Piątek 21.01.2022, godz. 19.00 Sala koncertowa
BOLERO
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej
Juan Carlos Lomonaco – dyrygent
Nikołaj Rimski-Korsakow – Capriccio espagnol op. 34
Maurice Ravel – Pavane pour une infante défunte
Maurice Ravel – Boléro
oraz muzyka meksykańska
Boléro, czyli najsłynniejsze crescendo na orkiestrę (a i jeden z najpopularniejszych motywów w muzyce klasycznej wszechczasów) powstało w 1928. Jego autorem jest francuski kompozytor Maurice Ravel, który swoją kompozycje nazywał również studium instrumentacji. Sceniczna premiera Bolera, z Idą Rubinstein (muzyka powstała właśnie na zamówienie zaprzyjaźnionej z kompozytorem tancerki), odbyła się w Operze Paryskiej 22 listopada 1928. Przedstawiona była jako taniec młodej Hiszpanki na stole stojącym pośrodku gospody, pośród siedzących przy winie wieśniaków, którzy początkowo nie zwracają na nią uwagi, ale w miarę narastania muzyki i coraz większej ekspresji tancerki podchodzą i urzeczeni stają wokół. W tempie dwukrotnie wolniejszym od ludowego tańca hiszpańskiego o tej samej nazwie, Bolero ma formę prostych wariacji. Przez mniej więcej kwadrans dynamika narasta, choć rozwija się tylko jeden, 18-taktowy temat, grany coraz głośniej kolejno przez różne instrumenty przy wtórze jednostajnego werbla. Po zaprezentowaniu tematu kolejno przechodzą one do akompaniamentu i w finale gra ich naraz 26. Utwór odłączony od baletowego oryginału nie od razu zawojował sale koncertowe, ale z czasem stawał się jednym z najchętniej wykorzystywanych motywów klasycznych w kulturze popularnej, m.in. w filmach i reklamach.
W programie wieczoru znajdzie się również: Pawana na śmierć infantki Ravela, Kaprys hiszpański Rimskiego-Korsakowa oraz muzyka z rodzinnego kraju dyrygenta.
Juan Carlos Lomonaco – meksykański dyrygent, dyrektor muzycznym i artystycznym Yucatan Symphony Orchestra. Ukończył studia dyrygentury w Curtis Institute of Music pod kierunkiem Otto-Wernera Muellera. Studiował także u Charlesa Brucka w The Pierre Monteux School i na Uniwersytecie w Montrealu, gdzie jego nauczycielem był Marc David.
Pełnił funkcje dyrektora muzycznego orkiestr: Carlos Chavez Symphony, IPN Symphony, National Conservatory Symphony oraz The Mexico-Philadelphia Ensemble w USA. W roku 1994 Maestro Lomonaco pełnił funkcję dyrygenta-asystenta w The Domaine Forget Academy of Music w Kanadzie. Jest założycielem i dyrygentem zespołu Ensamble Iberoamericano w Madrycie.
Już w wieku lat 17 współpracował, jako instrumentalista i jako dyrygent, z rozmaitymi zespołami muzycznymi, a w wieku lat 23 debiutował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Meksyku, z którą pracował dwa lata jako dyrygent-asystent.
Na polu międzynarodowym dyrygował gościnnie takimi orkiestrami jak: Krasnojarska Orkiestra Symfoniczna, Polska Orkiestra Kameralna, Radomska Orkiestra Kameralna i Orkiestra Filharmonii w Kaliszu, Orkiestra Symfoniczna w Vojvodinie, Orchestra Filarmonia Veneta, Fondi Festival Orchestra we Włoszech, Gaia Philharmonic w Portugalii, Simon Bolivar Symphony w Wenezueli, Narodowa Orkiestra Symfoniczna w Peru i Filharmonia w Limie, Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna Ekwadoru, Domain Forget Academy w Kanadzie oraz orkiestrami w USA: Salt Lake Symphony, Garland Symphony, Arlington Symphony, Las Colinas Symphony, Longy Symphony Orchestra. The Sherbrooke Youth Symphony Orchestra.
W ojczystym Meksyku prowadzi regularnie takie zespoły, jak między innymi: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Meksyku, Filharmonia Mexico City, Opera Theatre Orchestra of Fine Arts, Filharmonicy UNAM, Fine Arts Chamber Orchestra, orkiestry filharmonii Queretaro, Jalisco, orkiestry symfoniczne Guanajuato, Xalapa, Aguascalientes czy orkiestra kameralna Coahuila.
Jego szeroki repertuar dyrygencki obejmuje różne dziedziny, w tym operę (m.in. Carmen, Cyrulik Sewilski, Traviata, Cyganeria, Napój miłosny, Samson i Dalila, Cesarz Atlantydy), balet (Dziadek do orzechów, Don Kichot, Eugeniusz Oniegin, Kopciuszek, Carmina Burana), muzykę symfoniczną, muzykę kameralną, koncerty multimedialne.
Ostatnio magazyn „Mexican Leaders” umieścił go na liście „300 najbardziej wpływowych postaci w Meksyku”.