KONKURS NA ALEJĘ
Proces przebudowy Alei Najświętszej Maryi Panny najbardziej znanego i uczęszczanego odcinka najważniejszej częstochowskiej arterii (jednej z najbardziej znanych w Polsce) został rozpoczęty przed rokiem. Dziś gdy rozpoczęły się prace ostatniego etapu remontu – informujemy o ogłoszeniu konkursu architektonicznego na tzw. I i II Aleję Najświętszej Maryi Panny oraz na Place: Biegańskiego i Daszyńskiego.
Tym samym częstochowianie w najbliższych latach będą świadkiem ważnej karty w historii swojego miasta.
– Kiedyś musimy zakończyć nieustanne dyskusje i rozpocząć proces przeobrażania miasta. Jeśli będziemy się zastanawiać nad każdym szczegółem, nigdy przebudowa się nie rozpocznie i stracimy kolejne kilkanaście lat – powiedział Prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona – O tym jak przebudowa będzie wyglądać zdecydują fachowcy w wyniku konkursu. Wydamy na ten cel tyle ile będzie trzeba – odpowiedział pytany o możliwości finansowe przedsięwzięcia.
Dziś przedstawiono warunki brzegowe, które muszą uwzględnić uczestnicy konkursu. Pozwalają one rozwinąć wenę twórczą, gdyż nie określają szczegółowo wszystkich detali i rozstrzygnięć. W przeciwnym wypadku konkurs nie byłby potrzebny.
– Mam nadzieję, że moi koledzy uczynią z Alei miejsce w kraju szczególne – powiedziała Elżbieta Grzelak, naczelnik Wydziału Planowania Przestrzennego.
– Docelowo Aleja ma być zamknięta dla ruchu drogowego. Do czasu, gdy stworzymy alternatywę dla objazdu – przedłużenie ulicy Sobieskiego i innych rozwiązań komunikacyjnych, dopuszczamy ruch na odcinku między Alejami Kościuszki i Wolności a ulicą Piłsudskiego i Wilsona. Oczywiście możliwy będzie wjazd do posesji, ale nie będzie można przejeżdżać aleję samochodami tranzytem – powiedział Kazimierz Augustyn, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg.
Projekt miasta Częstochowy pn. “Wzmocnienie znaczenia Centrum Pielgrzymkowego poprzez modernizację Alei Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie” znalazł się w przyjętym we wrześniu 2006 Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Projekty kluczowe są uwzględniane bez potrzeby brania udziału w procedurach obowiązujących w programie, muszą one jednak spełniać wszystkie wymogi formalne i merytoryczne objęte systemem kryteriów w niego wpisanych.
Projekt Gminy Miasta Częstochowy wpisuje się w Priorytet VI – Zrównoważony rozwój miast, Działanie 6.1 Wzmacnianie regionalnych ośrodków wzrostu.
Naszemu projektowi przyznano dofinansowanie w wysokości 10 mln Euro.
Ogłaszamy konkurs
Na przełomie marca i kwietnia 2007 r. zostanie ogłoszony konkurs na koncepcję urbanistyczno – architektoniczna placów Ignacego Daszyńskiego i Wł. Biegańskiego w Częstochowie wraz z łączącym place odcinkiem Alei Najświętszej Maryi Panny.
Rozstrzygnięcie konkursu planuje się na koniec lipca 2007 r.
Do wzięcia udziału w konkursie architektów mają zachęcić następujące nagrody:
I – miejsce 30 tys. zł oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki. Maksymalna wartość dokumentacji projektowej przewiduje się na 700 tys. zł.
II – miejsce 15 tys. zł
III – miejsce 10 tys. zł
Wyłoniony projektant będzie zobowiązany do wykonania dokumentacji do lutego 2008 r.
Planowany termin podpisania Umowy o dofinansowanie projektu przewidywany jest na czerwiec 2008 r. Pozwoli to na ogłoszenie przetargu na wykonawcę inwestycji. Prace budowlane rozpoczną się w 2009 roku i mają trwać do 2013 r.
Warunki brzegowe
Cel konkursu: studialne opracowanie koncepcji zagospodarowania pasa drogowego I i II Alei NMP w Częstochowie oraz Placu Biegańskiego i Placu Daszyńskiego, przy zachowaniu następujących założeń:
1. Układ Alei powinien pozostać osiowy, zgodny z historycznymi uwarunkowaniami.
Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków wymagane jest zachowanie historycznego rozplanowania i przekrojów Alei wraz z Pl. Daszyńskiego i Pl. Biegańskiego tj. utrzymanie istniejącego ciągu Alei w tradycyjnym układzie pięciu pasm ruchu: z chodnikami pieszymi wzdłuż pierzei Alei, z dwoma jednokierunkowymi jezdniami i z środkowym ciągiem pieszym – w osi głównej Alei, oddzielonym od ulic szpalerem drzew. W przypadku wyeliminowania ruchu kołowego z danego odcinka Alei jezdnie mogą pełnić funkcje dodatkowych ciągów pieszych, wskazane jest w związku z tym zróżnicowanie nawierzchni (kolorystyczne i fakturowe).
