Od 10. stycznia weszły w życie nowe zasady egzaminów na prawo jazdy
Prace nad rozporządzeniem rozpoczęto w 2004 roku. Planowano wprowadzenie monitoringu, ograniczenie ilości zadań na placu manewrowym i przeniesienie ich do ruchu drogowego, umożliwienie obecności instruktora prowadzącego na egzaminie praktycznym. Rozwiązania były konsultowane przez ministerstwo zarówno z WORD-ami jak i ze stowarzyszeniami ośrodków szkolenia kierowców
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Częstochowie przygotowywał się do zmian od kilkunastu dni. Egzaminatorzy przeszli specjalne szkolenie, a od 28. grudnia pracowano nad przystosowaniem placów manewrowych i pojazdów egzaminacyjnych do nowych przepisów. – Mimo niesprzyjających warunków pogody pracowaliśmy w pocie czoła do późnych godzin nocnych 8. stycznia. Przemalowaliśmy i oznakowaliśmy pachołkami 10 placów manewrowych. Przygotowania nie zakłóciły prowadzenia egzaminów. Wszystko odbywało się na bieżąco. 9. stycznia zamknęliśmy Ośrodek, by zmienić oprogramowanie i przeszkolić egzaminatorów. Wcielali się w obie role: i egzaminatora, i zdającego – powiedział nam Tadeusz Taranek, dyrektor WORD.
14 pojazdów egzaminacyjnych wyposażono w kamery audio-wideo, które będą rejestrować przebieg egzaminu. Wymieniono także akumulatory w samochodach. – Monitoring pochłania dużo energii, dlatego akumulatory rozładowywały się. Postanowiliśmy wymienić je na mocniejsze. Kamery są włączone od poniedziałku, przez trzy miesiące będą testowane – wyjaśnia T. Taranek.
W samochodzie są zamontowane cztery kamery. Dwie rejestrują widok z przodu, jedna, za tylną szybą, ostatnia skierowana jest do wnętrza auta, co umożliwia nagranie poczynań egzaminatorów i zdających. Kamera, dzięki czujnikom ultradźwiękowym uruchamia się automatycznie zaraz po wejściu uczestników egzaminu do pojazdu. Zapisuje datę i czas trwania egzaminu, pokazuje prędkość poruszania się pojazdu, czy włączone są światła, migacze, itp.
– Nowe zasady są z pewnością mniej stresujące dla kursantów i bardziej praktyczne. Więcej zadań wykonuje się w ruchu drogowym, korzystniejsze są również zasady egzaminu na placu manewrowym. Przeniesienie części manewrów do ruchu na trasie powinno było już dawno nastąpić. Dobrze, że tak się stało. Egzamin wykaże, jak przyszli kierowcy umieją poruszać się na drodze, a kamery dokładnie zarejestrują przebieg egzaminu. Wszystko będzie jasne – skomentował dyrektor Taranek.
Instalacja monitoringu i przystosowanie placów kosztowały WORD około 400 tys. zł. – Na ten wydatek byliśmy przygotowani. Mając świadomość toczących się prac legislacyjnych zabezpieczyliśmy w planie finansowym środki na realizację projektowanych zmian – mówi dyrektor Taranek. Egzaminy już się odbywają.
Nowe zasady:
Na placu manewrowym zaliczamy podjazd pod górę, jazdę tyłem i przodem po trzymetrowym łuku (pół metra szerszym niż dotychczas).
Parkowanie skośne, prostopadłe i równoległe wykonuje się już w ruchu drogowym.
Egzamin trwa 40 min, jest rejestrowany przez kamery.
Kursant ma instruktora prowadzącego, odpowiedzialnego za jego przygotowanie. Instruktor, na wniosek zdającego, może uczestniczyć w egzaminie.
Szkolenie kandydatów na kierowców przewiduje 30 godzin zajęć teoretycznych, z czego cztery będą przeznaczone na szkolenie teoretyczne i praktyczne z zakresu udzielania pierwszej pomocy, dwie na obowiązkowe jazdy nocą i cztery po drodze szybkiego ruchu.
Zwiększą się opłaty egzaminacyjne, teoretyczny – z 18 zł na 22 zł, praktyczny z 74 zł na 112 zł.
UG