Interpelacja posła Szymona Giżyńskiego – Prawo i Sprawiedliwość
Zgodnie z art. 191 i 192 Regulaminu Sejmu RP składam na ręce Szanownego Pana Marszałka interpelację do Ministra Skarbu, Pana Jacka Sochy w sprawie : okoliczności ewentualnej sprzedaży Huty Częstochowa zagranicznym kontrahentom i wynikających stąd konsekwencji dla polskiej gospodarki.
Ponowiona po niespełna roku przez Skarb Państwa próba sprzedaży Huty Częstochowa jednemu z zagranicznych oferentów budzi wątpliwości nie tyle przecież natury formalno-prawnej, co sięgające meritum, czyli polskich strategicznych interesów gospodarczych.
Reprezentująca produkcyjną stronę Huty, Huta Stali Częstochowa Sp. z o. o. osiąga na dzisiaj i to już w sprawdzonym, dłuższym okresie czasu znakomite efekty ekonomiczne: pokaźny zysk, niezachwianą płynność finansową, bieżące regulacje wszystkich zobowiązań – podatkowych, płacowych, kontrahenckich; ba, starcza nawet na inwestycje i częściowy wykup dzierżawionego majątku, co rokuje wymiernie bliską obecność Huty Stali w Częstochowie na giełdzie i tym samym zwielokrotnienie zysku Skarbu Państwa.
Jest to tendencja utrwalona i na dzisiaj niezagrożona. Czy w tej sytuacji produkcyjno-ekonomicznej Huty decyzja o jej definitywnej sprzedaży nie jest pochopna lub, co najmniej, przedwczesna? Czy decyzji o ewentualnej sprzedaży Huty Częstochowa nie należałoby po prostu wstrzymać, wykorzystując czas i koniunkturę na światowych rynkach stali, by Huta Stali Częstochowa Sp. z o. o. uzyskała pełną charakterystykę samodzielnego podmiotu gospodarczego lub, gdyby opcja sprzedaży ostatecznie jednak zwyciężyła – posiadała wówczas, o wiele silniejszą niż obecnie, pozycję przetargową w negocjacjach?
Huta Stali Częstochowa Sp. z o.o. zajmuje bardzo ważną pozycję w gospodarce narodowej i to w obrębie, co najmniej, trzech przemysłów, które ze względu na stan własnościowy można jeszcze śmiało i z dumą nazwać polskimi: stoczniowym, konstrukcji budowlanych i zbrojeniowym. Szczególnie korzystna i w obecnych uwarunkowaniach nie do zastąpienia jest współpraca z Hutą Stali Częstochowa Sp. z o. o. polskich stoczni – wszechstronna, a przy tym: wysoce specjalistyczna.
Czy Rząd ma świadomość, iż zmiana właściciela w przypadku częstochowskiej Huty może oznaczać dla polskich stoczni gwałtowne pogorszenie warunków ekonomicznych produkcji i kłopoty logistyczne?
Czy Rząd w negocjacjach z koncernami, które przystąpiły do przetargu na zakup częstochowskiej Huty: Donbasem i Mittal Steel, jest w stanie perspektywicznie i długofalowo zabezpieczyć interesy polskich stoczni i innych krajowych firm, dla których Huta Stali Częstochowa Sp. z o.o. jest na dzisiaj bezcennym, strategicznym partnerem?
Uprzejmie proszę Pana Ministra o wyczerpującą odpowiedź na wszystkie przedstawione, w przedłożonej interpelacji, pytania.
Szymon Giżyński.
Odpowiedź Ministra Skarbu
W odpowiedzi na pismo znak SPS-0202-9429/05 z dnia 22.02.2005 r. w załączeniu którego została przekazana interpelacja Posła na Sejm RP, Pana Szymona Giżyńskiego w sprawie okoliczności ewentualnej sprzedaży Huty Częstochowa zagranicznym kontrahentom i wynikających stąd konsekwencji dla polskiej gospodarki, przedstawiam odpowiedź na zadane pytania.
Pan Poseł wyraził wątpliwość, czy w związku z osiąganymi przez Hutę Stali Częstochowa Sp. z o.o. bardzo dobrymi wynikami finansowymi, decyzja o definitywnej sprzedaży Huty nie jest przedwczesna? Czy decyzji o ewentualnej sprzedaży Spółki nie należałoby po prostu wstrzymać, wykorzystując czas i koniunkturę na światowych rynkach stali, by Huta Stali Częstochowa Sp. z o.o. uzyskała pełna charakterystykę samodzielnego podmiotu gospodarczego lub, gdyby opcja sprzedaży ostatecznie zwyciężyła – posiadała wówczas o wiele silniejszą niż obecnie, pozycję przetargową w negocjacjach?