Sposób rozplanowania jezdni i chodników powinien gwarantować utrzymanie symetrii posadzki i śladu historycznego podziału na jezdnie i ciągi piesze.
2. Należy uwzględnić elementy małej architektury, np. ławki, siedziska, oświetlenie, słupki dekoracyjne, kosze na śmieci, fontanny. Powinny one być ujednolicone stylistycznie, a ich formę i ogólny wyraz architektoniczny należy dostosować do charakteru wnętrz architektonicznych i urbanistycznych występujących w ciągu Alei oraz do elementów małej architektury zastosowanych w III Alei. Elementy te mogłyby wyodrębniać poszczególne Aleje.
3. Rozwiązania dotyczące zieleni powinny uwzględniać projekt wymiany zieleni I i II odcinka Al. NMP, który jest w trakcie realizacji. Przebudowie placów Biegańskiego i Daszyńskiego powinien towarzyszyć projekt zieleni spójny z rozwiązaniami przyjętymi w Alejach.
4. Należy ujednolicić nawierzchnie chodników, jezdni, itp. oddzielając poszczególne ciągi komunikacyjne przy zachowaniu poziomu nie stwarzającego barier wysokościowych. Należy zastosować materiały o wysokim standardzie i wysokich walorach użytkowych i estetycznych. Zalecany naturalny materiał kamienny. Można podkreślić odrębność poszczególnych Alei.
5. Należy utrzymać pierwotne rozplanowanie placów Biegańskiego i Daszyńskiego, z pozostawieniem przestrzeni tych placów bez nowej zabudowy. Wskazane jest scalenie całej powierzchni poszczególnych placów np. przez zastosowanie jednolitej zasady układu i rodzajów stosowanej nawierzchni, jednakowych elementów małej architektury itp., co wyodrębni i podkreśli pełny kształt płyty tych placów.
6. Plac Biegańskiego powinien pełnić funkcję reprezentacyjną, wskazane odsłonięcie kościoła pw. Św. Jakuba. Ruch należy zaprojektować jako okrężny wokół placu z pozostawieniem płyty na środku, bez możliwości przejazdu w ciągu Alei. Przestrzeń placu powinna być dostosowana do obsługi imprez o charakterze masowym.
7. Wskazane byłoby rozwiązanie problemu miejskich toalet.
8. Należy ustalić funkcję i sposób jej realizacji dla następujących miejsc w ciągu I i II Alei:
– plac Daszyńskiego
– rejon skrzyżowania z al. Wolności
– rejon wiaduktu PKP od ul. Wały Dwernickiego do ul. Wilsona i Piłsudskiego.
Wytyczne w zakresie komunikacji
1. Głównymi założeniami jest wydzielenie atrakcyjnych architektonicznie i programowo przestrzeni dla ruchu pieszego (plac Biegańskiego, plac Daszyńskiego, pasaże handlowe w ciągu Alei) oraz uspokojenie ruchu kołowego.
2. Całkowite wyeliminowanie ruchu kołowego na odcinku od Placu Biegańskiego do Al. Wolności oraz od ul. Piłsudskiego do Placu Daszyńskiego.
3. Ruch kołowy na odcinku II Alei wyeliminowany i przeniesiony na ciągi równoległe. Na odcinku wiaduktowym od torów tramwajowych do ul. Piłsudskiego pozostawienie ruchu lokalnego o ograniczonym gabarycie. W I Alei wyeliminowanie ruchu za wyjątkiem dojazdu do nieruchomości po południowej stronie Alei (dojazd od strony Placu Daszyńskiego po ciągu pieszym).
4. Na odcinku od Al. Wolności do ul. Piłsudskiego – ruch pieszy analogicznie jak obecnie. W strefie przy budynkach ruch pieszy oddzielony od ruchu kołowego. Pasaż środkowy przystosowany do stałego korzystania przez pieszych również na przekroczeniu ulic i placów.
5. Oczekuje się rozwiązania problemu parkowania pojazdów z uwzględnieniem możliwości budowy podziemnych miejsc parkingowych na placu Biegańskiego i placu Daszyńskiego.
6. W rejonie placu Biegańskiego należy rozważyć wyznaczenie miejsc dla wsiadania i wysiadania pasażerów przyjeżdżających do Częstochowy autokarami. Po opuszczeniu pojazdu przez pasażerów autokar odjeżdżałby na wyznaczony parking zlokalizowany poza śródmieściem.
7. Rozważenie obsługi komunikacyjnej zaplecza Alei. Dopuszczenie obsługi technicznej w nocy. Należy zapewnić możliwość dostępu od strony Alei do nieruchomości, dla których nie ma możliwości obsługi komunikacyjnej od zaplecza.
UM