Regionalna Izba Przemysłowo-Handlowa w Częstochowie po raz czternasty organizuje konkurs ”Jurajski Produkt Roku”, promując tym samym inicjatywę i przedsiębiorczość lokalnych producentów. O przedsięwzięciu rozmawiamy z prezesem RIP-H Zbigniewem Miszczykiem.
„Jurajski Produkt Roku” jest zapewne motorem napędowym rozwoju przedsiębiorczości i innowacyjności w naszym regionie?
– Z całą pewnością. Promuje on najlepsze produkty i usługi, a jednocześnie stwarza jak najlepsze warunki do rozwoju.
I wpisał się już w kalendarz częstochowskich imprez. Jakie refleksje budzi dotychczasowy jego przebieg?
– Od dziesiątej edycji zmieniliśmy formułę, która podniosła jakość i uatrakcyjniła inicjatywę. Naszym celem jest promocja przedsiębiorców. Pomagamy im przebić się na rynku. Co ważne, laureaci bez opłat mogą startować w Konkursie Teraz Polska. I nasi przedsiębiorcy korzystają z tego i również z sukcesem.
Jakie jest sprzężenie zwrotne konkursu?
– Jest spora grupa przedsiębiorców, którzy startują kilkakrotnie, czyli są zadowoleni z uczestnictwa.
Które to przedsiębiorstwa?
– Najczęściej to firmy budowlane. Do grupy najbardziej utytułowanych należą, między innymi, częstochowska „Przemysłówka”, która co roku prezentuje swoją inwestycję.
Konkurs kierujecie również do gmin.
– Po raz pierwszy kategorię Najlepszy Samorząd Terytorialny Roku zaproponowaliśmy w ubiegłym roku. Gminy wcześniej jakby nie miały świadomości o tym, jak ważne jest zainteresowanie przedsiębiorcami i inwestorami oraz stwarzanie im przyjaznych warunków. Tworząc tę kategorię chcieliśmy pokazać władzom terytorialnym jak należy budować dobre kontakty z przedsiębiorcami i w jakim kierunku powinny one iść.
Ile kategorii będzie w tegorocznej odsłonie?
– To: E-technologie, e-usługi; Najlepszy Samorząd Terytorialny Roku; Produkt bądź usługa budowlana; Produkt przemysłowy; Produkt rolno-spożywczy; Produkt w dziedzinie ekologii, ochrony środowiska, odnawialnych źródeł energii; Produkt inny i Usługa.
Która z kategorii cieszy się największą popularnością?
– W zasadzie każda ma swoje znaczenie. Sporą popularność ma kategoria Produkt rolno-spożywczy, w którym często startują czołowi nasi producenci: Michaś, Delic-pol Consonni, Społem, Mleczgal oraz kategoria Produkt bądź usługa budowlana.
A jakie nowości proponujecie w tej edycji?
– Nową kategorię „Produkt Inny”, dotyczącą produktu i usług regionalnych. To będzie swoista promocja rzemiosła i rękodzieła, produktów/usług, które są ściśle powiązane ze specyfiką danego regionu. Zgłaszane produkty obejmują podkategorie: Produkt regionalny; Sztuka ludowa, Rękodzieło; Dorobek kulturalny; Dziedzictwo narodowe; Strefa rzemieślnicza; Rolnictwo Ekologiczne.
Finał konkursu zawsze ma wyjątkową oprawę.
– Tak chcemy uczynić i w tym roku. Gala wręczenia nagród odbędzie się 12 grudnia 2014 r. o godz. 18.00 w Klubie Politechnik w Częstochowie. Myślimy o zaproszeniu Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”. Chcielibyśmy wyróżnić go specjalną nagrodą za promocję polskiej kultury. Mamy też nadzieję, że zgodzą się wystąpić podczas gali.
Do kiedy można zgłaszać produkty?
– Zgłoszenie udziału w Konkursie można dokonać poprzez wypełnienie i przesłanie deklaracji uczestnictwa do dnia 31 października 2014 r. na adres siedziby biura Izby: Al. NMP 24 lok. 5, 42-202 Częstochowa. Opłata za zgłoszenie wynosi 1000 zł brutto plus 900 zł na promocję i reklamę. Zapraszamy przedsiębiorców i producentów do uczestnictwa w konkursie, nie jest to droga reklama. O uroczystości piszą wszystkie lokalne media. A my nie chcemy zarabiać, lecz dać przedsiębiorcom możliwość promocji, pokazania swojego dorobku i nowych produktów i usług.
Dziękuję za rozmowę.
Więcej na www.riph.czest.pl
URSZULA GIŻYŃSKA