Zgodzić należy się z wyrażoną przez Pana Posła oceną sytuacji finansowo – ekonomicznej Huty Stali Częstochowa sp. z o.o. Spółka ta jednak prowadzi działalność gospodarczą na majątku dzierżawionym od Huty Częstochowa S.A., której standing finansowy jest bardzo zły. Potężne i nie spłacane zadłużenie spółki powiększane stale o narastające odsetki było przyczyną podjęcia w październiku 2002 r. działań restrukturyzacyjnych, których celem jest pozyskanie inwestora, spłacenie wierzycieli i przez to zapewnienie kontynuacji produkcji. W ramach restrukturyzacji został utworzony nowy podmiot tj. Huta Stali Częstochowa Sp. z o.o., który wydzierżawił od Huty Częstochowa S.A. majątek produkcyjny i przejął większość jej pracowników. Właścicielem 100 % udziałów Huty Stali Częstochowa Sp. z o.o. jest obecnie Towarzystwo Finansowe Silesia Sp. z o.o. W wyniku trudności nowo powołanego podmiotu z pozyskaniem kapitału obrotowego w maju 2003 r. został wszczęty przez Towarzystwo Finansowe Silesia Sp. z o.o. proces zbycia udziałów Huty Stali Częstochowa Sp. z o.o. w celu pozyskania inwestora dla tej spółki i zabezpieczenia dla podmiotu bezpieczeństwa finansowania jego bieżącej działalności (w późniejszym okresie czasu dobra koniunktura na rynku stali pozwoliła na odbudowanie przez Spółkę jej kapitału obrotowego).
Natomiast Huta Częstochowa S.A. była zmuszona 28 października 2002 r. do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości Spółki. Jednocześnie korzystając z uregulowań zawartych w ustawie o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy Huta Częstochowa w styczniu 2003 r. wystąpiła do Prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. o wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego Spółki. Zgoda Prezesa ARP S.A. o objęciu Spółki restrukturyzacją spowodowała w konsekwencji zawieszenie postępowania w sprawie ogłoszenia upadłości Spółki.
W wyniku prowadzonego procesu restrukturyzacji Huty Częstochowa S.A. planowane jest przeprowadzenie restrukturyzacji olbrzymiego zadłużenia Huty Częstochowa S.A., które ma być powiązane z restrukturyzacją majątkową polegającą m.in. na utworzeniu dwóch spółek zależnych od Huty tj. Majątek Hutniczy Sp. z o.o. i Majątek Hutniczy Plus Sp. z o.o. Część zadłużenia Huty Częstochowa S.A. wobec wierzycieli cywilnoprawnych zostanie przez nich umorzona, pozostała część długów zostanie zamieniona na udziały w spółce Majątek Hutniczy sp. z o.o., do której to Huta Częstochowa S.A. wniesie aportem swój majątek produkcyjny (będący obecnie przedmiotem dzierżawy przez Hutę Stali Częstochowa Sp. z o.o.). Wierzyciele cywilnoprawni Huty Częstochowa S.A. są zainteresowani taką ścieżką restrukturyzacji swoich należności pod warunkiem uzyskania możliwości szybkiego zbycia udziałów w spółce Majątek Hutniczy Sp. z o.o. Wobec powyższego procedura zbywania przez Hutę Częstochowa S.A. udziałów w spółce Majątek Hutniczy Sp. z o.o. (poszerzona o sprzedaż udziałów w wybranych spółkach zależnych Huty celem zaspokojenia stale rosnącego zadłużenia) jest powiązana z procesem sprzedaży udziałów Huty Stali Częstochowa sp. z o.o., prowadzonym przez Towarzystwo Finansowe Silesia sp. z o.o. Spółka posiadająca docelowo majątek produkcyjny (Majątek Hutniczy Sp. z o.o.) oraz spółka dzierżawiąca ten majątek muszą być zbyte na rzecz jednego, tego samego inwestora.
W związku z powyższym należy stwierdzić, iż sprzedaży udziałów Huty Stali Częstochowa Sp. z o.o. nie można rozpatrywać wyłącznie z punktu widzenia sytuacji finansowej tego podmiotu i jego powiązań handlowych, ale również jako jeden z elementów procesu restrukturyzacji Huty Częstochowa S.A.
Odnośnie pytania dotyczącego wpływu sprzedaży Huty Częstochowa S.A. na sektor stoczniowy w Polsce uprzejmie informuję, że proces restrukturyzacji Huty odbywa się pod nadzorem Prezesa Agencji Rozwoju Przemysłu S.A., która jednocześnie nadzoruje restrukturyzację polskich stoczni.
Z najwyższym szacunkiem
Minister Skarbu Państwa
z up. Sekretarz Stanu
Stanisław Speczik
Komentarz posła Szymona Giżyńskiego
Odpowiedź pana ministra Stanisława Speczika nie satysfakcjonuje ani mnie, ani, myślę, tym bardziej – częstochowskich hutników i stanowi krok do tyłu w stosunku do niektórych Jego własnych, wcześniejszych wypowiedzi. Sugerował przecież minister Speczik kilka tygodni temu, między innymi na łamach “Rzeczypospolitej”, iż częstochowską Hutę może przejąć Agencja Rozwoju Przemysłu i że przymiarki w tym kierunku, nie tylko w samej ARP, ale i na szczeblu rządowym, są czynione. Złe doświadczenia prywatyzacji polskiej gospodarki w ostatnich piętnastu latach i zdrowy rozsądek uczą, że tylko polska własność może gwarantować spełnianie polskiego interesu narodowego w gospodarce, w tym ochronę miejsc pracy, tym samym – losu polskich rodzin.
Dotychczasowe negocjacje z ewentualnymi, zagranicznymi kontrahentami w sprawie sprzedaży Huty Częstochowa tylko pogłębiają obawy co do rzeczywistych gwarancji obrony, zarówno interesów rodzin częstochowskich hutników, jak i ważnych, strategicznych gałęzi polskiego przemysłu. Dlatego jeszcze podczas najbliższej sesji Sejmu (4-6 maja 2005 r. – przyp. red.) skieruje do Ministerstwa Skarbu następną interpelację w tej sprawie.
R