Krakowian Henryk Kazimierz – znakomity człowiek i przyjaciel młodzieży
Urodził się 15. lipca 1919 roku w Częstochowie. W wieku 14 lat ukończył państwową szkołę podstawową. Następnie uczęszczał do klasy typu przyrodniczego prowadzonej przez profesora Andrzeja Chłapa w Gimnazjum im. H. Sienkiewicza w Częstochowie. Małą maturę uzyskał w 1937 roku natomiast świadectwo dojrzałości otrzymał tuż przed wojną w 1939 roku. 15. sierpnia tego samego roku został wraz z kolegami wysłany na obóz w białostockie w okolice Augustowa. Tam zastała go i jego kolegów wojna. Wobec tego 8. września grupę młodzieży najpierw zmobilizowano i przydzielono do 77 pułku piechoty w Lidzie. W czasie wojny walczył jako szeregowy w okolicach Lidy, Grodna i Białegostoku. Od października 1939 roku skierowany wraz z pozostałymi kolegami ze szkoły na Litwę , a po wkroczeniu wojsk sowieckich został jeńcem wojennym, wraz z innymi i skazanym na przymusowe prace na Półwyspie Kolskim w Rosji Sowieckiej (w latach 1939-1942).
Następnie po porozumieniach polsko-sowieckich został zwolniony z obozu pracy i włączony do nowo organizujących się polskich sił zbrojnych pod dowództwem Generała Andersa.
Wyewakuowany na Bliski Wschód w Bagdadzie przeszedł badania komisji lekarskiej i został przyjęty do lotnictwa, jako kandydat do personelu latającego w Anglii. Pod koniec października 1942 rokuz Khanaqin został wysłana do Zatoki Perskiej, a stamtąd parowcem do Bombaju (listopad 1942 r.). Tutaj przeszedł sześciu tygodniowe szkolenie i odbył powrotną podróż przez Cape Tawn do wybrzeży Szkocji (Greenock koło Glasgow).
W 1943 roku zaczął szkołę pilotażu myśliwskiego (Hucknall), po skończeniu której i po praktyce latania został przydzielony do 308 Dywizjonu Krakowskiego, który walczył na froncie zachodnim ( Francja, Belgia, Holandia i Niemcy ). Walczył w stopniu porucznika pilota. W sumie wylatał 50 lotów bojowych
Za swoją postawę w czasie wojny został odznaczony dwukrotnie Krzyżem Walecznych, Medalem Lotniczym, Krzyżem Kampanii Wrześniowej 1939 r., oraz odznaczeniami brytyjskimi 1939 / Star, France and Germany Star oraz War Medal.
Zdemobilizowany w 1947 roku w stopniu kapitana pilota ukończył studia na Uniwersytecie w Leeds (Anglia) na Wydziale Przemysłu i Technologii Wełny. Studia trwały od 1947 roku do 1951.
Następnie pracował jako dyrektor d/s produkcji w fabryce przędzy wełnianej w firmie Le Peigne w Mechelem w Belgii od 1951 do 1966 roku.
Był głównym konsultantem i doradcą w Międzynarodowym Sekretariacie Wełny (I.W.S.). Reprezentował firmę należącą do hodowców wełny w Australii, Nowej Zelandii, Południowej Afryki i Urugwaju od 1966-1983 roku.
W tym samym czasie był także doradcą technicznym w Unido (Wiedeń), I LO (Genewa) i FAO (Rzym). Pracował w tych oddziałach należących i finansowanych przez Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ) w Nowym Jorku.
Napisał i obronił pracę doktorską (Ph. D) na Uniwersytecie w Leeds w 1980 roku. Za pracę tę otrzymał Medal The Worskip Campany of Woolman w 1981 roku.
Całokształt pracy zawodowej i naukowej dotyczył przemysłu włókienniczego wełny oraz właściwości fizycznych i chemicznych włókna wełny. W tym celu zbudował i opatentował aparat pod nazwą Strand Gripping Device. Autor wielu artykułów na ten temat opublikowanych w Meksyku, Anglii, Belgii i w Polsce.
Członek Stowarzyszenia i Związku Lotników w Wielkiej Brytanii (Leeds i Londyn), Polskiego Towarzystwa Naukowego na Obczyźnie (Londyn) , Polskiego Stowarzyszenia Techników i Inżynierów (Londyn).
Jest także członkiem Fellow of the Textile Institute (F. T. I.) w Manchester – Anglia.
Stale utrzymuje ścisły kontakt z Gimnazjum i Liceum im. H. Sienkiewicza i swoim miastem Częstochową. Był uczestnikiem I Kongresu Częstochowian (2003).
W roku 2005 Muzeum Lotnictwa Krakowie wydało w dwóch językach – polskim i angielskim książkę jego autorstwa “Droga do Belgii”.
Obecnie na stałe mieszka w Londynie.
opracowanie
ALEKSANDER CIEŚLAK