Czy Miejski Zaród Dróg i
Transportu pozbawi nas miejsc
pracy? – pytają mieszkańcy
dzielnicy Gnaszyn-Kawodrza w
Częstochowie.
W połowie przyszłego tygodnia, to jest w środę 27 maja lub w
czwartek 28 maja br., Miejski Zarządu Dróg i Transportu w
Częstochowie, po konsultacjach społecznych, ma przedstawić nowe
opracowania przebudowy dróg DK-43 i DK-46 w dzielnicach
Gnaszyn-Kawodrza, Podjasnogórska, Lisiniec i Grabówka. Nie
wiadomo jednak, czy MZDiT przyjmie w nich propozycje złożone
przez mieszkańców. – Rozwiązania będą różne. Trudno będzie
zadowolić wszystkich zainteresowanych – stwierdza dyr. MZDiT
Mariusz Sikora.
Mieszkańcy dzielnic objętych inwestycją do końca kwietnia br.
mogli zgłaszać swoje uwagi w sprawie zmiana w przygotowanych
przez MZDiT koncepcjach przebudowy. Rady Dzielnic po
wysłuchaniu opinii mieszkańców przedstawiły wnioski. – W naszym
przypadku wybraliśmy propozycje z obu wariantów, by przebudowa
przyniosła mieszkańcom zmianę na lepsze. Zaproponowaliśmy
koncepcję mieszaną ze skrzyżowaniami oraz rondami, tak jak
chcieli mieszkańcy. Na przykład zależy nam, by zamontować
sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ulic: św. Rocha i
Odrodzenia oraz przy skrzyżowaniu ulic św. Rocha i Ikara, a
wybudowanie rond przy skrzyżowaniu ulic, gdzie ruch pieszy nie
jest tak bardzo nasilony, czyli przy skrzyżowaniu ul św. Rocha
z Gminną czy Radomską. Mamy nadzieję, że konsultacje nie okażą
się pustosłowiem i MZDiT uwzględni nasze propozycje – mówi
przewodniczący Rady Dzielnicy Grabówka, Łukasz Giżyński.
Wiele obaw, co do ostatecznego rozwiązania mają mieszkańcy
dzielnicy Gnaszyn-Kawodrza. Tuż po konsultacjach społecznych
zorientowali się, że MZDiT optuje za pierwszym wariantem, w
którym przewidziane są wyburzenia i likwidacja pawilonów
handlowych na placu przy ul. Przejazdowej ze Spółdzielczości.
Mieszkańcy założyli Komitet Społeczny i rozpoczęli zbieranie
podpisów pod ich zdaniem lepszym rozwiązaniem, czyli wariantem
drugim. Zakłada on wybudowanie dwupasmowych ulic: Głównej i
Przejazdowej z bocznym pasem do lewoskrętu, a od strony
chodnika, wzdłuż ulic – pasu zieleni i drogę rowerową. Pod
wnioskiem, który złożono do MZDiT podpisało się ostatecznie
ponad 2200 osób. Mieszkańców poprała Rada Dzielnicy Gnaszyn-
Kawodrza. Przewodniczący Rady Waldemar Lisowski wystosował
pismo do MZDiT, w którym opowiedział się za wprowadzeniem
wariantu drugiego. – Uważamy, że wariant drugi jest lepszym
rozwiązaniem. W znaczący sposób poprawi się ruch samochodowy na
drodze DK-46. Poza tym nie będzie potrzeby stawiania ekranów
dźwiękoszczelnych, czego obawiają się mieszkańcy – mówi
Lisowski. Ze stanowiskiem Rady i mieszkańców zgodziły się także
Komisje Urzędu Miasta Częstochowy – Rozwoju Regionalnego i
Gospodarki oraz Infrastruktury i Ochrony Środowiska.
W międzyczasie jeden z mieszkańców Gnaszyna-Kawodrzy, Łukasz
Wawrzykowski, uznał, że lepszy jest pierwszy wariant
przebudowy, który przewiduje wybudowanie wzdłuż głównych
dwupasmowych ulic ulicy serwisowej z dojazdem do poszczególnych
części dzielnicy oraz likwidację pawilonów handlowych.
