Jak ma przebiegać nowa linia tramwajowa?
Pierwotnie był jeden wariant rozbudowy linii tramwajowej w dzielnicy Wrzosowiak, aktualnie są już cztery
Pierwsza koncepcja, to przedłużenie traktu ulicą 11 listopada za PZU i dalej ulicami Gajową i Orkana; druga – ul. 11 listopada i dalej ul. Orkana; trzecia – ul. Jagiellońską i ul. Orkana; ostatnia, najnowsza wersja, to z zajezdni MPK ulicą Źródlaną i Orkana. 12. lipca prezydent Tadeusz Wrona spotkał się z Radą Dzielnicy Wrzosowiak, by skonsultować planowany przebieg nowej linii tramwajowej w tej części miasta. Prezydentowi towarzyszyli prezesi MPK Krzysztof Nabrdalik i Andrzej Głuch, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg Kazimierz Augustyn oraz zastępca naczelnika Wydziału Ewidencji Gospodarczej, Kazimierz Sosnowski. W toku dyskusji uznano, że wariant pierwszy jest najbardziej ekonomiczny, najkrótszy i mogący obsłużyć największą liczbę mieszkańców tej dzielnicy, w tym także istniejące tam centra handlowe. Wadą tego rozwiązania jest wąski pas drogowy ulicy Gajowej, co wiąże się z koniecznością poprowadzenia torowiska w jezdni. Ponadto niekorzystna jest bliskość zabudowy mieszkaniowej, wykup gruntów od prywatnych właścicieli.
Zaletą drugiego wariantu jest łatwość poprowadzenia torowiska w pasie drogowym Alei 11 listopada i uzyskanie dobrych parametrów ruchu – tramwaj przemieszczałby się szybko na wydzielonym torowisku, jednak pomijałby dużą część osiedla dzielnicy Wrzosowiak, najbardziej zaludnioną, obsługując raczej obszar domków jednorodzinnych.
Zaletą trzeciej propozycji jest możliwość obsługi zdecydowanie największej liczby mieszkańców, także z centrum handlowym dzielnicy, poprowadzenie torowiska w szerokim pasie drogowym, nie ma w nim konieczności wykupu gruntów. Jego jedyną wadą jest największa długość.
W czwartym wariancie można wykorzystać istniejące już torowisko w rejonie zajezdni, co zmniejszyłoby koszty, niestety ta trasa pomijałaby centrum handlowe dzielnicy. Trudność sprawiłoby również poprowadzenie trasy w ulicy Źródlanej.
Wśród dyskutujących najwięcej zwolenników znalazł wariant III, prowadzący ulicą Jagiellońską i dalej ulica Orkana.
Wszystkie graficznie opracowane propozycje są zaprezentowane na stronie internetowej Urzędu Miasta pod adresem: www.czestochowa.pl. Władze magistratu zachęcają mieszkańców, szczególnie Wrzosowiaka do publicznej dyskusji na temat przedłużenia linii. Dołączamy się do apelu władz Częstochowy i prosimy o głos w dyskusji.
UG