VIII Festiwal Muzyczny Rodziny Bachów


Kolejną odsłonę Festiwalu zainaugurował „Koncert w dawnym stylu”, który zahipnotyzował swą koloraturową subtelnością.

Smyczkowa Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej w pierwszej części programu wykonała wyjątkowej urody utwory: Romualda Twardowskiego: „Koncert staropolski” i „Tryptyk mariacki” oraz
”Trzy utwory w dawnym stylu” Henryka Mikołaja Góreckiego. Publiczność zagłębiła się w barokowo-romantyczne brzmienie muzyki dawnej w nowej, współczesnej aranżacji. Muzyki niezwykle melodyjnej i wirtuozerskiej. Warto dodać, że na widowni obecny był kompozytor Romuald Twardowski, który przez siedem lat był związany z Częstochową, gdzie uczył w Szkole Muzycznej,

W drugiej części wybrzmiała Msza A-dur BWV 234, nazywana również Mszą Kyrie, Johanna Sebastiana Bacha – w takim Festiwalu nie mogło przecież zabraknąć mistrza twórczości czołowego przedstawiciela muzyki baroku. Msza jest jedną z bardzo niewielu kompozycji mistrza na głosy. Orkiestrze towarzyszył Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum. Solistami byli artyści scen krakowskich: Paula Maciołek – sopran, Agnieszka Monasterska – alt, Jakub Pawlik – tenor, Jacek Ozimkowski bas
nad całością koncertu czuwał dyrygent Janusz Siadlak, a interesujące słowo wstępne ofiarowała Małgorzata Janicka-Słysz.

Ze stron Filharmonii
________________________________________
„Koncert w dawnym stylu” to nieokiełznana wędrówka po najpiękniejszych harmoniach, chwytających za serce interwałach i przenikających w głąb naszej istoty współbrzmieniach.
W ten jeden wieczór dajmy porwać się tradycji, odpłyńmy myślami w dalekie czasy i miejsca, pozwólmy cudownym dźwiękom opanować naszą jaźń.
„Koncert w dawnym stylu” otworzy kochana przez polską publiczność kompozycja Henryka Mikołaja Góreckiego, która powstała w wyniku odpowiedzi na przyjacielski zarzut ze strony Tadeusza Ochlewskiego, który twierdził, że w utworach Góreckiego brak melodii. Tworząc „Trzy utwory w dawnym stylu”, bo o nich mowa, Górecki udowodnił, że zarzut był zupełnie bezpodstawny – kompozycja ta jest niezwykle przyjemna i wyjątkowo ujmująca – łączy w sobie elementy twórczości charakterystycznej dla XVI wieku, elementy ludowe, ale przede wszystkim wyróżnia się czarującą, hipnotyczną atmosferą, zapewniającą słuchaczom niezwykłe przeżycia.

Następnie Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej pod batutą maestro Janusza Siadlaka, dyrektora artystycznego Festiwalu Muzycznego Rodziny Bachów wykona dwa utwory współczesnego kompozytora Romualda Twardowskiego.

Pierwszy z nich “Koncert Staropolski” stylizowany jest na muzykę wczesnego polskiego baroku. Jak sam autor mówi: “Pisanie utworów stylizowanych jest przyjemnością. Kompozytor wraca do epok, do tych odległych czasów, kiedy wszystko było oczywiste, wszystko leżało jak na dłoni, można było odróżnić co dobre i co złe. Takie czasy jawią się nam dzisiaj jako epoka arkadii, piękna harmonii, spokoju i pewnej muzycznej oczywistości. Pisanie takiej muzyki to rodzaj wytchnienia dla kompozytora”.

“Tryptyk Mariacki” natomiast to utwór, który powstał w 1973 – w roku ogłoszonym rokiem Kopernikańskim. Kompozytor stworzył swoje dzieło zainspirowany wizją uczącego się w Krakowie, aspirującego do tytułu astronoma Kopernika, który przechadzając się Rynkiem obserwował Kościół Mariacki. W swojej wyobraźni Twardowski widział młodego człowieka, przepełnionego ciekawością świata, obserwującego świeżo powstały spod rąk Wita Stwosza ołtarz – słynne arcydzieło przedstawiające sceny z życia Chrystusa. Kompozytor w “Tryptyku Mariackim” wykorzystał trzy z nich: Narodziny, Złożenie do Grobu i Zmartwychwstanie.

W koncercie VIII Festiwalu Muzycznego Rodziny Bachów nie mogłoby zabraknąć twórczości czołowego przedstawiciela muzyki baroku Jana Sebastiana Bacha. Missa Brevis BWV 234, nazywana również Mszą Kyrie – Gloria A-dur jest dziełem wyjątkowym nie tylko ze względu na niewątpliwe walory muzyczne. Msza ta była bowiem jedną z bardzo niewielu kompozycji mistrza na głos i orkiestrę wydaną i wydrukowaną przed powstaniem Bach Gesellschaft zbioru dzieł Jana Sebastiana zebranych przez Bach Society w połowie XIX wieku.

UG

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

code