W parafii św. Maksymiliana w Częstochowie odbył się 22. 05.2003 r już kolejny wykład interdyscyplinarny. Tematyka dotyczyła różnego rodzaju zastosowań komputerów. Prelegentem był dr Jacek S. Leszczyński z Politechniki Częstochowskiej.
W parafii św. Maksymiliana w Częstochowie odbył się 22. 05.2003 r już kolejny wykład interdyscyplinarny. Tematyka dotyczyła różnego rodzaju zastosowań komputerów. Prelegentem był dr Jacek S. Leszczyński z Politechniki Częstochowskiej.
– Wszechobecność komputerów we współczesnym świecie stała się pewną miarą rozwoju społeczeństwa. W zasadzie nie ma dzisiaj takiej dziedziny życia, w której nie wykorzystywano by maszyn cyfrowych. Prowadzenie badań naukowych stanowi szczególnie istotny obszar zastosowań komputerów – podkreślił dr Leszczyński.
Przeprowadzenie eksperymentów badawczych jako istoty poznania szeregu zjawisk może być z powodzeniem wykonywane na komputerach. Podstawowym problemem, który wyłania się w tych badaniach, jest odpowiedź na pytanie: w jaki sposób odzwierciedlić naturę badanego zjawiska na „rzeczywistość” komputerową – często nazywaną rzeczywistością wirtualną? Odpowiedź na to pytanie jest celem modelowania komputerowego.
Z kolei modelowanie można uważać za naukę interdyscyplinarną skupiającą w sobie zarówno nauki podstawowe, jak i nauki techniczne. W zasadzie przedmiotem modelowania jest stworzenie takiego modelu badanego zjawiska, aby w możliwie najdokładniejszy sposób odzwierciedlał on to zjawisko. W praktyce okazuje się, że model może jedynie przybliżać zachowanie się dowolnego zjawiska, ale go dokładnie nie odwzorowuje. Przykładem tutaj może być prognoza pogody, którą staramy się codziennie śledzić w prasie i telewizji. Otóż przewidywań pogody dokonuje się na podstawie stworzonego modelu komputerowego, ale nie znaczy to, że następnego dnia będzie dokładnie taka pogoda. Z drugiej strony trudno sobie wyobrazić brak informacji o pogodzie na nadchodzące dni.
Ten przykład prezentuje sposób wykorzystania komputerów w badaniach naukowych, który przekłada się na praktyczną stronę naszego życia. Jeżeli bardziej wnikliwie rozejrzymy się dookoła, to znajdziemy więcej takich modeli. W zasadzie badaczy nie interesuje sam model, lecz wyniki, które można z niego otrzymać. Proces otrzymywania wyników na komputerze będziemy nazywać symulacją komputerową.
Należy dodać, że tworzenie modelu jest zajęciem twórczym – tożsamym np. z malarstwem, rzeźbiarstwem, itp., w którym wykorzystuje się matematykę jako podstawowy język programowania. Symulacja komputerowa dostarcza wyników dotyczących zachowania się badanego zjawiska w różnych warunkach. Na podstawie porównania tych wyników z intuicją badacza lub danymi doświadczalnymi dokonuje się oceny wiarygodności opracowanego modelu.
NP