Od 1 lipca 2020 roku nie będzie transmisji telewizyjnej Mszy Św. o godzinie 20.00 z Jasnej Góry w TVP3. W zamian, od 1 lipca, transmisja codziennej Eucharystii z jasnogórskiego sanktuarium będzie dostępna w Telewizji Polskiej w programie 1. o godz. 7.00 (od poniedziałku do soboty).
„Łączność z Jasną Górą jest bardzo wysoka, jeśli chodzi o oglądalność. Internet pozwala nam prowadzić konkretne liczebne statystyki, duchowych pielgrzymów jest bardzo dużo” – mówi o. Waldemar Pastusiak, kustosz Jasnej Góry. Przypomina, że Jasna Góra wciąż pozostaje obecna w przestrzeni medialnej, m.in. na kanale TVP VOD, na kanale YouTube Jasnej Góry, na stronach www.jasnagora.pl i www.episkopat.pl oraz na antenie Radia Jasna Góra: „Cały czas jest dostępny podgląd on-line, można uczestniczyć we Mszy świętej, i w Apelu Jasnogórskim. Warto zauważyć, że za pośrednictwem Radia Jasna Góra dostępna jest aplikacja, która pozwala na telefonie komórkowym słuchać Jasnej Góry w dowolnym miejscu na świecie” – przypomina o. kustosz.
Od początku wakacji uczestnictwo we Mszy św. poprzez transmisje w Radiu Jasna Góra możliwe jest o godzinie 6.00 i 18.30.
„Transmisje z Jasnej Góry pomogły przetrwać ten najgorszy czas izolacji” – mówią przybyli dziś do sanktuarium pielgrzymi. Wśród nich jest pani Małgorzata z diecezji kieleckiej: Bardzo mi pomogło uczestniczenie we Mszy św. z Jasnej Góry przez Telewizję Trwam i TVP3. Duchowo łączyłam się z Jasną Górą, będąc w domu. Ale to było zupełnie inne doświadczenie, człowiek tęsknił, pragnął, żeby jak najszybciej to się odbywało tak, jak wcześniej”.
Z przeprowadzonego na przełomie maja i czerwca badania CBOS wynika, że 60% Polaków zdarzyło się oglądać transmisję Mszy świętej w telewizji – według deklaracji było to najpopularniejsze medium. Z kolei 40% badanych odczuwało brak wspólnotowej modlitwy w kościele. Spośród innych możliwych sposobów uczestniczenia w Mszy świętej najbardziej popularny okazał się Internet.
oprac BPJG za: an/ Radio Jasna Góra
*
Msze święte po zniesieniu limitów w kościołach nadal hitem w telewizji
W ostatnich kilku tygodniach spadło zainteresowanie mszami świętymi w polskich stacjach telewizyjnych, ale transmisje nadal notują wyższe wyniki od średnich długookresowych stacji – wynika z raportu portalu Wirtualnemedia.pl.
Aby powstrzymać pandemię COVID-19, rząd zdecydował się wprowadzić wiele ograniczeń w połowie marca. Jednym z nich był zakaz imprez masowych, w efekcie którego w Mszach świętych początkowo mogło uczestniczyć maksymalnie 50 osób, a następnie zgromadzenie takie mogło liczyć do 5 osób. Obostrzenia zaczęły być stopniowo luzowane w kwietniu, ostatecznie limit wiernych w kościołach został zniesiony 30 maja. Jak wynika z danych Nielsen Audience Measurement – udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Havas Media Group – średnia widownia Mszy świętej emitowanej w niedziele i święta o godz. 7.00 w TVP1 w okresie od 15 marca do 22 czerwca 2020 roku wyniosła 1,33 mln widzów, co przełożyło się na 34,52 proc. udziału wśród wszystkich widzów, 13,07 proc. w grupie komercyjnej 16-49 oraz 15,72 proc. w grupie 16-59.
Dla porównania, w okresie od 1 stycznia do 8 marca (emisja w niedziele i święta o 7.00) transmisje śledziło średnio 435 tys. osób, co dało stacji odpowiednio 18,11 proc., 4,01 proc. i 6,32 proc. udziału. Widownia Mszy w okresie pandemii COVID-19 zwiększyła się kilkukrotnie.
Jedynka od połowy marca mszę relacjonuje codziennie. Widownia wszystkich transmisji w okresie zamrożenia gospodarki wyniosła 1,02 mln osób (odpowiednio 21,17 proc., 5,86 proc. i 7,92 proc. udziału). Od 30 maja do 22 czerwca transmisje śledziło 663 tys. widzów (16,70 proc., 3,22 proc. i 4,28 proc. udziału). Msza święta w Jedynce od momentu zniesienia limitu wiernych w kościołach straciła widzów, ale mimo tego stacja w paśmie w grupie 4+ nadal ma zdecydowanie wyższe wyniki od średnich długookresowych. Na przykład udział TVP1 w 2019 roku wyniósł 9,68 proc.
Od 12 marca msze oglądać można w TVP3. Relacje do 29 maja śledziło średnio 291 tys. osób (2,07 proc. udziału), a od 31 maja do 22 czerwca – 188 tys. (1,69 proc.). Dla porównania, udział stacji w 2019 roku wyniósł 1,02 proc.