“Nie marnuj jedzenia. Wyrzuć do śmieci stare przyzwyczajenia” to kampania społeczna, którą Federacja Polskich Banków Żywności zainicjowała 1 kwietnia. Jej celem jest uświadomienie negatywnych skutków ekologicznych, społecznych i ekonomicznych marnowania żywności. Kampania ma również wpłynąć na zmianę postaw i zachowań indywidualnych konsumentów oraz producentów i dystrybutorów żywności.
W badaniach opinii publicznej (Millward Brown SMG KRC, 03.2009) zleconych przez Federację Polskich Banków Żywności 79 proc. społeczeństwa potwierdza, że w Polsce marnuje się dużo żywności. Wg opinii Polaków za marnowanie żywności odpowiedzialne są głownie sklepy (45 proc.), ale także konsumenci (32 proc.) i producenci (8 proc.).
Do tej pory w Polsce nie przeprowadzono badań, które oszacowałyby, ile kilogramów jedzenia wyrzucamy. Próba przeprowadzenia takich badań została podjęta przez Wielką Brytanie. W raporcie (Waste & Resources Action Programme kwiecień 2008r) opublikowanym przez brytyjski rząd podano, że 1/3 wyprodukowanej żywności marnuje się. Podobne wyniki podają również Stany Zjednoczone oraz Japonia. Zbliżając się coraz bardziej do tendencji europejskich możemy przypuszczać, że wynik ilości zmarnowanej żywności w Polsce kształtuje się na podobnym poziomie.
Więcej na www.niemarnuje.pl
UG