaci sprzedanych prac. Został także przekazany plenerowy dar, w postaci obrazu, do zamkowej kolekcji. Również, do Galerii dawnego Ryńskiego Centrum Kultury przybyło na wernisaż sporo gości. Zaszczycił swoją obecnością – zainteresowany naszą działalnością na tym terenie – burmistrz Rynu pan Jarosław Filipek, który gratulował nam artystycznych osiągnięć ubogacających ofertę kulturalną miasta. Obie wystawy różniły się swym charakterem i wystawianymi pracami. Pierwsza odbyła się w historycznej siedzibie krzyżackich komturów, w bardzo reprezentacyjnej Sali Księcia Witolda i Księżnej Anny. Druga, bardziej kameralna, miała sympatyczny, przychylny przebieg i obfitowała w przyjacielskie rozmowy. Obecna wystawa w Konduktorowni Regionalnego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Częstochowie jest kolejną, nową, trzecią już odsłoną dorobku, tego znanego już na Warmii i Mazurach – Pleneru, którego następna 7 edycja odbędzie się w sierpniu tego roku. Wszystkich zainteresowanych obecnością w tym artystycznym przedsięwzięciu zapraszamy do udziału.” ‑ pisze konsultant artystyczny pleneru dr Marian Panek
Komisarz pleneru Anita Grobelak tak podsumowuje „Szóste art-natarcie na Ryn!’
„Przyroda jest autorką monumentalnych dzieł, których nie powstydziliby się najwybitniejsi artyści. To forma na wskroś doskonała i niepowtarzalna. Od wieków inspirująca, skłaniająca do zadumy, przemyśleń nam miejscem człowieka i rolą kultury w tym misterium natury.
Od sześciu lat grupa artystów, pod kierunkiem dr Mariana Panka i kolejnych komisarzy pleneru (Halina Osadnik, Andrzej Orlik, Józef Uliński, Anita Grobelak) rusza latem na Mazury, by obcować z malowniczym pejzażem tamtejszego pojezierza, uchwycić piękno fauny i flory, kontemplować architektoniczne detale miasta oraz zamku w Rynie.
Pokłosiem tych peregrynacji stają się różnorodne prace, odmienne spojrzenia na pejzaż, miejską wedutę, architekturę; realizacje przedstawieniowe, symboliczne, ekspresjonistyczne, czy też abstrakcyjne, które artyści w 2019 roku prezentowali już na zbiorowej wystawie poplenerowej na Zamku Ryn (wernisaż 8.08.19 – Sala Księcia Witolda i Księżnej Anny) oraz w Ryńskim Centrum Kultury, działającym pod egidą Regionalnego Parku Edukacji, Kultury i Turystyki w Rynie (wernisaż 9.08.19). Na dorobek pleneru Masuria’6, oprócz wystaw, złożyły się inne działania, tj. uczestnictwo w Festiwalu Kultury Średniowiecza MASURIA – Czterech jeźdźców apokalipsy 2019 oraz warsztaty plastyczne w Hotelu „Zamek Ryn” Przygotujmy własny komiks o Zamku w Rynie, przeprowadzone przez instruktorów z Grupy Artystycznej Atina.
Urokliwe serce Mazur położone u stóp krzyżackiego zamku z XIV stulecia, klarowna toń Jeziora Ołów, Jezioro Ryn, Mikołajki, Mrągowo, Wilkasy, Święta Lipka, Olsztyn, przyciągają twórców województwa śląskiego oraz kolejne generacje artystycznych rodzin. Prace dzieci: Adama Bocheńskiego, Leny Kopeć, Imanueli Sak, jako adeptów malarskiego rzemiosła, unaoczniają tę pokoleniową fascynację Mazurami. Wystawa w Regionalnym Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Częstochowie dokumentuje różnorodność i potencjał twórczy projektu Masuria. Z Konduktorowni, w czerwcu 2020 roku, ekspozycja trafi do Galerii Za Szybą w Katowicach, by tam zaprezentować spuściznę sierpniowego pleneru w Rynie.”
Uczestnicy wystawy:
Magdalena Anzorge, Adam Bocheński, Paulina Bocheńska, Dawid Adam Bocheński. Bożena Chaber Mamis, Anna Gradowicz, Zuzanna Gradowicz, Anita Grobelak, Monika Hartman, Marta Imiołek, Magdalena Kmiecik, Lena Kopeć, Krzysztof Kopeć, Włodzimierz Kulej, Krzysztof Mazoń, Apolonia Morawska, Andrzej Orlik, Agnieszka Osadnik, Halina Osadnik, Janusz Pacuda, Julia Panek, Marian Panek, Sebastian Połacik, Ewa Powroźnik, Imanuela Sak, Maksymilian Sieradzki, Dariusz Słota, Irena Szober, Julia Szober, Grażyna Tarkowska, Józef Uliński, Jolanta Winiszewska.
Masuria 6 opis prac w kolejności alfabetycznej
Anita Grobelak
Z Ołowiu wody, technika własna, płótno, 50 x 50 cm
Włodzimierz Kulej
Bez tytułu, rysunek tuszem, 29,7 x 21 cm
Krzysztof Mazoń
Żeglarz, olej na płycie pilśniowej, 70 x 100 cm
Agnieszka Osadnik
Impresje mazurskie, technika własna, 60 x 80 cm
Marian Panek
Reinterpretacja obrazu – motyw z Warmii i Mazur, offset, akryl, 14 x 21 cm
Ewa Powroźnik
z cyklu Moje pejzaże, akryl na płótnie, 100 x 70 cm
Dariusz Słota
Maszty, rysunek, technika własna, 70 x 50 cm
Grażyna Tarkowska
Przeniesienie, akryl na płótnie, 18 x 24 cm
Józef Uliński
Baszty, olej na płótnie, 81 x 54 cm