Na parkingu przy Zajeździe Jurajskim w Częstochowie zainaugurowano prace związane z “Przebudową DK-1 w Częstochowie, budową wiaduktu na skrzyżowaniu z DK-46 i połączeniem z ul. Srebrną” – największej w ostatnich latach inwestycji drogowej realizowanej w Częstochowie. Prezydent Krzysztof Matyjaszczyk przekazał w czwartek symbolicznie łopatę wykonawcy inwestycji – firmie Bilfinger Infrastructure.
Budowa węzła drogowego rusza w najbliższych dniach. W alei Jana Pawła II trwają właśnie prace przygotowawcze. Budowane będą “przewiązki” w pasach dzielących aleję Wojska Polskiego (na odcinku między aleją Jana Pawła II i ul. Warszawską) i w alei Jana Pawła II (na odcinku między aleją Wojska Polskiego i ul. Warszawską). W związku m.in. z niezbędną wycinką drzew zawężony został jeden pas ruchu alei Jana Pawła II dla każdego kierunku jazdy.
Inwestycja zlokalizowana jest na skrzyżowaniu dwóch dróg krajowych DK-1 i DK-46, które charakteryzuje się jednym z najwyższych wskaźników natężenia ruchu w kraju. Szacuje się, że dziennie przejeżdża tam ok. 45 tys. pojazdów.
Całkowity koszt inwestycji to blisko 83 mln zł.
Wysokość dofinansowania – 64 mln zł.
Projekt jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Priorytetu VI “Drogowa i lotnicza sieć TEN-T”, Działania 6.1 ” Rozwój sieci drogowej”.
– Ta inwestycja to kluczowa sprawa nie tylko dla mieszkańców i kierowców z Częstochowy, ale także dla tysięcy użytkowników ruchu drogowego z całej Polski – mówił podczas inauguracji prezydent Krzysztof Matyjaszczyk. To miejsce strategiczne i newralgiczne – tym bardziej cieszę się, że udało nam się pozyskać odpowiednie środki na to, by usprawnić ruch w tym miejscu.
Prezydent podziękował także częstochowskim parlamentarzystom za zaangażowanie, konkretne wsparcie i działania na rzecz uzyskania i utrzymania całości unijnego dofinansowania przez miasto.
– Mam nadzieję, że za rok, może z pewnym okładem, będziemy mogli się ponownie spotkać i ocenić już efekty tej inwestycji – mówił Piotr Kledzik prezes zarządu Bilfinger Infrastructure, zapewniając jednocześnie, że firma postara się, aby utrudnienia dla kierowców były jak najmniej uciążliwe.
Inwestycja pozwoli m.in. na udrożnienie sieci drogowej w mieście; poprawi połączenia międzyregionalne; zwiększy bezpieczeństwo i płynność ruchu; skróci czas przejazdu w ruchu tranzytowym i w połączeniach między dużymi miastami kraju.
Powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie alei Wojska Polskiego z aleją Jana Pawła II. Przebudowana zostanie też ulica Drogowców, powstanie most na Warcie, łączący ulice Drogowców i Srebrną.
W ramach projektu zostanie wykonana:
– przebudowa odcinka DK-1 na wysokości skrzyżowania, która obejmuje całkowitą wymianę konstrukcji nawierzchni ze względu na jej obecny zły stan techniczny spowodowany bardzo dużym natężeniem ruchu;
– przebudowa odcinka DK-46 (fragment alei Jana Pawła II)
– budowa i przebudowa odcinków dróg gminnych (ulicy Drogowców i ulicy Srebrnej),
– budowa 3 rond;
– budowa węzła drogowego na skrzyżowaniu DK-1 z aleją Jana Pawła II i ulicą Drogowców
– budowa mostu drogowego nad rzeką Wartą oraz kładki dla pieszych nad trasą DK-1.
Informacje na temat zmian w organizacji ruchu w pobliżu skrzyżowania DK-1 z DK-46 w trakcie budowy węzła będą sukcesywnie przekazywane mediom oraz publikowane na stronie Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu mzd.czest.pl i portalu Miasta Częstochowy www.czestochowa.pl.
r