6 lipca 2020 roku na dworcu Raków w Częstochowie nową inwestycję rekomendował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Realizacja Krajowego Programu Kolejowego to zwiększenie dostępności do kolei dla wielu mieszkańców, tworzenia atrakcyjnych podróży oraz zapewnienie sprawnego przewozu towarów. I takie inwestycja jak budowa trasy Częstochowa–Zawiercie pokazują, że polska kolej staje się bezpieczniejsza, przewidywalna i komfortowa. Na pewno zostanie zakończona w terminie – zapewniał minister Adamczyk, dziękując jednocześnie kolejarzom za poszerzenie zakresu tego przedsięwzięcia.
Krótsze i szybsze podróże na trasie Zawiercie–Częstochowa, nowe perony w Częstochowie Raków i Żarkach Letnisko oraz 70 kilometrów zmodernizowanych torów – to efekt inwestycji za 370 milionów złotych, realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A w ramach unijnego projektu z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Budowę zapoczątkowaną w 2017 roku zakończą pod koniec bieżącego roku prace między Porajem a Myszkowem.
6 lipca 2020 roku na dworcu Raków w Częstochowie nową inwestycję rekomendował minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Realizacja Krajowego Programu Kolejowego to zwiększenie dostępności do kolei dla wielu mieszkańców, tworzenia atrakcyjnych podróży oraz zapewnienie sprawnego przewozu towarów. I takie inwestycja jak budowa trasy Częstochowa–Zawiercie pokazują, że polska kolej staje się bezpieczniejsza, przewidywalna i komfortowa. Na pewno zostanie zakończona w terminie – zapewniał minister Adamczyk, dziękując jednocześnie kolejarzom za poszerzenie zakresu tego przedsięwzięcia.
Jak dodał, inwestycja jest szeroko zakrojona i związana nie tylko z infrastrukturą kolejową, ale miastem Częstochowa. – To jest dowód na to, że dla polskiego rządu nie jest istotne, kto i z jakiej opcji politycznej zarządza miastem. Nie jest prawdą, że my realizujemy inwestycje tylko tam, gdzie na czele samorządu stoją osoby związane z Prawem i Sprawiedliwością. Jestem przekonany, że prezydentowi Częstochowy do Prawa i Sprawiedliwości jest tak daleko, jak nam w chwili obecnej do Mont Everestu. Ale to dla nas nie ma znaczenia, bo znaczenie ma to, czy mieszkańcy Częstochowy i regionu skorzystają z bezpiecznego i wygodnego transportu kolejowego. Bo my realizujemy plan pana prezydenta Andrzeja Dudy, plan zrównoważonego rozwoju. Inwestujemy tam, gdzie jest taka potrzeba i spełniamy oczekiwania mieszkańców. I dotrzymujemy słowa – stwierdził minister Andrzej Adamczyk.
Prezes Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A podkreślił, że PKP konsekwentnie realizuje rozpoczęte inwestycje. – Wykorzystujemy środki unijne i z pomocą Ministerstwa Infrastruktury wykonujemy zobowiązania budowlane. Trzeba zauważyć, że prace postępują mimo trwającej pandemii. W ramach inwestycji wykonano nowe, wyższe i dobrze oświetlone perony, z które ułatwiają wejście do pociągu i zwiększają poziom bezpieczeństwa. Perony mają antypoślizgową nawierzchnię, a nowe ławki i wiaty są wygodne dla podróżnych. Odnowiono też przejścia podziemne – powiedział prezes Bresch.
Obecny na konferencji wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi, poseł Szymon Giżyński, podkreślił, że modernizacja dworca na Rakowie była mocno oczekiwana przez mieszkańców i znakomicie oceniana. – Była postulowana od wielu lat i trzeba było dopiero naszych rządów i obecności pana ministra Andrzeja Adamczyka, aby została podjęta z pozytywnym skutkiem i przeprowadzona zgodnie z lokalnymi potrzebami. Ten kierunek na Zawiercie, to przecież kierunek na Katowice, na Śląsk. Skrócony czas jazdy ułatwi mieszkańcom Częstochowy i okolic, także w dużej mierze z obszarów wiejskich, w dotarciu do stolicy województwa – powiedział wiceminister Szymon Giżyński. Jednocześnie podziękował ministrowi Andrzejowi Adamczykowi za pomoc w uregulowaniu bardzo bolesnego dla Częstochowy problemu PKS. – Przyszły, niepewny los PKS uzyskał znakomite rozwiązanie w postaci współpracy kilku resortów i połączenia sił Polskich Kolei Państwowych z PKS, jako spółką, która w PKP musi zyskać silnego partnera przewozowego. I dzięki już podpisanym umowom pomoc tę uzyskała – dodał wiceminister Szymon Giżyński.
Z kolei wicewojewoda śląski Robert Magdziarz, dołączając się do podziękowań za inwestycję, podkreślił że nastąpi znacząca poprawa jakości jazdy z Częstochowy na Śląsk. – To bardzo ważne dla mieszkańców Częstochowy, którzy przecież korzystają z zasobów śląskiej medycyny, uczelni i pracy. Teraz dojadą tam szybciej bezpieczniej i wygodniej – powiedział wicewojewoda Robert Magdziarz.
W konferencji uczestniczyli także parlamentarzyści: posłowie Lidia Burzyńska i Mariusz Trepka oraz senator Ryszard Majer.
Po zakończeniu prac podróże będą krótsze, na przykład z Częstochowy do Zawiercia dojedziemy szybciej o 10 min. (skrócony czas z ok. 50 do ok. 40 min.). Natomiast prędkość jazdy pociągów zwiększy się ze 120 do 160 km/h.
GAW