Natomiast pas zieleni i droga rowerowa mają przebiegać środkiem
ulic głównych. Łukasz Wawrzykowski pod swoim pismem do MZDiT
zebrał podpisy od ponad 450 osób. – Wariant pierwszy daje nam
wewnętrzne drogi osiedlowe, tzw. drogi serwisowe, które są
bardzo dobrym rozwiązaniem poruszania się między posesjami,
bocznymi uliczkami. To rozwiązanie zminimalizuje korki, a
jeżeli w godzinach szczytu postoję dwie zmiany świateł, to i
tak lepsze niż ciągłe wymuszanie pierwszeństwa, by włączyć się
do ruchu. Wybierając wariant pierwszy nie wybieramy „tego z
ekranami” – argumentuje Wawrzykowski. Jak dodaje jego akcja nie
jest przejawem niechęci do budek i osób prowadzących w nich
swoją działalność, które – jak uważa – można po prostu
przesunąć.
Jednak wszyscy przedsiębiorcy jak i większość mieszkańców
dzielnicy, popiera wariant drugi. I trudno się nie zgodzić z
ich racjami. – Wariant drugi jest bezpieczniejszy, tańszy i
sprawdzony. Wariant ten gwarantuje wybudowanie chodnika i
ścieżki rowerowej na całym odcinku od Wyrazowa do Jadwigi.
Podczas gdy w wariancie pierwszym na dwóch odcinkach nie ma
ścieżki rowerowej. Piesi i rowerzyści nie będą mieli kontaktu z
samochodami w wariancie drugim, ponieważ chroni ich pas
zielenie. Natomiast w wariancie pierwszym chodnik znajduje się
przy drodze dla samochodów a rowerzyści będą musieli jechać po
drodze serwisowej z samochodami. Wariant drugi nie zakłada
wyburzeń od Wyrazowa do Jadwigi. Taka droga funkcjonuje już
między Olkuszem a Krakowem natomiast wariant pierwszy jest
eksperymentem i odcina wszystkie firmy zlokalizowane przy
drodze od możliwości dojazdu klientów i dostawców, co w
rezultacie doprowadzi do ich likwidacji. Za wariantem drugim
opowiedziało się ponad 2200 osób i Rada Dzielnicy i nie
wyobrażamy sobie aby on został odrzucony – podsumowują
mieszkańcy, członkowie Komitetu Społecznego. Stanowczo
podkreślają, że przyjęcie opcji pierwszej będzie uderzeniem w
przedsiębiorców. – Czy miastu zależy na zlikwidowaniu kolejnych
miejsc pracy i firm, które płaca podatki? – pytają. Podkreślają
także, że będą zdumieni, jeśli władze nie będą liczyć się z
opinią większości mieszkańców oraz specjalistów, którzy wariant
drugi określają jako najlepszy i najbezpieczniejszy. – Czy
specjaliści z MZDiT nie widzą, że w pierwszym wariancie nastąpi
znaczne przybliżenie ruchu kołowego do domostw? Przecież to
stworzy zagrożenie dla mieszkańców i narazi ich na nadmierny
hałas – stwierdzają mieszkańcy.
Z kolei akcją Łukasza Wawrzykowskiego zdumiony jest
przewodniczący Rady Dzielnicy Waldemar Lisowski. – Działanie
pana Wawrzykowskiego może stać się zalążkiem dużego protestu
społecznego, bo MZDiT może wykorzystać okazję i zdecydować się
na wariant pierwszy. To może wywołać stanowczy sprzeciw
większości mieszkańców i w konsekwencji zablokować realizację
tak długo przez wszystkich mieszkańców oczekiwanej i potrzebnej
inwestycji. Rozmawiałem z wieloma przedsiębiorcami w dzielnicy,
mieszkańcami, a nawet drogowcami i wszyscy twierdzą, że wariant
drugi jest lepszym rozwiązaniem. MZDiT powinien przy
ostatecznej decyzji uwzględnić niezwykle istotną kwestią jaką
jest rozwój gospodarczy dzielnicy. Wariant pierwszy zahamuje go
i wiele osób straci pracę – komentuje przewodniczący.
UG
Przedstawiciele Komitetu Społecznego na Komisji Rozwoju
Regionalnego i Gospodarki Urzędu Miasta Częstochowy
przedstawili swoją opinię.
UG